• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Näthandlare - varför så oförskämda

Mille79

Trollungen
Va fan, är det bara mig detta händer eller har ni upplevt samma sak?

Har varit i kontakt med närhandlare (i utlandet) gällande köp av klocka och nästan alla är korta i tonen och anstränger sig inte för att vara serviceminded. Frågar man om bilder så anser dom att det inte behövs eftersom dom är seriösa och ber mig köpa klockan någon annanstans. Eller så fort man prutar lite på priset så blir dom förbannade och svarar kort "no thanks".

Ska det vara så här? Är det nackdelen med att handla på nätet jämfört med AD? Jag tänker att dom borde vara intresserade av att sälja klockor och vara serviceminded men icke ...

Det kanske är bara jag som tycker så ..

M
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Pruta kan jag förstå att dom inte vill så mycket om man bara skickar ett mejl med prut utan att ens fråga om klockan eller något.
Men att inte skicka bilder, deras förlust.
Du väljer säljare, säljaren väljer inte dig. Du har som köpare övertaget och kan välja och vraka mellan säljare bäst du vill, använd dig av det.
 

Mille79

Trollungen
Pruta kan jag förstå att dom inte vill så mycket om man bara skickar ett mejl med prut utan att ens fråga om klockan eller något.
Men att inte skicka bilder, deras förlust.
Du väljer säljare, säljaren väljer inte dig. Du har som köpare övertaget och kan välja och vraka mellan säljare bäst du vill, använd dig av det.

Självklart så är det inte aktuellt med att pruta i första mailet. Dock när den frågan kommer på tal så är det tvärnej. I min värd så är det en förhandling och man möte på mitten. I dessa fall har det varit nej och adjö, märkligt tycker jag.

Självklart kommer jag inte köpa från någon som inte känns bra och som inte tar sig tid att svara på frågor men jag jobbar i säljbranschen och med den attityden hade man inte kommit långt...

Är det så att man inte prutar på begagnade klockor? Jag anser det alltid finns en prutmån, oavsett skick, full set etc

Italienarna är absolut värst
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag förstår inte heller varför man som säljare inte vill göra det på ett vettigt sätt.

Typ bilannons.
"Mycket fin.
150.000:-"

Fan vill jag säljare vill jag ju locka köpare som inte ens vill ha det jag säljer! Bara jag får iväg det och personen i slutändan blir nöjd!
Övertala med en bra annons och bra respons.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Rösta med plånboken och "köp säljaren".
Jag hade aldrig ens tittat åt en säljares håll som inte ens behagar att berätta mer om varan han säljer.
Exempelvis gick jag in på Audis Showroom på Hamngatan i Stockholm. Jag och sambon gick runt lite och när vi gick förbi säljaren som satt vid disken så tittade han bort.
Man kan väl alltid kosta på sig ett "Hej"?
 

Mille79

Trollungen
Jag tycker det finns många otrevliga köpare. De slentrianfrågar om bilder, ser prutning som något självklart och sedan hör de inte av sig igen när man lagt tid på dem.
Jag tycker det finns många otrevliga köpare. De slentrianfrågar om bilder, ser prutning som något självklart och sedan hör de inte av sig igen när man lagt tid på dem.


Det kan nog stämma men tror inte man som säljare ska utgå från det förrän motsatsen är bevisat. Jag var på väg att köpa en klocka från Virtuoso i Italien som påstod att klockan var i lager och kunde skickas direkt. Det fanns bilder på klockan på chrono24 men ingen bild med box och cert. Då frågade jag om han kunde skicka en bild på det. Svaret var att han är en seriös säljare som säljer 200 klockor i månaden och inte har tiden att skicka mig bilder. Vadå dubbelmoral, en seriös säljare som inte ens kan anstränga sig att skicka några bilder. Detta var också en ny klocka som jag inte prutade på, det kom aldrig ens på tal.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Självklart så är det inte aktuellt med att pruta i första mailet. Dock när den frågan kommer på tal så är det tvärnej. I min värd så är det en förhandling och man möte på mitten. I dessa fall har det varit nej och adjö, märkligt tycker jag.

Självklart kommer jag inte köpa från någon som inte känns bra och som inte tar sig tid att svara på frågor men jag jobbar i säljbranschen och med den attityden hade man inte kommit långt...

Är det så att man inte prutar på begagnade klockor? Jag anser det alltid finns en prutmån, oavsett skick, full set etc

Italienarna är absolut värst

Varför ska det alltid finnas prutmån?
 

Mille79

Trollungen
Jag anser att det gör det, inte bara på klockor utan det mesta man köper, notera köper begagnat. Det är min högst personliga åsikt och så jag gör.
 

Mille79

Trollungen
Inte
Så först letar du upp den billigaste klockan på Chrono24, vilket ofta råkar vara Italien, sedan ställer du frågor, ber om flera bilder innan du avslutar med att pruta? :)[/quot

Nä då. Italien var ett exempel. Jag hittar det jag vill ha (inte det som är billigast) och när vi börjar närma oss affär så blir det en fråga om vi kan få ner priset något. Notera att det handlar inte om att priset måste ner annars blir det ingen affär. Utan vad kan vi/ kan vi göra något åt priset. Som blir dom för det mesta förbannade och svarar något i stilen "buy the watch someone else" med deras fantastiska engelska
 

Mille79

Trollungen
Så först letar du upp den billigaste klockan på Chrono24, vilket ofta råkar vara Italien, sedan ställer du frågor, ber om flera bilder innan du avslutar med att pruta? :)

Nä då. Italien var ett exempel. Jag hittar det jag vill ha (inte det som är billigast) och när vi börjar närma oss affär så blir det en fråga om vi kan få ner priset något. Notera att det handlar inte om att priset måste ner annars blir det ingen affär. Utan vad kan vi/ kan vi göra något åt priset. Som blir dom för det mesta förbannade och svarar något i stilen "buy the watch someone else" med deras fantastiska engelska
 

BOTL

Panerai
Alltid roligt att höra om Chrono 24, väldigt humana priser i sammanhanget men jag hittar ingen tråd om just denna sida och hur säker man kan vara på att det funkar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur gör ni när ni köper på Chrono24?
Jag var rätt nervös när jag skickade pengar för min klocka till en person på detta forum med myckt bra recensioner.
Hur vågar ni bara hiva iväg en sån stor summa till någon i Italien?
 

Mille79

Trollungen
Tycker det är ändå lite komiskt att just italienarna är värst för är något folk prutar så är det just dom. Det vet jag av egen erfarenhet.
But when the tables are turned:)
 

maxmol

Panerai
Ey, det finns as överallt. Fick ett otrevligt bemötande på Wempe i New York eftersom jag bara skulle köpa en Seamaster. Det var så otrevligt att gick gatan ner och köpte de 20 minuter senare hos Tourneau.

Att dessa tyska och italienska handlare är lite surare över telefon är nog eftersom de kör hårt på pris och inte service. Dumt kan man tycka, men så de jobbar. Det är av samma anledning som trevliga Toyota säljare som tjänar mest inom bilbranschen i USA.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kan det inte va att Svveeden är ett mycket litet land i Norra Europa och att "swede" betyder kålrot på Engelska...

(dvs. inte många i utlandet vill skicka till Sverige som de inte känner till så mycket)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nä då. Italien var ett exempel. Jag hittar det jag vill ha (inte det som är billigast) och när vi börjar närma oss affär så blir det en fråga om vi kan få ner priset något. Notera att det handlar inte om att priset måste ner annars blir det ingen affär. Utan vad kan vi/ kan vi göra något åt priset. Som blir dom för det mesta förbannade och svarar något i stilen "buy the watch someone else" med deras fantastiska engelska


Att slentrianmässigt fråga om prutning gör dig nog inte populär, att tolka av dina svar i denna tråd blir jag inte förvånad om du gör det även på de billigaste pjäserna. :)

Nej, man måste inte alltid pruta. ;)
 

calzone

Vacheron
När ja skulle köpa min President frågade jag en Tysk handlare om fler bilder, fick som svar : pics on website...Nästa en handlare ifrån Holland gick bättre fick massa bilder direkt men kunde inte se alla på en gång så dom skickade en och en blev riktigt bra bemött och köpte klockan. Ja menar säljer man en klocka för runt 65k tycker jag man kan engagera sig lite ;)
 

Mille79

Trollungen
Att slentrianmässigt fråga om prutning gör dig nog inte populär, att tolka av dina svar i denna tråd blir jag inte förvånad om du gör det även på de billigaste pjäserna. :)

Nej, man måste inte alltid pruta. ;)
Att slentrianmässigt fråga om prutning gör dig nog inte populär, att tolka av dina svar i denna tråd blir jag inte förvånad om du gör det även på de billigaste pjäserna. :)

Nej, man måste inte alltid pruta. ;)

Vad fan snackar du om? Vadå slentriant? Det är klockor jag är intresserad av och vill samtidigt betala ett pris som jag anser det är värt. Du gör ovanligt många antagande och din kommentar känns ganska onödig...
 

BOTL

Panerai
Vissa har tagit upp en bra poäng, har man ett intressant objekt på en internationell site kanske det kommer in 100-200 förfrågningar, ska man lägga 5 min på att fota och svara alla utförliga är det timtal som försvinner.

Mitt sätt att försöka bli sållad vid liknande situationer är att skriva mer utförligt om mig själv, vad jag söker osv och helt enkelt sticka ut positivt så att han känner att han kan lägga tiden på mig och mina krav.

Kanske nåt att tänka på.
 
Topp