• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon i Stockholm som hobbyreparerar?

henke_west

Breitling
Hej klocksnackare,

Min Tissot Visodate automatic från 2015 började visa datumet lite underligt – som om datumskivan hamnat snett. Den gick dock som vanligt och bytte datum vid tolvslaget.

Jag lämnade således in den hos Stjärnurmakarna i Farsta som vid första anblick inte trodde det var några bekymmer att fixa. De ringde sedan och sa att klockan var kaputt pga stötskada och föreslog att jag skulle hämta ut en ny klocka via hemförsäkringen istället vilket jag avböjde vid tillfället. De var dessutom ovilliga att reparera den. Det kändes rätt oseriöst.

Jag fortsatte att använda den ändå och märkte att det var urtavlan som satt löst. Med lite knäpp på boetten rörde sig urtavlan och man kunde på så sätt centrera datumet. Efter ca en vecka lossnade dock datumrutans inramning, en metallram som jag gissar lossnade pga den lösa tavlan, och jag har inte använt klockan sen dess.

Skulle någon vilja ta en titt på den och ge ett utlåtande? Är det möjligt att fixa för en skälig summa?
 

Isokronism

Breitling
Du behöver en ny tavla då tavelpelarna gått av. Testa gå till en annan urmakare som säljer tissot, de borde kunna lösa problemet.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Stötskada låter som en korrekt bedömning och du behöver som sagt en ny tavla och eventuellt andra åtgärder. Ett förslag är att du går direkt till Swatch Group Nordic vid Fridhemsplan, brukar bli något billigare än hos butikerna.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Låter väldigt bekant det här, var det inte någon som hade precis samma problem med sin tissot visodate för ett tag sedan? Tavelfötterna hade lossnat och ramen för kalenderfönstret hade också lossnat. @R-Svarvofix minns du?

Vad jag vill minnas var den klockan jämngammal med din och behövde också verkligen en service/nya oljor.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Yes, detta är åtgärdat. Stötskada och avbrutna tavelpelare plus en service av urverket så vart den som ny.

Ankomst:
F33484F6-3099-49D6-B118-A1119D8DB7A9.jpeg


Avbrutna pelarna:
782548A0-30D9-4AAB-B81D-1904A08FC791.jpeg


Centrering för fräsning av nya pelare:
AE827239-470A-401E-8A6D-ECD85C2D5730.jpeg


Fräsning med Bergeon 30007 plan fräs:
07AF3B9B-D521-4E48-9794-41C2ACC384B3.jpeg


En ficka ner fräst ca 0,15mm lagom för att få ordentligt fäste för epoxi limmet:
2071345E-D971-4436-99D2-EB35A4FD1527.jpeg


Nya pelare på plats:
35E92B1A-5FF0-4968-B359-3550DFEEEC1C.jpeg


18N/mm2 epoxi och ca 12,5 mm2 anläggningsyta så teoretiskt skulle man kunna hänga närmre 23 kg i tavlan. Vilket jag bedömer kommer hålla bra.

Färdigt:
1A633565-2284-42EE-B5FA-F17ED07D67AA.jpeg
 
Topp