• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon info om denna Lemania?

RickardW

Cartier
2-Faktor
Mitt första inlägg här på KS! Tjena :baby:
Har köpt ett antal vintage klockor på senaste tiden men är mest intresserad av just denna! Har för mig att måttet var 36mm (Sitter på jobbet förtillfället).
Någon som vet något om denna klocka? Har aldrig sett en lemania med detta vågmönster tidigare. Köpte klockan på tradera för ett par tusen. För mig så var det väl värt de eftersom jag tycker den är otroligt snygg! Men vad kan den vara värd ungefär?
Tack på förhand!

2015-12-12 06.34.55.jpg

2015-12-12 06.41.47.jpg

2015-12-12 06.41.14.jpg
 
Senast ändrad:

Pictor

Audemars
Mitt första inlägg här på KS! Tjena :baby:
Har köpt ett antal vintage klockor på senaste tiden men är mest intresserad av just denna! Har för mig att måttet var 36mm (Sitter på jobbet förtillfället).
Någon som vet något om denna klocka? Har aldrig sett en lemania med detta vågmönster tidigare. Köpte klockan på tradera för ca 2000kr. Var det värt de? För mig så var det väl värt de eftersom jag tycker den är otroligt snygg! Men vad kan den vara värd ungefär?
Tack på förhand!

2015-12-12 06.34.55.jpg

2015-12-12 06.41.47.jpg

2015-12-12 06.41.14.jpg
Välkommen, vilken entre du gör! Helt fantastisk bearbetad tavla,loggon i relief med underlaget,
och pilarna. bara dom vittnar om stort formgivarhjärta hos Lemania när det begav sig.
Urverket kan jag inte sia om, men Lemania lämnade väl aldrig ut något skräp.
Här på forumet hittar du tonvis med kunskap, så du är i goda händer.
Är personligen en stor diggare av subbsekundsur, en kombination av dåtid o nutid B.l.a
Din är ett stycke WatchArt.
 

holma20

Panerai
Lemania blev uppköpt av omega :) så det är är fint märke ganska sällsynta grymt fin iaf !
Har även fått höra att speedmastern som var in space;) satt det ett Lemania verk i , vilket omega velat dölja!
Så va rädd om den där, fin historia bakom det märket!
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Välkommen, vilken entre du gör! Helt fantastisk bearbetad tavla,loggon i relief med underlaget,
och pilarna. bara dom vittnar om stort formgivarhjärta hos Lemania när det begav sig.
Urverket kan jag inte sia om, men Lemania lämnade väl aldrig ut något skräp.
Här på forumet hittar du tonvis med kunskap, så du är i goda händer.
Är personligen en stor diggare av subbsekundsur, en kombination av dåtid o nutid B.l.a
Din är ett stycke WatchArt.

Tack så hemskt mycket! Hittat inget om klockan på varken google eller här på forumet (Kanske är jag som är kass på att googla ;)), märket Lemania har jag dock läst på lite om sedan innan. Ja subbsekundsur är verkligen en av mina favoriter! Såg den på tradera och tänkte, denna måste jag ha! :D

Lemania blev uppköpt av omega :) så det är är fint märke ganska sällsynta grymt fin iaf !
Har även fått höra att speedmastern som var in space;) satt det ett Lemania verk i , vilket omega velat dölja!
Så va rädd om den där, fin historia bakom det märket!

Okej ja den verkar vara svår att hitta :D Tack så mycket, och ja denna ska jag vara rädd om! Vad kan en service kosta tro? Ägaren innan visste inte om den hade vart inne på service så det är väl dags att kolla upp de gissar jag på.
 

KMS

Rolex
Enstaka modeller av Lemania kan nog vara lite knepigt att få tag på, då Lemania inte gjort så mycket väsen av sig sen quartzkrisen. Däremot som urverkstillverkare höll man väl ut ett tag till. Lemania ligger ju till grunden för både Omega cal 321 & 861, men det tror jag inte Omega har hymlat med? Lemania har ju legat till grunden för många kompetenta urverk och framförallt kronografureverk och är väl ett rätt så erkänt och respekterat namn.

Var med å budade på den klockan, riktigt läcker tavla på den! Så grattis till den! Borde vara en 60-talare. Vet inte om det finns med djupgående kunskap om Lemania på forumet?
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Enstaka modeller av Lemania kan nog vara lite knepigt att få tag på, då Lemania inte gjort så mycket väsen av sig sen quartzkrisen. Däremot som urverkstillverkare höll man väl ut ett tag till. Lemania ligger ju till grunden för både Omega cal 321 & 861, men det tror jag inte Omega har hymlat med? Lemania har ju legat till grunden för många kompetenta urverk och framförallt kronografureverk och är väl ett rätt så erkänt och respekterat namn.

Var med å budade på den klockan, riktigt läcker tavla på den! Så grattis till den! Borde vara en 60-talare. Vet inte om det finns med djupgående kunskap om Lemania på forumet?
Tack! Ja den blev lite dyrare än vad jag trodde men som du sa så har den en väldigt snygg tavla så jag kunde inte hejda mig ;) Får hoppas någon Lemania expert hittar den här tråden :cool:
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har en snarlik modell som jag fick av en vän som hittade den i en låda.

1192.jpg

Den behöver vård och är smutsig.
1193.jpg

Det är dock ett Lemania 3600 automatverk i den jag har.

Dessa modeller är från mitten av 50-talet.
 
Senast ändrad:

Pictor

Audemars
Hittade denna på Ebay: LÄNK
Väldigt snarlik men en aning dyr kanske? ;) Verkar vara samma urverk som i min! Lemania 3000
Tack för länken Vaajkan . Den är fin, men din är enligt mig väldigt speciell. Jag går i spinn på pilarna
och tavlan som är en form av rosettslipning. Ta en servicekostad om din inte går perfekt.
Snyggt intro i vintagevärlden Vaajkan !!
 

Martin Lovasz

Audemars
Ca 1950 tror jag att man gick över till att ha både namn och den extra kronan på urtavlorna men kronan skall ha funnits på finare modeller även innan men inget jag stött på.

Jag skulle också tippa på att Vaajkan's klocka har ett Lemania 3000 verk då den har Breguet balansfjäder med den typiska lilla pinnen som sticker ut som är till för att hålla fjädern på plats.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Herr Judith i Sthlm brukar få in några Lemania och säker för mellan 2000-5500kr. Så cirkulerar några i Stockholm iaf :)
http://webshop.herrjudit.se/sv/kategorier/klockor/
Ser att de har en Lemania från 50-talet som är från 40-talet.

Jag är inte så förtjust i att man lägger på ny lysmassa i visarna som de gjort på en del klockor då det inte ser så snyggt ut när händerna har ny massa medans siffrorna har äldre och då tycker jag att man kan låta bli. Det är förstås en personlig åsikt som inte alla håller med om. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har faktiskt servat en Lemnia 3000.

1195.jpg

Förutom att ett ben på en Incablocc hållare hade gått av var det inga konstigheter att serva verket.

1194.jpg

Dock skall jag hitta en ny urtavla och även en ersättare till timvisaren som har tappat sin spets någon gång i det förflutna.
 

holma20

Panerai
Jag har faktiskt servat en Lemnia 3000.

1195.jpg

Förutom att ett ben på en Incablocc hållare hade gått av var det inga konstigheter att serva verket.

1194.jpg

Dock skall jag hitta en ny urtavla och även en ersättare till timvisaren som har tappat sin spets någon gång i det förflutna.
Gå in på tratten nu:) där har du en sån urtavla som går ut snart!
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Kul läsning och tack för alla som har svarat! :D Blir att försöka hitta något ställe där jag kan serva den. Någon som har något tips runt Köpings trakten? Har även ett par klockor till som skulle behöva en koll. Tror ni man kan få någon rabatt om man lämnar in flera? Aldrig lämnat någon klocka på service förut så vad tror ni att en service går på ungefär? @Pictor @Martin Lovasz @holma20
 

Martin Lovasz

Audemars
Din Lemania 3000 ser riktigt fin ut inuti så det är nog bara en fråga om rengöring och oljning. Jag servar själv så jag vet inte exakt vad det kostar men jag skulle tro att det ligger på ca 800kr och uppåt då det tar tid. Själv gick det på 3 dagar för mig men jag tog det lugnt men proffsen gör det på några timmar.

Jag fixar mest quartzklockor och jag har mycket att göra för olika klockkompisar runt om i världen så jag kan inte hjälpa dig för närvarande och så är jag bara en glad amatör och det kan alltid gå snett. :)
 

KMS

Rolex
Kul läsning och tack för alla som har svarat! :D Blir att försöka hitta något ställe där jag kan serva den. Någon som har något tips runt Köpings trakten? Har även ett par klockor till som skulle behöva en koll. Tror ni man kan få någon rabatt om man lämnar in flera? Aldrig lämnat någon klocka på service förut så vad tror ni att en service går på ungefär? @Pictor @Martin Lovasz @holma20

Landar säkert någonstans mellan 1-2000 om det inte är massa delar som skall bytas ut. Kolla här för att få ett hum om kostnader:
http://www.nymansur.com/service-prislista . Då får man ju i alla fall en känsla för vad det kostar att serva "moderna klockor" (Bör ju inte kosta mer med en handjgad Lemania :))
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Landar säkert någonstans mellan 1-2000 om det inte är massa delar som skall bytas ut. Kolla här för att få ett hum om kostnader:
http://www.nymansur.com/service-prislista . Då får man ju i alla fall en känsla för vad det kostar att serva "moderna klockor" (Bör ju inte kosta mer med en handjgad Lemania :))
Tack! Får se imorgon, klockmaster är den enda butik vi har här. Hoppas det inte blir allt för dyrt! Blir det över 2000 så väntar jag nog med att serva den och bara gör rent den själv :p
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle tippa på att det kommer kosta knappt 2000:- hos en urmakare om inga delar måste bytas.
Om du bor i Stockholm har du
Werner ABC och Farfars klocka som flera användare här på forumet tagit hjälp av.
http://www.farfarsklocka.se/
http://rudolphkoch.com/websites/abc-service-centrum/

Annars har du @McGyver som finns här på forumet, han ser ut att ta 900:- för manuella utan datum.
Flera här på forumet har anlitat honom och varit nöjda efteråt (inklusive mig själv efter att han lappade en boett åt mig)
http://urvintage.se/Om.html
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Skulle tippa på att det kommer kosta knappt 2000:- hos en urmakare om inga delar måste bytas.
Om du bor i Stockholm har du
Werner ABC och Farfars klocka som flera användare här på forumet tagit hjälp av.
http://www.farfarsklocka.se/
http://rudolphkoch.com/websites/abc-service-centrum/

Annars har du @McGyver som finns här på forumet, han ser ut att ta 900:- för manuella utan datum.
Flera här på forumet har anlitat honom och varit nöjda efteråt (inklusive mig själv efter att han lappade en boett åt mig)
http://urvintage.se/Om.html
Okej tack för tipset! Bor i Köping, vi har tyvärr bara Klockmaster här men ska ner imorgon och höra vad dom ska ha (Om dom ens servar vintage klockor) :D
 

fc2

Rolex
Härlig entre in här i Vintage på KS! Börjar med det coolaste märket någonsin och dessutom med en tavla som är urläcker. Jag har en cal. 3000 jag med och det är fina rediga verk som står sig lika bra som Omegas 30 T2. Gratulerar.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Riktigt tuff! Fantastiskt härlig tavla.
Hade man bara uppmärksammat den så hade det nog funnits risk att jag varit med och slagits på Tradera.
...men är den verkligen så stor som 36mm?
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Härlig entre in här i Vintage på KS! Börjar med det coolaste märket någonsin och dessutom med en tavla som är urläcker. Jag har en cal. 3000 jag med och det är fina rediga verk som står sig lika bra som Omegas 30 T2. Gratulerar.
Tack! Ja jag håller med, hade sett ett par Lemania klockor tidigare och sen var jag tvungen att läsa lite om dom. Och efter det så var valet givet att man va tvungen att slå till på en :D. Dock så verkar klockan gå 1-2min för snabbt per dygn. Skulle ha vart ner till urmakarn här i stan igår men har haft fullt upp och dom har bara öppet till 18.. Får bli efter jul!

Riktigt tuff! Fantastiskt härlig tavla.
Hade man bara uppmärksammat den så hade det nog funnits risk att jag varit med och slagits på Tradera.
...men är den verkligen så stor som 36mm?

Haha tur att du inte såg den då ;) Nej jag blandade förmodligen ihop den med någon annan klocka jag köpte :angel: 35mm är den!
 

ittam

Audemars
Jag har faktiskt servat en Lemnia 3000.

1195.jpg

Förutom att ett ben på en Incablocc hållare hade gått av var det inga konstigheter att serva verket.

1194.jpg

Dock skall jag hitta en ny urtavla och även en ersättare till timvisaren som har tappat sin spets någon gång i det förflutna.
Jag har en likadan som den du servat, och undrar om du har koll på ungefärligt årtal?
 
Topp