• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon klocka i lådan som kommer stanna pga "speciella" skäl?

mps

Cartier
Har du någon klocka i lådan som får dig att skratta?
Tänka tillbaka på en händelse?
En klocka som kanske inte är den finaste, dyraste eller flashigaste.
Men ger dig glädje pga de minnen som finns i den.

Jag har denna Swatch.
IMG_20171126_133435.jpg
För något år sedan var jag och två gamla kollegor i Paris.
En udda imulsresa .
Tre helt olika personer.
Vandrande bland alla lyxaffärer där vi knappt skulle ha råd med att torka fötterna på entrémattan.
Där uppenbarade sig en Swatch butik.
In vandrar jag, glad i hågen.
Klockor överallt.
Golv till tak.
Börjar kolla runt medans kollegorna febrilt letar wifi för att fördriva tiden.
En säljare dyker upp och frågar om jag letar efter något speciellet
På knagglig engelska pratar vi lite.
Han tittar på mig och säger: Moseiur. Vere are jy fröm?
Sweden.....
Då similar han och säger.
Pärfäkt!
Helt plötsligt står han och pratar flytande svenska.
Varför kunde han svenska?
Jo, det fanns en logiskt förklaring.
För ett gäng år sedan hade han haft tråkigt.
Flyttat till Bremen och pluggat svenska.
Sen flyttade han hem och ville studera vidare.
När inge kurser fanns i Paris, hade han börjat spela World och Warcraft där han spelade med endast svenska spelare.
Han hade då ett gäng som hjälpte han dagligen med att utveckla uttalet och utöka ordförrådet.

Efter en väldigt trevlig pratstund.
Som kändes väldigt udda.
Så begav vi oss.

På vägen ut räcker han upp armen och säger högt: AIK, vi finns överallt!
Hata Malmö!

Frågade han varför han hatade Malmö.
Hans svar var då: Det vet jag inte. Man ska göra det om man hejar på AIK.

Ser säljaren framför mig varje gång jag ser klockan.
Tänker på resan varje gång den sitter på armen.

Denna klocka är väldigt speciell.
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Har du någon klocka i lådan som får dig att skratta?
Tänka tillbaka på en händelse?
En klocka som kanske inte är den finaste, dyraste eller flashigaste.
Men ger dig glädje pga de minnen som finns i den.

Jag har denna Swatch.
IMG_20171126_133435.jpg
För något år sedan var jag och två gamla kollegor i Paris.
En udda imulsresa .
Tre helt olika personer.
Vandrande bland alla lyxaffärer där vi knappt skulle ha råd med att torka fötterna på entrémattan.
Där uppenbarade sig en Swatch butik.
In vandrar jag, glad i hågen.
Klockor överallt.
Golv till tak.
Börjar kolla runt medans kollegorna febrilt letar wifi för att fördriva tiden.
En säljare dyker upp och frågar om jag letar efter något speciellet
På knagglig engelska pratar vi lite.
Han tittar på mig och säger: Moseiur. Vere are jy fröm?
Sweden.....
Då similar han och säger.
Pärfäkt!
Helt plötsligt står han och pratar flytande svenska.
Varför kunde han svenska?
Jo, det fanns en logiskt förklaring.
För ett gäng år sedan hade han haft tråkigt.
Flyttat till Bremen och pluggat svenska.
Sen flyttade han hem och ville studera vidare.
När inge kurser fanns i Paris, hade han börjat spela World och Warcraft där han spelade med endast svenska spelare.
Han hade då ett gäng som hjälpte han dagligen med att utveckla uttalet och utöka ordförrådet.

Efter en väldigt trevlig pratstund.
Som kändes väldigt udda.
Så begav vi oss.

På vägen ut räcker han upp armen och säger högt: AIK, vi finns överallt!
Hata Malmö!

Frågade han varför han hatade Malmö.
Hans svar var då: Det vet jag inte. Man ska göra det om man hejar på AIK.

Ser säljaren framför mig varje gång jag ser klockan.
Tänker på resan varje gång den sitter på armen.

Denna klocka är väldigt speciell.
Härlig historia! Men det bör tilläggas att man kan hata Malmö utan att hålla på AIK. :)
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Kul story! Har haft denna sedan ny. Köpte den hos Douglas Krook i Lund för halva priset. Tror att det var strax över 2.000. Den har varit en mycket duglig kamrat och fått hänga med på det mesta. Nu ligger den mest i lådan. Trots att den inte används så kan jag inte förmå mig att sälja den.
523AEA2E-7A99-4043-A5F7-5AD643BA13A8.jpeg
 

mps

Cartier
Kul story! Har haft denna sedan ny. Köpte den hos Douglas Krook i Lund för halva priset. Tror att det var strax över 2.000. Den har varit en mycket duglig kamrat och fått hänga med på det mesta. Nu ligger den mest i lådan. Trots att den inte används så kan jag inte förmå mig att sälja den.
523AEA2E-7A99-4043-A5F7-5AD643BA13A8.jpeg
Kul att ha en sån stilren kompis liggande.
Titta på och tänka tillbaka :)
 

Cryssarn

Rolex
Min Black Bay som jag köpte när min pappa dog.
Min Citizen nighthawk och Breitling Colt II har jag fått i present av min fru.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har en enda klocka som absolut aldrig kommer att lämna.

IMG_7580.jpg


Det är långtifrån den flashigaste, och egentligen en klocka jag aldrig fastnat för själv.
Den är lite för stor, den är lite för fyrkantig och den är lite för fjantigt limiterad till något Formel 1-stall.
Men. Jag fick den av min sambo (fru, numera) i examenspresent. Eftersom hon också pluggade vid tillfället så vet jag att det inte var någon liten grej att smyga undan 6-7.000 kr att köpa en klocka för.
Den kommer aldrig att lämna.


På hedervärd andraplats kommer den första automataren jag köpte efter att jag börjat läsa på lite och blivit medlem här.
Den är egentligen mer up my alley. Vintage, konstigt material och orange sekundvisare.
Trots det används den långt mer sällan än Certinan.
Hittills har den aldrig varit nära att säljas, men denna skulle kunna gå om pengarna var tillräckligt rätt (vilket de aldrig lär bli, varför detta är nummer två som för alltid kommer att ligga kvar i lådan).

IMG_7602.jpg
 

mps

Cartier
Jag har en enda klocka som absolut aldrig kommer att lämna.

IMG_7580.jpg


Det är långtifrån den flashigaste, och egentligen en klocka jag aldrig fastnat för själv.
Den är lite för stor, den är lite för fyrkantig och den är lite för fjantigt limiterad till något Formel 1-stall.
Men. Jag fick den av min sambo (fru, numera) i examenspresent. Eftersom hon också pluggade vid tillfället så vet jag att det inte var någon liten grej att smyga undan 6-7.000 kr att köpa en klocka för.
Den kommer aldrig att lämna.
Härlig klocka och go historia bakom.
Fyrkantiga är roliga på något vis.
 

Sjobedan

Rolex
Kul story! Har haft denna sedan ny. Köpte den hos Douglas Krook i Lund för halva priset. Tror att det var strax över 2.000. Den har varit en mycket duglig kamrat och fått hänga med på det mesta. Nu ligger den mest i lådan. Trots att den inte används så kan jag inte förmå mig att sälja den.
523AEA2E-7A99-4043-A5F7-5AD643BA13A8.jpeg
3D77343D-26C2-4299-8003-4C472AFF435A.jpg

Min säger hej!

Den satt på armen när jag gifte mig, så jag antar att detta är en keeper :)
 

Donniedoer

Omega
2-Faktor
Den här rackaren var min första 'riktiga' klocka. Köpte den i Barcelona tidigt 2000-tal.

Trodde den hade försvunnit efter x antal flyttar men så en dag i oktober dök den upp. Har väl legat nedbäddad och guppat runt de sju haven i diverse containrar under 10-15 år - så till min förvåning när den drogs upp och kickade igång. Nu en månad senare och tickar på lika fint - en keeper alltså :)
IMG_0349.JPG
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Klockintresset hade lite smått börjat gro, blängde runt i lite "vanliga" klockbutiker i div. köpcentrum etc. När jag så 2012 fick en 25 års gåva av företaget för "lång och trogen tjänst":oops: fick jag ett guldhalsband. Saken är den att jag kan bara inte med gulguld:facepalm: och det blev liggande ett tag. När jag såsmåningom hittade en attans frän klocka så gjorde jag slag i saken och sålde guldet och köpte klockan. En Certina DS action i en 500 ex. "limited edition". Känns i dag lite klockmässigt medioker men det är dels min första "vuxenklocka" och på sätt och vis också min 25 års gåva som jag valde själv. Den var oxå starten på denna "galenskap" som man aldrig vet var det kommer att sluta, så för mig har den flera värden som gör att den kommer att stanna. Bär den oxå mellan varven då jag ännu gillar den:happyhappy:.
Certina DS.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Klockintresset hade lite smått börjat gro, blängde runt i lite "vanliga" klockbutiker i div. köpcentrum etc. När jag så 2012 fick en 25 års gåva av företaget för "lång och trogen tjänst":oops: fick jag ett guldhalsband. Saken är den att jag kan bara inte med gulguld:facepalm: och det blev liggande ett tag. När jag såsmåningom hittade en attans frän klocka så gjorde jag slag i saken och sålde guldet och köpte klockan. En Certina DS action i en 500 ex. "limited edition". Känns i dag lite klockmässigt medioker men det är dels min första "vuxenklocka" och på sätt och vis också min 25 års gåva som jag valde själv. Den var oxå starten på denna "galenskap" som man aldrig vet var det kommer att sluta, så för mig har den flera värden som gör att den kommer att stanna. Bär den oxå mellan varven då jag ännu gillar den:happyhappy:.
Certina DS.jpg
Sen så är det ganska fränt med gröna visare. :tummenupp:
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Första Rolex som jag köpte för snart fem år sedan, den har genomgått en fullservice för strax två år sedan och tickar på bättre än någonsin. Den sista jag skulle sälja av dem klockor jag äger :)

C9310C16-373A-4FE9-9635-8B28C0F9081E.jpeg
 
Topp