• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

AE41500

Panerai
CW torde påverkas av Brexit, i ett nafs blev klockorna 25 % dyrare för oss, vad tror ni? Någon som vet på vilken marknad dom är störst?
 

HSK

Patek
2-Faktor
CW torde påverkas av Brexit, i ett nafs blev klockorna 25 % dyrare för oss, vad tror ni? Någon som vet på vilken marknad dom är störst?
Momsen ska lyftas när de säljs på export så det blir i praktiken bara ett par procents skillnad i slutändan. GBP-priset (dvs. det som visas på co.uk-siten) -20% (deras moms) +25% (våran moms). Jag tror dessutom att CW har fuskat lite med detta tidigare då alla företag som är baserade i ett annat EU-land och säljer till Sverige för mer än 320' per år (exkl. moms) är tvungna att momsregistrera sig här och debitera svensk moms på 25%. Om vi räknar på att snittvärdet är ca £750 ex. moms (dvs. ca £900 inkl. moms på deras hemsida) och så lite lösa länkar och tillbehör på det så skulle det motsvara drygt ett 30-tal klockor per år och jag har svårt att tänka mig att de inte säljer mer än så till Sverige.
Finns det några giltiga rabattkoder för tillfället?
Inte vad jag vet men det verkar som att de tydligen ska ha en januarirea: https://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?f=1&t=55679
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Momsen ska lyftas när de säljs på export så det blir i praktiken bara ett par procents skillnad i slutändan. GBP-priset (dvs. det som visas på co.uk-siten) -20% (deras moms) +25% (våran moms). Jag tror dessutom att CW har fuskat lite med detta tidigare då alla företag som är baserade i ett annat EU-land och säljer till Sverige för mer än 320' per år (exkl. moms) är tvungna att momsregistrera sig här och debitera svensk moms på 25%. Om vi räknar på att snittvärdet är ca £750 ex. moms (dvs. ca £900 inkl. moms på deras hemsida) och så lite lösa länkar och tillbehör på det så skulle det motsvara drygt ett 30-tal klockor per år och jag har svårt att tänka mig att de inte säljer mer än så till Sverige.

Inte vad jag vet men det verkar som att de tydligen ska ha en januarirea: https://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?f=1&t=55679
Då får man väl bevaka siten...är lite sugen på en Sandhurst på länk....
 

Kenta.

Breitling
Äntligen så dök det upp ett sms efter att ha suttit och väntat hela dagen :cool:

Helvete vad den är grym!
 

Bilagor

  • A5B07DF3-F92B-41C4-A514-3EE0AFF767DC.jpeg
    A5B07DF3-F92B-41C4-A514-3EE0AFF767DC.jpeg
    451.4 KB · Visningar: 65
  • F3BD6C8F-7D5A-4B51-B8A2-08B5992D1268.jpeg
    F3BD6C8F-7D5A-4B51-B8A2-08B5992D1268.jpeg
    430.2 KB · Visningar: 62

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Momsen ska lyftas när de säljs på export så det blir i praktiken bara ett par procents skillnad i slutändan. GBP-priset (dvs. det som visas på co.uk-siten) -20% (deras moms) +25% (våran moms). Jag tror dessutom att CW har fuskat lite med detta tidigare då alla företag som är baserade i ett annat EU-land och säljer till Sverige för mer än 320' per år (exkl. moms) är tvungna att momsregistrera sig här och debitera svensk moms på 25%. Om vi räknar på att snittvärdet är ca £750 ex. moms (dvs. ca £900 inkl. moms på deras hemsida) och så lite lösa länkar och tillbehör på det så skulle det motsvara drygt ett 30-tal klockor per år och jag har svårt att tänka mig att de inte säljer mer än så till Sverige.

Inte vad jag vet men det verkar som att de tydligen ska ha en januarirea: https://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?f=1&t=55679

Frågade deras kundtjänst om engelsk moms blev avdragen och svensk lagt på och fick lite av ett "ickesvar"
Verkar tyvärr inte vara så väl förberedda om detta är representativt


Dear Mr XX

Thank you for your email.

We do not have any further information on this but once we do we will inform our customers via our website.

Kind Regards,
 

HSK

Patek
2-Faktor
Frågade deras kundtjänst om engelsk moms blev avdragen och svensk lagt på och fick lite av ett "ickesvar"
Verkar tyvärr inte vara så väl förberedda om detta är representativt


Dear Mr XX

Thank you for your email.

We do not have any further information on this but once we do we will inform our customers via our website.

Kind Regards,
Ja, de verkar vara väldigt dåligt förberedda. Kikar man på deras FAQ/villkor så tyder texten på att de fortfarande skulle vara del av EU och där de skriver att ingen moms debiteras på sändningar utanför EU. I och med att de inte längre är en del av EU ska detta dock gälla export till samtliga länder men de verkar inte ha uppdaterat varken rutiner eller info på hemsidan för att återspegla detta vilket är rätt kasst. Det kom inte direkt som en överraskning att de skulle lämna EU... 🙄
For orders with shipping addresses outside of the UK and the EU, no VAT will be payable, but Customs Duties may be payable by you depending on local regulations and thresholds.

If applicable, this will be levied once a shipment reaches your country and will be based on product information provided by us. In addition, you may need to pay for any additional charges for customs clearance. We recommend you contact your local customs office should you require further details which may be particular to your country.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Blev riktigt sugen på denna, 50% (420€ istället för 840€). Så jäkla segt att det ska bli moms också. Det äter ju upp mestadels av rabatten...
651089C4-94C6-4BCA-8B30-4967523E140C.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Såg det, jävlar vilka priser.
Men momsen är alltså borttagen från priserna då, så man åker på moms i Sverige istället med tanke på brexit?
Tanken är de ska lyfta den brittiska momsen och så läggs den istället på vid införseln till Sverige men som det skrevs om några inlägg upp så verkar CW inte ha förberett några rutiner för detta.

Det verkar som att de har en årlig januarirea men det känns nästan som att det här är en slags panikåtgärd när man sett att EU-beställningar har minskat drastiskt. Men ja, 25% tillkommer på dessa priser.
Mycket trevligt på rean som frestar
Tråkigt bara med oklarheten kring hur CW hanterar momsen.
Äsch, med så här bra priser blir det i alla fall typ 25% rabatt även med moms inräknat. :woot:
 
Topp