• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

HSK

Patek
2-Faktor
Det verkar vara rätt högt tryck på CW just nu troligtvis pga den nya lanseringen. Jag vet inte hur deras handläggningstider brukar se ut men jag beställde en klocka i onsdags och har fortfarande inte hört något och de anger själva att ordrar i normalfallet hanteras inom två arbetsdagar.

Bara en heads up om längre väntetider än normalt men det kanske folk ändå räknar med i och med lanseringen och den senaste vågen av rabattkuponger.
 

Waldorf

Audemars
Vad har ni för erfarenhet av tidshållningen hos CW överlag (gärna specifikt GMTn)? Manualen anger ETA 2893-2 alt. Sellita SW330 samt +/-20spd och det är väl i grunden samma verk så de är troligtvis likvärdiga för att inte säga identiska men vad har ni för erfarenhet av dessa verk?

Specifikationerna är oftast ganska rejält tilltagna och det är sällan man ser klockor som faktiskt är uppe i maxtoleransen, ofta handlar det till och med om halva värdet eller ännu lägre men det är så klart lite av ett lotteri.

I och för sig väldigt basic och standard så ni är naturligtvis välkomna att kommentera tidshållningen även hos andra klockor som delar samma verk. :)
Snapshots, sorry om de är lite suddiga, går kanske att läsa. Bara en vinkel men ger en vink kanske. Den äldre går bättre.

IMG_20190507_171938_7.jpg

IMG_20190507_172123_4.jpg
 
  • Like
Reactions: HSK

Waldorf

Audemars
.....
I och för sig väldigt basic och standard så ni är naturligtvis välkomna att kommentera tidshållningen även hos andra klockor som delar samma verk. :)

Lite förtjust i GMT och har ju några, de allra flesta har 2893-2/330 i sig. Har även några airman purister (som ju har 24 tim visning) och också har det urverket. Byter ofta klocka så har inte brytt mej så mycket rent praktiskt förrän det blir så mycket att spelar roll över en dag eller så (en del av nöjet att ta en "annan" klocka pilla på på morgonen). Däremot kör jag dem i timegraphern emellanåt och skulle säga att de allra flesta ligger inom -5 till +10 spd i de flesta vinklar. Man inte alla... På armen (irl :)) har jag mindre koll som sagt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag måste ge lite cred till Christopher Ward och deras kundtjänst. Efter att ha lagt en beställning för en vecka sen har jag inte hört något mer vilket troligtvis beror på att de har haft högt tryck i och med att den nya modellserien lanserades vid samma tid. Det stod på hemsidan att normal handläggningstid är 1-2 arbetsdagar och att man ska kontakta dem om det drar ut på tiden.

Jag mailade dem igår och förklarade att det absolut inte är någon brådska och att jag förstod att de säkert hade mycket att göra men att det stod på hemsidan att man skulle kontakta dem och jag ville bara veta om det var pga hög arbetsbelastning eller om modellen jag beställt var slutsåld igen så att man vet vad som är rimligt att förvänta sig gällande leveranstid.

Jag har inte fått svar på mailet än men jag fick ett automatiserat mail om att min beställning har skickats med DHL Express vilket jag antar var deras sätt att ursäkta väntetiden då de i vanliga fall verkar skicka via Royal Mail med drygt en veckas leveranstid och Express är ett tillval för 400kr.
 
Jag måste ge lite cred till Christopher Ward och deras kundtjänst. Efter att ha lagt en beställning för en vecka sen har jag inte hört något mer vilket troligtvis beror på att de har haft högt tryck i och med att den nya modellserien lanserades vid samma tid. Det stod på hemsidan att normal handläggningstid är 1-2 arbetsdagar och att man ska kontakta dem om det drar ut på tiden.

Jag mailade dem igår och förklarade att det absolut inte är någon brådska och att jag förstod att de säkert hade mycket att göra men att det stod på hemsidan att man skulle kontakta dem och jag ville bara veta om det var pga hög arbetsbelastning eller om modellen jag beställt var slutsåld igen så att man vet vad som är rimligt att förvänta sig gällande leveranstid.

Jag har inte fått svar på mailet än men jag fick ett automatiserat mail om att min beställning har skickats med DHL Express vilket jag antar var deras sätt att ursäkta väntetiden då de i vanliga fall verkar skicka via Royal Mail med drygt en veckas leveranstid och Express är ett tillval för 400kr.

Jag har haft lite problem den sista tiden med det motsatta, dvs. Skitpissig kundtjänst även efter att det är uppenbart att det är företagets fuck-up.

Skillnaden på din och min upplevelse är att du sannolikt mer än gärna gör business med CW igen (kanske till och med mer sannolikt) medans jag ALDRIG kommer ha att göra med "mina" företag igen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Är svårt sugen på denna!:)
Kan du vara supersnäll och säga några negativa saker om denna praktpjäs så att jag slipper att öppna plånboken?:rolleyes:
Jag vill varna för @Breitlingfan!;) Här begärde en klockbroder hjälp med att motstå en fix. Inte bara ignorerade han min begäran, han utnyttjade dessutom mitt svaga sinnesstånd genom att omedelbart erbjuda sig att "hjälpa till" för att stilla mitt sug.:D
Skämt å sido, vilken trevlig klocka, och sjukt mycket kvalitetskänsla för kronan!:) Tack för affären @Breitlingfan!
cw.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag vill varna för @Breitlingfan!;) Här begärde en klockbroder hjälp med att motstå en fix. Inte bara ignorerade han min begäran, han utnyttjade dessutom mitt svaga sinnesstånd genom att omedelbart erbjuda sig att "hjälpa till" för att stilla mitt sug.:D
Skämt å sido, vilken trevlig klocka, och sjukt mycket kvalitetskänsla för kronan!:) Tack för affären @Breitlingfan!
cw.jpg
Slug rackare det där! :) Grattis till att blivit påtvingad en så fin klocka ändå!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har haft lite problem den sista tiden med det motsatta, dvs. Skitpissig kundtjänst även efter att det är uppenbart att det är företagets fuck-up.

Skillnaden på din och min upplevelse är att du sannolikt mer än gärna gör business med CW igen (kanske till och med mer sannolikt) medans jag ALDRIG kommer ha att göra med "mina" företag igen.
Tråkigt att höra men det är lite mer konstruktivt om du berättar om dina erfarenheter mer ingående än att bara påstå att de är citat "skitpissiga".
 
Tråkigt att höra men det är lite mer konstruktivt om du berättar om dina erfarenheter mer ingående än att bara påstå att de är citat "skitpissiga".

Jag kanske skulle ha klargjort att det inte gäller CW för min del eller ens ett klockföretag. Det gäller en beställning snus som blev försenad med 2 månader med helt ensidig kommunikation och det andra är ett inställt evenemang på live it:)
 
C

Coach

Guest
Jag vill varna för @Breitlingfan!;) Här begärde en klockbroder hjälp med att motstå en fix. Inte bara ignorerade han min begäran, han utnyttjade dessutom mitt svaga sinnesstånd genom att omedelbart erbjuda sig att "hjälpa till" för att stilla mitt sug.:D
Skämt å sido, vilken trevlig klocka, och sjukt mycket kvalitetskänsla för kronan!:) Tack för affären @Breitlingfan!
cw.jpg
Tack detsamma för en trevlig affär och den där sitter ju som ett smäck på dig! :)
 

Tipsy

Omega
Upplevde också 43 som för stor för min 16,5 - 17 cm arm. Här är några bilder på CW i olika storlekar. 43 mm
IMG_20190218_085204_3.jpg


en 38 mm
IMG_20190502_092229_0.jpg

och så en c65 på 41 mm
IMG_20190131_091942_9.jpg


Alla tre sitter/satt bra runt armen, bandhornen rätt vinklade. Nu beror det på utformning av klockan men 41 mm med den "tunnare", "smäckrare" c65 går alldeles utmärkt, liksom 38 mm passar med den modellen medans 43 mm upplevde jag mycket för stor. Idealt för mej är 38-40 mm, tål 36-42 beroende på utformning, l2l osv. Smak spelar ju också en roll här... :)

Tack för jämförelsen, har liknande storlek så alltid trevligt att höra vad andra tycker. Jag hade helt snöat in mig på den blåa c65, men måste säga att den svarta gmtn lockar och för att göra saken mer komplicerad kom den nya c60 ut.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag vill varna för @Breitlingfan!;) Här begärde en klockbroder hjälp med att motstå en fix. Inte bara ignorerade han min begäran, han utnyttjade dessutom mitt svaga sinnesstånd genom att omedelbart erbjuda sig att "hjälpa till" för att stilla mitt sug.:D
Skämt å sido, vilken trevlig klocka, och sjukt mycket kvalitetskänsla för kronan!:) Tack för affären @Breitlingfan!
cw.jpg
Vad är det för serienummer på den? Det verkar inte direkt vara någon strykande åtgång ifall serienumren är i ordningsföljd då den jag köpte ny i maj hade nr 67 och då var det ändå batch två om jag inte minns fel.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag kanske skulle ha klargjort att det inte gäller CW för min del eller ens ett klockföretag. Det gäller en beställning snus som blev försenad med 2 månader med helt ensidig kommunikation och det andra är ett inställt evenemang på live it:)
Jag förstår. Trist att du haft problem med andra leverantörer men det kan ju lätt misstolkas som att det gäller CW så tack för förtydligandet. :)
 

Waldorf

Audemars
Ja dom ser rätt tjocka och stela ut men jag antar att det bidrar till att klockan sitter stabilt.
Ja. Gummit (antar att det är det i alla fall) i kanten/profilen gör att den ser ut som den är "svårböjlig"/stel. Men CW brukar ju ha bra grejor så den kanske är följsam och skön. Spännande att höra när nån provat.
 
C

Coach

Guest
Ja. Gummit (antar att det är det i alla fall) i kanten/profilen gör att den ser ut som den är "svårböjlig"/stel. Men CW brukar ju ha bra grejor så den kanske är följsam och skön. Spännande att höra när nån provat.
Man vet aldrig, kan bli jag ;). Har snöat in på dinkor i titan nu.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Ett par Reviews jag sett har sagt att gummit är väldigt stelt och obekvämt. Gjorde mig lite avtänd på den då den inte går att få med nåt annat.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Är det fråga om dålig QC eller är det jag som är orimlig i mina förväntningar? Om man ställer in tiden så följer GMT-visaren givetvis med och är då centrerad, men om man vill ändra GMT-handen stegvis hamnar den ganska off och det verkar finnas väldigt mycket spel i GMT-handen med resultat att man måste ställa tiden varje gång man vill ändra GMT-handens position för att få korrekt tidsangivelse.

Bifogar några bilder på hur det ser ut om man linjerar visarna och sedan flyttar visaren stegvis. Troligtvis inget problem vid vanlig användning så länge man alltid har samma GMT-zon inställd men trist att man verkar behöva gå igenom denna procedur om man vill ändra zon, då går ju GMT-funktionen lite förlorad kan jag tycka. Kanske inte heller något egentligt problem då man ändå ser vilken timme det gäller men väldigt störande ändå att visarna inte linjerar...

Jag har aldrig haft någon GMT/SW330 så yay or nay? Är det vanligt förekommande eller har jag fått ett måndagsexemplar?

20190520_115940.jpg

20190520_115952.jpg

20190520_120000.jpg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det fråga om dålig QC eller är det jag som är orimlig i mina förväntningar? Om man ställer in tiden så följer GMT-visaren givetvis med och är då centrerad, men om man vill ändra GMT-handen stegvis hamnar den ganska off och det verkar finnas väldigt mycket spel i GMT-handen med resultat att man måste ställa tiden varje gång man vill ändra GMT-handens position för att få korrekt tidsangivelse.

Bifogar några bilder på hur det ser ut om man linjerar visarna och sedan flyttar visaren stegvis. Troligtvis inget problem vid vanlig användning så länge man alltid har samma GMT-zon inställd men trist att man verkar behöva gå igenom denna procedur om man vill ändra zon, då går ju GMT-funktionen lite förlorad kan jag tycka. Kanske inte heller något egentligt problem då man ändå ser vilken timme det gäller men väldigt störande ändå att visarna inte linjerar...

Jag har aldrig haft någon GMT/SW330 så yay or nay? Är det vanligt förekommande eller har jag fått ett måndagsexemplar?

20190520_115940.jpg

20190520_115952.jpg

20190520_120000.jpg
Varje gång man smäller en modul på ett existerande verk får man ju fler felkällor. Likväl ska det inte finnas sådär mycket spel.
Hade det varit min klocka hade jag reklamerat.
 
  • Like
Reactions: HSK

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är det fråga om dålig QC eller är det jag som är orimlig i mina förväntningar? Om man ställer in tiden så följer GMT-visaren givetvis med och är då centrerad, men om man vill ändra GMT-handen stegvis hamnar den ganska off och det verkar finnas väldigt mycket spel i GMT-handen med resultat att man måste ställa tiden varje gång man vill ändra GMT-handens position för att få korrekt tidsangivelse.

Bifogar några bilder på hur det ser ut om man linjerar visarna och sedan flyttar visaren stegvis. Troligtvis inget problem vid vanlig användning så länge man alltid har samma GMT-zon inställd men trist att man verkar behöva gå igenom denna procedur om man vill ändra zon, då går ju GMT-funktionen lite förlorad kan jag tycka. Kanske inte heller något egentligt problem då man ändå ser vilken timme det gäller men väldigt störande ändå att visarna inte linjerar...

Jag har aldrig haft någon GMT/SW330 så yay or nay? Är det vanligt förekommande eller har jag fått ett måndagsexemplar?

20190520_115940.jpg

20190520_115952.jpg

20190520_120000.jpg
Det där hade jag aldrig accepterat. Den är ju inte ens i närheten av att pricka rätt. :confused:
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Varje gång man smäller en modul på ett existerande verk får man ju fler felkällor. Likväl ska det inte finnas sådär mycket spel.
Hade det varit min klocka hade jag reklamerat.
Det där hade jag aldrig accepterat. Den är ju inte ens i närheten av att pricka rätt. :confused:
Ja, jag tyckte att det kändes som lite väl mycket spel men har som sagt ingen erfarenhet av verket eller GMT över huvud taget för den delen och visste inte riktigt vad som är normalt. Får väl höra med CW och se vad de säger. Tack för input! :)
 

Waldorf

Audemars
Är det fråga om dålig QC eller är det jag som är orimlig i mina förväntningar? Om man ställer in tiden så följer GMT-visaren givetvis med och är då centrerad, men om man vill ändra GMT-handen stegvis hamnar den ganska off och det verkar finnas väldigt mycket spel i GMT-handen med resultat att man måste ställa tiden varje gång man vill ändra GMT-handens position för att få korrekt tidsangivelse.

Bifogar några bilder på hur det ser ut om man linjerar visarna och sedan flyttar visaren stegvis. Troligtvis inget problem vid vanlig användning så länge man alltid har samma GMT-zon inställd men trist att man verkar behöva gå igenom denna procedur om man vill ändra zon, då går ju GMT-funktionen lite förlorad kan jag tycka. Kanske inte heller något egentligt problem då man ändå ser vilken timme det gäller men väldigt störande ändå att visarna inte linjerar...

Jag har aldrig haft någon GMT/SW330 så yay or nay? Är det vanligt förekommande eller har jag fått ett måndagsexemplar?

20190520_115940.jpg

20190520_115952.jpg

20190520_120000.jpg
Det där verkar inte rätt. Blev tvungen att testa på min c65 och den är mycket mer precis även om den inte pekar exakt rätt.
IMG_20190520_171902_6.jpg

IMG_20190520_171950_0.jpg

IMG_20190520_172003_0.jpg

IMG_20190520_172014_9.jpg
 
Topp