• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som haft en Orient star?

Jockinho

Patek
2-Faktor
har gått och blivit lite sugen på en klocka med blå tavla och gärna på länk. Råkade av en händelse stöta på Orient star klockan nedan via någon tråd på WUS som jag spontant tycker ser trevlig ut. Men är det något att ha?

WZ0031DV.jpg


Listpris kring ca 3k som jag förstod det. Då jag endast haft Orients enklare klockor tidigare, vilka iof varit fina men inget jag skulle ge 3k för, undrar jag ifall någon på forumet haft en Orient star och hur de bedömmer kvaliten på dessa? Står lite i kvalet om det är bättre investera i en Seiko Sarb/spirit eller om kvaliten är någorlunda lika...

Andra liknande förslag i prisklassen kring 3-4k (begagnat går bra) tas gärna emot i tråden :)

//Jocke
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Orient Star är en fin kollektion med bra rykte på b.l.a på WUS. Jag har aldrig hanterat en Orient Star men dom är säkerligen på samma nivå som Seoko SARB, om inte finare. Du får forska vidare :)
 
Som jag skrev i en annan tråd, hade tänkt att köpa en Mako nu till semestern, som sommarbeater.
Ska sedan på bröllop i augusti, så vore kul att ha en klocka som passar till kostym. Står mellan någon seiko sarb och en orient star.
Den här är ju lite spännande. Originell, men ändå clean.
Meeen börjar nog med makon, känner lite på den innan jag bestämmer mig :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt lik de dressiga modellerna från GS, men fina var de. Har ägt två billiga Orients. Bra kvalle/krona!
 
Som jag skrev i en annan tråd, hade tänkt att köpa en Mako nu till semestern, som sommarbeater.
Ska sedan på bröllop i augusti, så vore kul att ha en klocka som passar till kostym. Står mellan någon seiko sarb och en orient star.
Den här är ju lite spännande. Originell, men ändå clean.
Meeen börjar nog med makon, känner lite på den innan jag bestämmer mig :)


Skräp, såg att "min" inte hade datum nu! Är kanske inte nödvändigt. Något de flesta klockor brukar ha...
Meeen, mångfald kanske förnöjer. Är ju en liten trevlig semi-skelton i alla fall.
 

Daddyeo

Omega
Så då fick jag hem Orienten. Här är lite bilder.
6_zpsd92f0da9.jpg

3_zps61db865f.jpg


Schysst länk, schysst finish och jävligt snygg. Bara haft klockan i någon timme, men jag är nöjd.

4_zps9d2d117a.jpg


Rent kvalitetsmässigt, ligger den någonstans mellan dessa två. Den ligger väll lite närmare den blåa Sarxen än den svarta Saryn. Har ingen Sarb att jämföra med, men Sarxen ligger ungefär på samma pris som Sarben och måste säga Orienten inte gör bort sig brevid den.

2_zpsd14cd362.jpg
 

Daddyeo

Omega
Ett litet minus är möjligtvis länken. Den känns inte lika fräsch och stabil som den på min blåa Sarx. Fast klockan är också 1000 kr billigare så, det vore kanske konstigt om allt var på likadan nivå. Orient är väll inte kända heller för att leverera de bästa länkarna. En rolig detalj är att uppskruvningen låter jävligt udda, jämfört med mina Seikos.
 
Topp