• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som har en ide vad det här är för klocka?

Träff

Guld
Friends Of KS
Söker lite hjälp här på Ks för att ta reda på vad för klocka morfar har.
Det ända jag egentligen vet om klockan är att morfar fick den av sjöfartsverket någon gång på 90-talet. Har inte kunnat hitta något när jag har letat på nätet så nu vänder jag mig hit. Så det skulle va schyst om någon av alla proffs här på ks skulle kunna ge mig lite mer info om klockan, så som märke. :)
20180804_204255.jpg
20180804_204300.jpg

Senast ändrad:
Det ända jag egentligen vet om klockan är att morfar fick den av kustbevakning någon gång på 90-talet. Har inte kunnat hitta något när jag har letat på nätet så nu vänder jag mig hit. Så det skulle va schyst om någon av alla proffs här på ks skulle kunna ge mig lite mer info om klockan, så som märke. :)
20180804_204255.jpg
20180804_204300.jpg

Märket verkar stå på baklocket. Annars får du kanske mer info om du öppnar och kollar innanför baklocket, så som verk osv :)

Det ända jag egentligen vet om klockan är att morfar fick den av kustbevakning någon gång på 90-talet. Har inte kunnat hitta något när jag har letat på nätet så nu vänder jag mig hit. Så det skulle va schyst om någon av alla proffs här på ks skulle kunna ge mig lite mer info om klockan, så som märke. :)
20180804_204255.jpg
20180804_204300.jpg

Det står rätt tydligt vad det är på bilden. En japansk kvarts klocka med mineralglas. Kan inte se på bilden om det är guld eller pvd guld på en stålboett.
Dock tillhör "loggan" sjöfartsverket och inte kustbevakningen som tillhör justitiedepartementet. Medans Sjöfartsverket tillhör transportstyrelsen och näringsdepartementet.

Urverket kommer nog från Citizien(Miyota) eller Seiko. Om du ber en urmakare eller kvalificerad att öppna klockan står det nog vem som tillverkat kvarts uret.

Din morfar har säkert jobbat eller haft uppdrag åt sjöfartsverket och fått klockan som gåva i samband med det.

Det står rätt tydligt vad det är på bilden. En japansk kvarts klocka med mineralglas. Kan inte se på bilden om det är guld eller pvd guld på en stålboett.
Dock tillhör "loggan" sjöfartsverket och inte kustbevakningen som tillhör justitiedepartementet. Medans Sjöfartsverket tillhör transportstyrelsen och näringsdepartementet.

Urverket kommer nog från Citizien(Miyota) eller Seiko. Om du ber en urmakare eller kvalificerad att öppna klockan står det nog vem som tillverkat kvarts uret.

Din morfar har säkert jobbat eller haft uppdrag åt sjöfartsverket och fått klockan som gåva i samband med det.

Visste att jag hade gjorde rätt i som vände mig till Ks gällande det här. Tack för hjälpen!
Rätt ny inom klockvärlden så när det inte står ett märke så som seiko eller Citizien så är jag helt lost. Men tack för lektionen, man lär sig så länge man lever.
Aa det har du rätt i, han jobba parallellt via både sjöfartsverket och kustbevakningen och jag trodde det var av sjöfartsverket han fick den, kan inte deras olika "loggor" så får ursäkta mig för att jag inte kolla upp det först.

Tycker den hade cool design! Symmetriskt minimalistisk och sedan loggan lite ”assymetriskt” mot kl 6 istället för 12 som är det vanliga.

Verkar vara en generisk boett (och säkerligen även urverk) som säljs i just detta syfte, dvs. egen "branding" för företag/myndigheter/presentartiklar.

Tillbaka
Topp