• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som har erfarenhet av köp från klockanett.se?

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Jag har tittat lite på klockor på klockanett.se och undrar om någon här på KS har köpt något där?

Dom flesta "vintage" där ser ut som frankens från Indien. Kan inte garantera det dock så är du nyfiken på någon speciell så släng in en tråd i vintage-delen av forumet.
 

Bjudko

Cartier
Jo ser ut som indiska. Jag har inte köpt några. Billigare på Ebay om du skulle vilja köpa en.
 

Ola G

Cartier
Indiskt, men visst jag hade kunnat köpa en till flickvännen som inte gillar UR&Penns nickelklockor och vill ha ngt färgglatt utan att bry sig
Mvh
Ola G
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Är det kopior på Citizen? Det låter helt sjukt.

Njaae, min uppfattning är att dom plockar och bygger lite som dom vill, därav "franken".
Oris, Seiko, Citizen, Favre Leuba, Tissot är populära franken-klockor på ebay från just Indien.
Det produceras nya boetter, tavlar och urverk samt så tar tillverkarna i Indien även gamla klockor av andra märken och skriver Oris, HMT, Fortis m.fl. på tavlan. Sen matchar de klockorna som de vill. Så ja, det finns både kopior och franken på billiga vintageklockor..

Med andra ord är chansen stor att man får fake. Dessutom är urverken i de flesta fallen i väldigt dåligt skick. Man bör alltså passa sig från att handla dessa klockor om man inte vill stödja detta.

För 500 kronor kan man få en vettig begagnad klocka, jag rekommenderar därför att kolla någon annanstans!

Edit: Läs det som Habitant skrivit, kan vara tänkvärt :)
http://forums.watchuseek.com/f11/or...8.html#/forumsite/20758/topics/1987818?page=1
 
Senast ändrad:

BosseJ

Breitling
Hej,

Det är jag som säljer "franken"... :)
Jo, som klocknörd är jag medlem här. Men de klockor jag säljer på hemsidan har inte så mycket med klocknörderiet att göra. Det är en annan sorts produkt, typ.

Ja, de är från Indien.
Ja, det är ett hopplock. Men delarna är i grunden från samma märke.
Nej, det är inte mint condition på urverken.
Ja, man kan köpa billigare från eBay. Andelen fungerande klockor som skickas är dock inte överväldigande...
Man ska ha hållit på ett tag för att ha lärt sig var man ska handla för att undvika att få hem det värsta skräpet. Och jag kasserar fortfarande klockor. Vilket som ni förstår innebär att det här inte är den bästa affärsidén rent ekonomiskt... :)
Men jag är pensionär och det här är min hobby. Något ska man ju hålla på med... :)

Jag säljer bara klockor som fungerar och jag erbjuder full returrätt om nån klocka skulle bråka.
Jag försöker inte dölja vad det är för sorts klockor. Beskriver det tydligt under "Frågor & Svar" på hemsidan.

Här på Klocksnack är det medlemmar som är intresserade av klockor. Oftast finsmakare. Det är inte er jag vänder mig till. Min målgrupp är de som gillar vintage eller 70-talsprylar. De som hellre lägger 500 kr på en ovanlig klocka än samma peng på en mainstream klocka från Ur&Pen.
Tro't eller ej, de flesta som köper mina klockor vet inte riktigt skillnaden på quartz och mekaniskt urverk (den vanligaste frågan jag får är "Min klocka har redan stannat. Hur byter man batteri?"). Och det är helt ok.

Att frågan kommer upp här på forumet om vad jag är för något suspekt är så klart naturligt. Men, som sagt, det här är inte klockor för samlaren/finsmakaren.
Det finns en marknad för allt, och jag har gått in på den här. Och så länge jag inte är en bedragare finns det ju egentligen inget att uppröras över (bortsett från att de flesta av er antagligen hade fått tuppjuck av att bära en av mina klockor... :) )

Ha det gott!
/Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@BosseJ
Den allmäna uppfattningen här är nog att det du säljer på den sidan är skit. Det kanske är läge att skriva att klockorna renoverats och att delar kan/har bytts i dina "annonser", skulle personligen inte röra de med tång.

Man undrar ju även hur de servats, du har väl en annan definition på det antar jag.
 

BosseJ

Breitling
@BosseJ
Den allmäna uppfattningen här är nog att det du säljer på den sidan är skit. Det kanske är läge att skriva att klockorna renoverats och att delar kan/har bytts i dina "annonser", skulle personligen inte röra de med tång.

Haha... Jo, om du räknas som representant för allmänna uppfattningen så är det nog så... :)

Klipp från min hemsida:

-----------------------------------------
Hur kan så fina armbandsur vara så billiga?

Det här är inte armbandsur för samlare i vanlig bemärkelse. Eftersom de är renoverade för att återställas i ett så bra skick som möjligt. Urtavlan är antingen enbart rengjord eller nymålad. Ev. guldplätering är oftast helt ny. Boetten är polerad och ofta syratvättad. Och vissa delar kan komma från en annan armbandsur av samma märke.
En hard core klocksamlare kan få blodstörtning för mindre...
smiley-smile.gif


Det här är märkesur från 1970-talet. Men med tanke på hur de är renoverade har de inte samma samlarvärde som orörda armbandsur i samma skick. Därav det attraktiva priset.

Armbandsuren är för dig som gillar vintage eller 70-talsprylar. Eller vill ha ett unikt, snyggt och exklusivt armbandsur som du är rätt ensam om att ha. Till ett riktigt bra pris.
 
Senast ändrad:
Topp