• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som kan Nivada?

DSC_0418.JPG
Hej,
har sedan ett tag en Nivada i min ägo som jag har svårt att lista ut vad det är för modell och tillverkningsår på. Klockan är i mycket fint skick och håller tiden, har fin gångreserv och är trevlig i uppdraget. Bedömningen är dock gjord av en novis på klockor. Jag har tyvärr inga verktyg för att öppna upp och kika på urverket.
Finns det någon på detta eminenta forum som kan berätta mer för mig om klockan?
Årtal?
Modellnamn?
Kuriosa?
Värdet lär väl inte vara så stort jag gissar på ca 500kr med lite tur :)
 

Bilagor

  • DSC_0419.JPG
    DSC_0419.JPG
    93.4 KB · Visningar: 45
  • DSC_0420.JPG
    DSC_0420.JPG
    158.5 KB · Visningar: 41
  • DSC_0421.JPG
    DSC_0421.JPG
    144.8 KB · Visningar: 42

rogart-63

Patek
Skulle gissa på att säljaren hade rätt . Men tror mer att det lutar åt 70-talet
 
Senast ändrad:
Tack för svar och bild. Vad menar du med att säljaren hade rätt? Ropade in denna på tratten för någon månad sen och minns faktiskt inte riktigt vad som stod i annonsen. Därav min undran.

Vänligen

Magnus
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig klocka. Din klocka är med största sannolikhet tillverkad på 70-talet och troligtvis sitter det ett unitas 6310/6325 verk i den. En arbetshäst som brukar fungera väldigt stabilt.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Unitas_6325
Vet dock inte om den där modellen har någon speciell ref eller modellnamn.

Nivada är ett gammalt anrikt företag från 1879 i Grenchen, Schweiz
Från år 2000 ägs det dock av ett mexikanskt företag, efter att nästan helt ha försvunnit under 90-talet och fokuserar idag på att tillverka billigare klockor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nivada
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Tack för svar och bild. Vad menar du med att säljaren hade rätt? Ropade in denna på tratten för någon månad sen och minns faktiskt inte riktigt vad som stod i annonsen. Därav min undran.

Vänligen

Magnus
Jag misstog mig .Hittade en liknande på Tradera och trodde det var den du köpt .Googlade lite på Nivada 70 tal .
 
Topp