• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som kan väcka en gammal quartzare?

isbjörn

Silver
Jag har en Seiko diver (från -79 tror jag) som gått hårt på min arm sedan ny. Stillastående sedan några år och möglig efter ett klantigt batteribyte.
Nu "stuck" även med nytt batteri.
Finns någon här som "skruvar" en icke-klocka som denna?
Skulle vilja köra den igen.

azyhu6ev.jpg

skickat via mobilen och Tapatalk

Om du vill prova att skruva själv så borde det inte vara omöjligt att hitta en donator och byta urverket. Vet inte hur det är med Seiko, men visst borde de ha kört samma urverk i flera olika modeller?

Kan du fixa en bild på insidan?

Säkert. Det finns säkert hundra modeller och miljoner klockor med samma verk! Detta heter 7548 om jag inte tolkat fel.
Skall se om jag kan öppna klockan hemma.

y7u8urar.jpg

Kikade runt lite och det verkar vara ett uppskattat urverk som inte är sådär jättelätt att få tag på.
En service av quartzverk kan ofta bli ganska dyr då de är lite knepigare att skruva i och delarna ofta är dyra och svåra att få tag på. Om jag vore du skulle jag kika ebay då och då och se om det dyker upp något urverk, när du väl fått tag på ett fungerande urverk är jag säker på att någon här kan hjälpa dig.

Det urverket är i te direkt lätt att hitta nej. Säljs inte nytt längre vad jag vet och de brukar gå loss på minst 1000-1500kr (oftast mer) om de sitter i en klocka. Har du tur så går det att plocka isär urverket och rengöra det för att få det att fungera igen.

Och kalla det inte för en ickeklocka! De är ganska eftertraktade internationellt. Dina visare var dock hemska.

Haha! Ja, visarna är inte kul. Men jag gillar blekningen och alla dings den fått genom åren. Den har varit i berg och hav runt hela jorden under många år och det syns! Himla surt att det skulle ändas av en klant till barteribytare. Icke-klocka var lite hårt kanske. Jag gillar den själv stenhårt trots bristen på mekanik.

Haha! Ja, visarna är inte kul. Men jag gillar blekningen och alla dings den fått genom åren. Den har varit i berg och hav runt hela jorden under många år och det syns! Himla surt att det skulle ändas av en klant till barteribytare. Icke-klocka var lite hårt kanske. Jag gillar den själv stenhårt trots bristen på mekanik.

Urverket verkade vara helt ok med 7 juveler, att Quartz-ur skulle sakna mekanik är inte riktigt sant! ;)

Den blev otät och det gjordes inget test. Sedan glömde jag, och körde på som vanligt...

Googlade lite på 7548 dykare och verk .Verkar:) inte finnas så många .Däremot skall det funka med 7546 verk men då kan datumet bli lite vridet .7546 och 7548 är i princip samma verk .Alternativt får man plocka datumskivan från 7548 verket .Tydligen skall det även gå att montera ett 6309 automatare istället .Utan några större bekymmer .Allt ska tydligen passa Hiitade någon som swappat från automat till quartz så tvärtom borde oxå funka . 7546 klockor med verk har jag sett på Ebay .

Ropade in ett seikoskrot på tradera har jag/du tur sitter det ett verk i klockan som går att använda till dykaren.

Skickat från min C1905 via Tapatalk

Den där behöver nog bara en service. Det sitter ett antal kugg i den som behöver tvättas och smörjas.
Tror de flesta urmakare kan hjälpa dig. Kontakta exempelvis urfadern i slussengallerian.

Det är inte så enkelt att du behöver kortsluta mellan batteripol och urverket? En del quartzare har den funktionen?

Mvh Robin

Tillbaka
Topp