• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som testat thesunglassfix.com?

Jonvafan

Basic
Hallå i solen. Jag har ett par Ray Ban som är väl inte av de vanligaste modellerna (3386) där glasen/linserna är illa slitna. Har sökt lite efter ersättningslinser och hittar sunglassfix.com. Verkar vara australiensiskt så det blir kanske en dundersmäll på tull och moms. Någon som har provat eller som har något annat tips?
Mvh Jon

Jag beställde några glas därifrån för ett par år sedan till ett par lite ovanliga Oakley. Det blev inte gratis med tull/moms, men själva glasen var av bra kvalitet.

Verkar vara australiensiskt så det blir kanske en dundersmäll på tull och moms.
När du skickar iväg en vara för reparation utanför EU betalar du bara moms på själva reparationskostnaden samt ev. fraktavgift, tullavgifter slipper du helt då den så vitt jag kan se ligger på 0% för glasögon (både behandlade glas och plast).

Det kan så klart bli saftigt ändå i förhållande till glasögonens inköpspris men man slipper åtminstone betala moms på själva glasögonens värde. Finns det ingen svensk återförsäljare/optiker som kan vara behjälplig med detta? 🤔

Edit: Inser nu när jag läser igen att du förmodligen menade att bara ta hem glasen som reservdel men som sagt, kan en butik i Australien få tag i det borde en svensk återförsäljare rimligtvis ha tillgång till samma utbud om du vill ha original, annars är det säkert inga problem för dem att lösa något liknande.

Senast ändrad:
Hallå i solen. Jag har ett par Ray Ban som är väl inte av de vanligaste modellerna (3386) där glasen/linserna är illa slitna. Har sökt lite efter ersättningslinser och hittar sunglassfix.com. Verkar vara australiensiskt så det blir kanske en dundersmäll på tull och moms. Någon som har provat eller som har något annat tips?
Mvh Jon
Jag lämnade in bågar till Synsam för solglas , funkade bra , o dom hade ett urval av glas .

Skicka ett mail till Luxottica som är tillverkare/distributör av Ray-Ban (och i stort sätt alla andra märken). De verkar ha en portal för Ray-Ban reservdelar men länken funkar inte för mig men som sagt skicka ett mail.

Om inte annat borde optikern "på hörnet" kunna hjälpa dig.

När du skickar iväg en vara för reparation utanför EU betalar du bara moms på själva reparationskostnaden samt ev. fraktavgift, tullavgifter slipper du helt då den så vitt jag kan se ligger på 0% för glasögon (både behandlade glas och plast).

Det kan så klart bli saftigt ändå i förhållande till glasögonens inköpspris men man slipper åtminstone betala moms på själva glasögonens värde. Finns det ingen svensk återförsäljare/optiker som kan vara behjälplig med detta? 🤔

Edit: Inser nu när jag läser igen att du förmodligen menade att bara ta hem glasen som reservdel men som sagt, kan en butik i Australien få tag i det borde en svensk återförsäljare rimligtvis ha tillgång till samma utbud om du vill ha original, annars är det säkert inga problem för dem att lösa något liknande.

Jo jag hade tänkt byta själv och den australiensiska firman tillverkade sina egna glas så ej original. Priset var bra och det gick att välja hur man ville ha glasen. Precis så önskar jag att det skulle gå till fast inom EU.
Det tycks finnas originallinser på ebay inom EU men det är så besvärligt att bläddra på ebay.
Det blir att höra med en optiker i första hand och ebay i andra hand tror jag.

Kom ihåg att skriva här sen. Intressant att se hur priset på glas utvecklats det senaste decenniet. Jag tappade mina gamla aviators i farsans klinkersgolv för typ 10-11 år sen. Ångest deluxe såklart. Gled ned till synsam på stan och frågade om glasbyte! Inga problem men skulle ta några veckor då glasen specialbeställdes från Frankrike. Gick heller inte att bara byta ett utan det var per par osv. Började snurra rejält i huvudet och tänkte att det lär bli billigare att köpa helt nya glasögon. Särskilt då mina dessutom var polariserade så det här lär ju kosta huggorm tänkte jag…

Chocken när priset presenterades. 500:- inkl jobb!

Men som sagt, var typ 10-11 år sen också
39A398DD-EA5D-40EA-88F9-6A21EB6FE496.jpeg

Pajade ett av glasen i mina Aviator för några månader sen, knallade in på Synsam och dom kunde beställa ett par, säljs visst bara parvis,
valde polariserade, 750:- inkl jobbet men det ingick i priset, lite billigare opolariserade, vet inte om det är dyrare till mer ovanliga modeller.

Tillbaka
Topp