• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som vet något om Helvetia?

Aston

Panerai
Har hittat en Helvetia Waterstar 2 till salu för några hundra. Är det någon som känner till märket? Det är svårt att hitta något på nätet då märket troligen försvann någon gång på 70-talet. Klockan ska vara från den tiden och har ett ETA- verk. Den går och verkar OK förutom att glaset är väldigt repigt ( troligen plexi). Någon som vet om det går att polera plexi eller om en urmakare kan tillverka ett nytt?
Hoppas någon kan sprida lite ljus över denna fråga då jag föll för klockan.
image.jpg
 

F-L-P

Panerai
Helvetia ser man lite titt som tätt. Har ingen egentlig info om det, sök på forumet så kanske du hittar några till är set något speciellt du undrar?

Plexi kan poleras med typ displex eller polywatch. Finns mer info på hemslöjd. Om det inte är någon riktigt skev dimension så bör de flesta urmakare ha glas att byta med om det är sprickor i det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har hittat en Helvetia Waterstar 2 till salu för några hundra. Är det någon som känner till märket? Det är svårt att hitta något på nätet då märket troligen försvann någon gång på 70-talet. Klockan ska vara från den tiden och har ett ETA- verk. Den går och verkar OK förutom att glaset är väldigt repigt ( troligen plexi). Någon som vet om det går att polera plexi eller om en urmakare kan tillverka ett nytt?
Hoppas någon kan sprida lite ljus över denna fråga då jag föll för klockan.
image.jpg
För några hundra ett riktigt bra köp! Glaset går med ganska enkla metoder att polera. Om du köper och i framtiden får lust att sälja, får du gärna pm'a mig... :)
 
Topp