• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någon som vill starta eget inom branschen? Köp din egen butik mitt i city!

ScubaKing

Audemars
Priset är ju inte farligt, ungefär som en Rolex. Hyran däremot, men å andra sidan så är det ju så centralt det någonsin kan bli. Och tydligen ska Ikea öppna i lokalen bredvid på 8000 kvm under 2022, det lär ju dra en mängd potentiella kunder. Ikea har ju tidigare vad jag vet endast varit utanför tullarna, finns nog mängder som vill shoppa Ikea produkter mitt i stan. Kanske någon på forumet som är sugen på att slå till :rolleyes:

Man kanske skulle gå samman 4-5 pers och köra det som ett hobbyprojekt, en dag i veckan var. Det kanske inte blir extremt lönsamt men pengarna lär man nog få tillbaka väldigt snabbt. Och att känna på nya klockor varje vecka tackar man ju inte nej till. Sälja klockor billigare till forumet o.s.v.

Sjärnurmakarna säljer ändå en del intressanta märken som Sjöö Sandström, Oris, Seiko, Tag Heuer, Tissot, Maurice Lacroix, Casio, Victorinox, Certina m,m.

Klocksnacks egen klockbutik och privata leverantör, detta i en stor känd kedja med kvalitativa klockor :cigar:, ja det är givetvis skrivet med glimten i ögat, men skulle det funka?

4-5 Pers går in med 30k var (priset på en beggad nyare Omega Seamaster), man står en dag var i butiken. Då butiken varit i gång sedan 2019 så borde ju hyran täckas av intäkterna, annars skulle dem stängt långt tidigare troligen. Som sagt man kanske inte blir rik på det, men man har ju en mängd kunder via forumet.

aa.jpg

aaaa.jpg

aaaaaa.jpg

bbb.jpg

 
Senast ändrad:

rickards

Rolex
2-Faktor
Nu vet jag inte riktigt hur mkt glimten i ögat du hade, men det låter extremt naivt att tro att 5 pers kan kliva in m 30000 var för å sen stå i butik en dag veckan å ha mysigt...
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Priset är ju inte farligt, ungefär som en Rolex. Hyran däremot, men å andra sidan så är det ju så centralt det någonsin kan bli. Och tydligen ska Ikea öppna i lokalen bredvid på 8000 kvm under 2022, det lär ju dra en mängd potentiella kunder. Ikea har ju tidigare vad jag vet endast varit utanför tullarna, finns nog mängder som vill shoppa Ikea produkter mitt i stan. Kanske någon på forumet som är sugen på att slå till :rolleyes:

Man skulle ju kunna köra Ikea-modellen, att kunderna själva fick skruva ihop klockorna.
DSCN0705.JPG
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Priset på 150kkr är ju inte mycket alls. Men månadshyran på 144kkr och exklusive moms är ju rätt så saftig. Tror man kan gå med vinst ifall man inte anställer personal och dessutom får in lite tyngre märken att sälja som tex Tudor, Omega, Breitling mm.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Priset på 150kkr är ju inte mycket alls. Men månadshyran på 144kkr och exklusive moms är ju rätt så saftig. Tror man kan gå med vinst ifall man inte anställer personal och dessutom får in lite tyngre märken att sälja som tex Tudor, Omega, Breitling mm.
Om vinsten inte är det primära och kör utan personal osv så är det en annan femma, hobbyprojekt som sagt.

Hade man bott i huvudstaden och dessutom fått lov att ta in andra spännande märken än ovan nämnda så hade jag lätt varit game.
Även om det är med glimten i ögat så är idén som sådan inte så tokig 🙂
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Förstår att tanken är lockande för flera här men att plocka russinen ur kakan från dom av TS nämnda fabrikaten samt slänga ut alla parfymmärken gör det ändå väldigt smalt för vad majoriteten av klockköparna därute väljer och vad dom är beredda att lägga på en klocka.

Hur kan man ens tänka tanken att försöka bli AD för Omega ? Bara att kolla vilka som var det för 10-15 år sedan och vilka som är kvar idag. Breitling är det ju några fler som har kvar.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Om vinsten inte är det primära och kör utan personal osv så är det en annan femma, hobbyprojekt som sagt.

Hade man bott i huvudstaden och dessutom fått lov att ta in andra spännande märken än ovan nämnda så hade jag lätt varit game.
Även om det är med glimten i ögat så är idén som sådan inte så tokig 🙂
Hobbyprojekt med 144kkr i hyra är ju kul. 🤣
företag betalar inte moms, ville bara säga det.
Det vet jag, tog med ordet ”exklusive”, eftersom det stod så i annonsen.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hobbyprojekt med 144kkr i hyra är ju kul. 🤣
Äsch då, måste våga för att vinna och det är alltid roligare att se den positiva biten och möjligheterna (tycker jag).

Spinner vidare på tanken, kombinerat showroom/concept store för mindre aktörer som mestadels huserar online?
Drar fram några svenska och eventuellt utländska märken ur hatten som mig veterligen inte finns i retail, Tusenö, Malm, Baltic, Serica m.m m.m, Klocksnack merch!
Vem har inte tvekat på köp pga utebliven klämma-känn-upplevelse och mindre spelare når samtidigt ut till en större publik, WIN 😄
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Äsch då, måste våga för att vinna och det är alltid roligare att se den positiva biten och möjligheterna (tycker jag).

Spinner vidare på tanken, kombinerat showroom/concept store för mindre aktörer som mestadels huserar online?
Drar fram några svenska och eventuellt utländska märken ur hatten som mig veterligen inte finns i retail, Tusenö, Malm, Baltic, Serica m.m m.m, Klocksnack merch!
Vem har inte tvekat på köp pga utebliven klämma-känn-upplevelse och mindre spelare når samtidigt ut till en större publik, WIN 😄
Om man gillar allt det där kan man ju absolut spinna vidare på idén men man ska nog (nog = garanterat) inte jobba under ramen för ett franchise koncept som Stjärnurmakarna. Och om man inte vill fortsätta med det etablerade konceptet så finns det ju inte mycket anledning att betala för tillgång till just den lokalen om man inte har fantastisk tilltro till just det läget. Ingen större brist på butikslokaler i dagens verklighet.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Om man gillar allt det där kan man ju absolut spinna vidare på idén men man ska nog (nog = garanterat) inte jobba under ramen för ett franchise koncept som Stjärnurmakarna. Och om man inte vill fortsätta med det etablerade konceptet så finns det ju inte mycket anledning att betala för tillgång till just den lokalen om man inte har fantastisk tilltro till just det läget. Ingen större brist på butikslokaler i dagens verklighet.
Sant såklart, kan inte påstå att mina tankar är speciellt genomtänkta i detalj.
Sidospår kanske men kan inte handlare som är anslutna till Stjärnurmakarna ta in vad som behagas?
Tycker mig ha sett mindre handlare som tar in mindre kommersiella märken såsom Squale etc men kan mycket väl vara ute och cykla här.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förstår att tanken är lockande för flera här men att plocka russinen ur kakan från dom av TS nämnda fabrikaten samt slänga ut alla parfymmärken gör det ändå väldigt smalt för vad majoriteten av klockköparna därute väljer och vad dom är beredda att lägga på en klocka.

Hur kan man ens tänka tanken att försöka bli AD för Omega ? Bara att kolla vilka som var det för 10-15 år sedan och vilka som är kvar idag. Breitling är det ju några fler som har kvar.
De flesta har väl tappat AD-status för att de misskött sig iofs. Man kan ju tänka sig att det borde vara rätt lätt att hålla sig ifrån shady gråhandlarupplägg…
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Sant såklart, kan inte påstå att mina tankar är speciellt genomtänkta i detalj.
Sidospår kanske men kan inte handlare som är anslutna till Stjärnurmakarna ta in vad som behagas?
Tycker mig ha sett mindre handlare som tar in mindre kommersiella märken såsom Squale etc men kan mycket väl vara ute och cykla här.
Ingen superkoll eller inside-info om hur strikt just deras regelverk kring konceptet är men du har ju nog en ganska krass verklighet att navigera även om de är tillåtande. Du har garanterat ett hyggligt brett sortiment som du är förpliktigad att föra pga av kedjans avtal med leverantörer och en klockaffär är ganska begränsad i yta, därmed blir det svårt att trixa med så mycket utöver det obligatoriska. Har man otur så är deras riktlinjer tom att en viss % av sortimentet, typ 85% ska vara avtalsleverantörer.
Det fanns en tid när den här typen av kedjor var ganska löst sammanhållna samarbeten men idag är koncepten rätt uppstyrda på gott och ont.
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Ingen superkoll eller inside-info om hur strikt just deras regelverk kring konceptet är men du har ju nog en ganska krass verklighet att navigera även om de är tillåtande. Du har garanterat ett hyggligt brett sortiment som du är förpliktigad att föra pga av kedjans avtal med leverantörer och en klockaffär är ganska begränsad i yta, därmed blir det svårt att trixa med så mycket utöver det obligatoriska. Har man otur så är deras riktlinjer tom att en viss % av sortimentet, typ 85% ska vara avtalsleverantörer.
Det fanns en tid när den här typen av kedjor var ganska löst sammanhållna samarbeten men idag är koncepten rätt uppstyrda på gott och ont.
Dålig koll här också men det låter högst rimligt. Finns ingen franchise som bedriver välgörenhet och det får man ha förståelse för.
Får erkänna att jag drogs med av den romantiska idén samt AAA-läget som verkar ha en grym potential... men troligtvis inte för hobbyverksamhet 😉
 

mrowkoob

Omega
Kul idé men butiker är ett dött koncept med mindre du erbjuder kundsservice utöver det normala som exempelvis högklassig urmakeriservice i kombination med försäljning. Det skulle funka men bara försäljning skall du altså konkurrera med k/s + c24 samt de etablerade butikerna = inte en chans.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
De flesta har väl tappat AD-status för att de misskött sig iofs. Man kan ju tänka sig att det borde vara rätt lätt att hålla sig ifrån shady gråhandlarupplägg…
Ett rätt färskt exempel på en Stockholmsbutik ja, men efter det är det butiker i Västerås och Sundsvall som tappat märket. Vet inte varför men här kan jag inte riktigt tro pga liknande misskötsel. Kraven har nog höjts på flera andra sätt samt att Omega helst vill ha egna renodlade butiker som enbart säljer märket, dess tillbehör och ingenting annat.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Lär ju gå hitta en ”vettigare” (kanske ej med riktigt samma eventuella kundflöde) lokal för 1/10 av priset relativt fort. Den där lokalen har med största sannolikhet massa klausuler för öppettider osv som dessutom är sjukt tråkigt.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Du måste fortfarande betala momsen för hyran. Att du kan få tillbaka den är en annan sak, men pengarna för hyran plus moms måste du ha varje månad.
Haha ja såklart. Men utan att gå in på för allt för bokföringstekniska områden går det att konstatera att det inte är en kostnad utan den moms du betalat blir en fordran mot Skatteverket. Förenklat: företag betalar inte moms.
 

ScubaKing

Audemars
Kul idé men butiker är ett dött koncept med mindre du erbjuder kundsservice utöver det normala som exempelvis högklassig urmakeriservice i kombination med försäljning. Det skulle funka men bara försäljning skall du altså konkurrera med k/s + c24 samt de etablerade butikerna = inte en chans.

Ja där har du troligen helt rätt, butiksbranschen är döende med stenhård konkurrens från nätet. Kanske till och med därför priset är så lågt, ett lockpris. För du binder ju upp dig på 5 år, och med den månadshyran och troligen som någon annan skrev stenhårda villkor från gallerian så blir det nog tufft.
 
Topp