• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någonting landade i lådan.. Glycine!

Erik1

Patek
2-Faktor
Då landade den, äntligen! En Glycine combat sub (ref 3863)

Bakgrund
Ja, började lurka här för ett tag sedan. Sen dess har ju tanken på nyköp legat där konstant. Någon vintage kom in, en SKX inför en Australien resa, seiko kronograf.. Småköp helt enkelt.

Fascinationen för klockor med gröna bezels kom sig när jag var på besök i Lidköping och en ytligt bekant där nere hade på sig en rolex kermit. Satan så snygg den var, inte så insatt då men insåg väl att en rolle kostar en del. Tänkte mig en beggad kan jag ändå kosta på mig men fick luta mig tillbaka när jag såg priserna där med och leta vidare. Hittade Steinhart men då jag har design bakgrund kände jag mig inte helt cool med att de koppat rakt av. Hittade sen hit och insåg att jag gjorde helt rätt som avstod köp. Sen fick jag ögonen på denna! Men med en finfin Certina ds diver och som student kände jag att den behövde ryka för nyinköp, vilken den gjorde och resten vet ni ju iom. den här tråden.

Nåväl, bilder!
2014-10-15 17.46.58.jpg

Bubbelplast! Lekte ett tag innan jag fortsatte (eller?)
2014-10-15 17.47.57.jpg

Box, stämplar och annat krafs
2014-10-15 17.48.23.jpg

Där har vi den! Riktigt fin låda om man går igång på sådant
2014-10-15 17.48.27.jpg
2014-10-15 17.55.39.jpg

Handledsskott
2014-10-15 17.57.01.jpg

2014-10-15 17.57.06.jpg

Claspen
2014-10-15 18.28.00.jpg

Försök att fånga den gröna bezeln som ser betydligt bättre ut i verkligheten!

Hur är klockan då?!
Ja, är väldigt kluven. Vissa delar verkar otroligt välgjorda och andra har det snålats in ordentligt på. Kronan är otrolig på ett positivt sätt! Riktigt bra på alla sätt och vis. Det samma gäller boetten och tavlan och baksidan. Lugholes är ju trevligt också! Designen är grym den med, men inte helt övertygad om siffrorna på tavlan, antagligen ovan. Storleken känns perfekt med sina 42mm, sitter fint på handleden speciellt eftersom lugsen är kurvade.

Det som däremot får tummen ned är bezelns funktion och länken. Bezelns funktion är en riktig besvikelse, hoppar en sekund åt gången och väldigt hackigt. Inte alls lika smooth som SKX eller Certina ds diver, däremot betydligt mer lättsnurrad än SKX. Men i bezelkampen vinner Certina divern med hästlängder. Utseende mässigt är däremot bezeln klockren! Riktigt snygg grön färg.

Länken känns otroligt billig, igen i jämförelse med certina divern. Däremot mer robust än den länk jag fick med min sekio kronograf, men den kostade ju som en utekväll åandrasidan, sekion alltså. Länken är lite rasslig och inte alls samma kvalitétskänsla som resten av klockan, kanske ändrar mig när jag kortat den och provat ordentligt. Riktigt snygg däremot! Borstad ovanpå och polerad på sidan som boetten. Claspen väldigt gedigen, klickar och låser bra.

Överlag nöjd trots allt! Kanske kickar på en ny länk dock men vill gärna ha kvar claspen.

Tekniska grejjer då?
Ja, den är automatisk och helt i stål. 42mm diameter utan kronan. 10,6mm på höjden vilket känns bra! Kraftreserven (heter det så på svenska?) är 38h och ett Cal. No GL 224 Swiss Automatic med 25 juveler, 4/28'800 vibrationer per timme. Ingen aning om det innebär sellita eller ETA dock. Någon får gärna upplysa mig.

Ajuste, stort tack till Denke(hur taggar man folk egentligen?) för en hjälpande hand med att få hem den!

Annars då?
Återgå till vad ni nu höll på med. Tack för att du lyssna.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Trevlig läsning och grattis till en snygg klocka. Lite mer army stuk över den jämfört med certina ds diver. Därav combat kanske :)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Fin klocka gillar den gröna färgen.Har själv fått upp ögonen för en Glycine. Men vill helt testa någon först. Vet någon om det finns någon AD i Göteborg?

Grattis till klockan
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Grattis! Den är trevlig den där.

Om du skulle vilja bli av med hela länken framöver så dra iväg en röksignal till mig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fin klocka gillar den gröna färgen.Har själv fått upp ögonen för en Glycine. Men vill helt testa någon först. Vet någon om det finns någon AD i Göteborg?

Grattis till klockan
Sweden
Tidena Watch
Ingela Gathenhielmsgata 3
421 30 Västra frölunda

Se där! Trodde inte man hade nytta av de där extrapapprena som följer med ;)

Tack för alla glada tillrop! Vill någon kika på den inför eventuellt köp finns jag och klocka i Stockholm mest hela tiden
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Grattis! Bra val. Har själv haft 2 combat sub och tycker det är mycket klocka för pengarna.
Jäkligt snygg i grönt. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sweden
Tidena Watch
Ingela Gathenhielmsgata 3
421 30 Västra frölunda

Se där! Trodde inte man hade nytta av de där extrapapprena som följer med ;)

Tack för alla glada tillrop! Vill någon kika på den inför eventuellt köp finns jag och klocka i Stockholm mest hela tiden

Fast Tidena är bara agenturen, de är inte AD med butik.. Ping Jesper403
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till en snygg carlsberg!
Är det någon konspirations teorie/ guerilla marketing att alla verkar köpa snygga glycine idag? :D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Grattis till en snygg carlsberg!
Är det någon konspirations teorie/ guerilla marketing att alla verkar köpa snygga glycine idag? :D
Denke hade kanske ett finger med i spelet ;) REKade paket tar väl i snitt en dag att nå ut i hela Sverige

Någon som vet om det är ett ETA eller Sellita urverk i? Och hur tusan "pingar" man folk?
 
C

China

Guest
Tekniska grejjer då?
Ja, den är automatisk och helt i stål. 42mm diameter utan kronan. 10,6mm på höjden vilket känns bra! Kraftreserven (heter det så på svenska?) är 38h och ett Cal. No GL 224 Swiss Automatic med 25 juveler, 4/28'800 vibrationer per timme. Ingen aning om det innebär sellita eller ETA dock. Någon får gärna upplysa mig.

GL 224 är ett ETA 2824-2 av standardgrad.
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Påminner mig om att jag hört ETA vs Selitta diskussionen innan. Nyare Glyciner kommer eventuellt med Selitta framöver, eller?
 
Topp