• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Någonting sitter löst!

stenstrom

Omega
E1129E8E-F297-4FF0-8286-1BF0A15DC98E.jpeg
C4BFE0F0-255A-4EFE-802A-13258E2201A5.jpeg
Jag tänkte be om er expertis.

För drygt en vecka sedan köpte jag en Zelos av en säljare på eBay. Han hade köpt den ny, men trivdes inte med den, så därför sålde han den vidare.

Idag stannade klockan, och jag kunde genom att kolla genom glasbaksidan se att en liten metallbit kilat sig fast under balanshjulet. Efter lite milt ruckande lossnade den, och klockan fortsatte ticka på.

Vet någon här vad delen är till för och var den ska sitta? Frågar väl egentligen mest av ren nyfikenhet då detta kommer bli en reklamation. Klockan är fortfarande under garanti från tillverkaren, plus att jag har eBays köparskydd om något skulle krångla.

Jag har dessutom kollat igenom några bilder som säljaren skickade innan köpet, och man kan se att denna metallbit var lös redan då.

Tack på förhand!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
E1129E8E-F297-4FF0-8286-1BF0A15DC98E.jpeg
C4BFE0F0-255A-4EFE-802A-13258E2201A5.jpeg
Jag tänkte be om er expertis.

För drygt en vecka sedan köpte jag en Zelos av en säljare på eBay. Han hade köpt den ny, men trivdes inte med den, så därför sålde han den vidare.

Idag stannade klockan, och jag kunde genom att kolla genom glasbaksidan se att en liten metallbit kilat sig fast under balanshjulet. Efter lite milt ruckande lossnade den, och klockan fortsatte ticka på.

Vet någon här vad delen är till för och var den ska sitta? Frågar väl egentligen mest av ren nyfikenhet då detta kommer bli en reklamation. Klockan är fortfarande under garanti från tillverkaren, plus att jag har eBays köparskydd om något skulle krångla.

Jag har dessutom kollat igenom några bilder som säljaren skickade innan köpet, och man kan se att denna metallbit var lös redan då.

Tack på förhand!
Ser ut som en "verktunga", som ska hålla verket på plats. Borde finnas en skruv där också. Använd inte klockan tills detta är åtgärdat. Kanske är bäst att dra ut kronan, så den stannar helt så länge!

Edit: Skaka inte på den heller, då den saknade skruven kan skada balans osv.
 

stenstrom

Omega
Ser ut som en "verktunga", som ska hålla verket på plats. Borde finnas en skruv där också. Använd inte klockan tills detta är åtgärdat. Kanske är bäst att dra ut kronan, så den stannar helt så länge!

Edit: Skaka inte på den heller, då den saknade skruven kan skada balans osv.

Det var snabbt svarat. :)

Stort tack för det. Kronan är nu utdragen och klockan får vila tillsvidare.
 

stenstrom

Omega
Hatten av för Zelos.

”Lämna in klockan hos din lokala urmakare så står vi för kostnaden” fick jag till svar.

Är det något särskilt jag bör be urmakaren kontrollera efter detta? Det bör i och för sig urmakaren veta. :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hatten av för Zelos.

”Lämna in klockan hos din lokala urmakare så står vi för kostnaden” fick jag till svar.

Är det något särskilt jag bör be urmakaren kontrollera efter detta? Det bör i och för sig urmakaren veta. :)
Jag skulle ta för givet att urmakaren tar sig en titt så ingenting blivit skadat i verket pga detta. Men man kan aldrig vara säker, så be urmakaren eftersöka några men :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om skruven som håller bläcket ligger på ovansidan av verket har det förhoppningsvis inte hänt så mycket. Men det vet man ju inte innan man öppnat och tittat. Hoppas på det bästa...
 

stenstrom

Omega
Uppdatering:

Jag var till urmakaren med klockan i torsdags. Han konstaterade att gängorna i verkhållaren var skadade (läs obefintliga). Nu ska Zelos skicka en ny verkhållare som urmakaren får montera.
 
Topp