• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Något som äger Maen? Är deras nya krono en vettig investering tro?

Go/no-go?


  • Totala väljare
    50

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker den ser väldigt väldigt fin ut! Kostar den verkligen bara 2400:- med eta automatiskt kronografverk? o_O

Edit: läste nog fel, de har samlat in 2,4 miljoner totalt. Vad kostar själva klockan?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bra fråga. Jag tänkte vintage, men har även kikat på "reissues" som jag gillar. Så jag är öppen för både och.
Jag personligen tycker det är roligare med en vintagekronograf om det är den stilen du är ute efter, om du bortser de stora märkena du nämner hittar du mycket roligt för 10k.

Givetvis inget fel i att köpa denna moderna som tagit designen från tidigare modeller om du gillar den, prismässigt låter den billig om den kostar 2400kr men kanske inte är det slutgiltiga priset?

Investeringsmässigt gör du nog inte några pengar på att köpa en ny klocka från ett nytt märke medans en välbyggd vintagekronograf säkerligen kommer hålla priset väldigt bra, dock med reservation för servicekostnader!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra fråga. Jag ser den prisuppgiften i länken, men på hemsidan ser det ut som att den kostar knappt 8kkr. Är ändå ETA inuti. För 2400kr köper jag allihop, plockar isär dom och säljer delarna. ;)
Låter helt klart som ett vettigt pris om resten håller samma kvalitet som verket. Ingen investering kanske, men ett vettigt pris för en snygg klocka.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag personligen tycker det är roligare med en vintagekronograf om det är den stilen du är ute efter, om du bortser de stora märkena du nämner hinner du mycket roligt för 10k.

Givetvis inget fel i att köpa denna moderna som tagit designen från tidigare modeller om du gillar den, prismässigt låter den billig om den kostar 2400kr men kanske inte är det slutgiltiga priset?

Investeringsmässigt gör du nog inte några pengar på att köpa en ny klocka från ett nytt märke medans en välbyggd vintagekronograf säkerligen kommer hålla priser väldigt bra, dock med reservation för servicekostnader!
Jag älskar vintage.
Men fördelen med en ny klocka, är ju att den kommer vara tät och gå näst intill perfekt. Det öppnar ju upp för någon att använda den dagligen och till alla aktiviteter. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad får alla 2400kr ifrån? 799 euro är den billigaste som finns kvar?
Jag såg pledged och missuppfattade som att det var priset...

Screenshot_20190902_165000.jpg
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Maen har tidigare haft en lyckad Kickstarter med sin Hudsonmodell, så där skulle jag inte oroa mig alls.
Kul med ett svenskt företag dessutom.
Gillar du den så kör på!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar designen, men som många nämner får du mycket andra etablerade klockor för det priset, både nytt och vintage. Jag hade inte köpt. Finns sååå mycket roligt där ute redan för att hoppa på denna.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Haft Maen Hudson 38, ganska trevlig och mer prisvärd än kronon är min spontana uppfattning. Byttes till stor del pga lookyfeely-skäl, bra pjäs i övrigt givet prislapp 5papp inkl svensk moms från svenskt AB med kundtjänst i Sthlm.

Jagköpte den delvis pga jag trodde att det skulle vara 14 dagars öppet köp enligt EU-regler om distansköp. Var sugen på att se den innan jag bestämde mig. Inget intresse av att debattera om det hade varit rimligt/möjligt att forcera sin vilja, jag upptäckte iaf för sent att Maen frånskrivit sig 14-dagars pga blablöbläyada. Värt att hålla koll på den paragrafen!
 
Senast ändrad:

HasseW

Panerai
2-Faktor
Jag har köpt en. Priset landar på strax över 8 tusen. Jag gillar att den bara är 38mm. Snygg vintagelook och svensk med ETA verk. Passar mig helt enkelt. Leverans i mars 2020 tror jag.
Inte för alla men jag tror jag blir nöjd med den.
Val av tavla kommer senare. Det finns 4 att välja på.
 
Topp