• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några ägare av en Tudor Pelagos...

Sputniq

Panerai
Hur mycket väger klockan med länk?

image.jpg


137 g med mina klena 16.5 cm tjocka handleder :)
 
  • Like
Reactions: joF

joF

Panerai
Vad säger ni som har haft klockan i närmre 2 år nu, hur ofta verkar man behöva serva den? Håller den fortfarande tiden bra? Jag kommer inom kort köpa en begagnad klocka från oktober 2012.

Vi förutsätter att klockan har varit välskött!
 

Sputniq

Panerai
Tar och bumpar tråden med en fråga! Våren börjar smyga sig på och jag blir mer och mer sugen på att slänga på gummit istället för länken. Men som redan avhandlats av flera så sitter länken som gjuten i sten... Jag undrar således om det är någon som sitter på några fiffiga tips hur man ska bära sig åt? Jag har gått i funderingar att droppa lite olja kring end-linksen i hopp om att detta ska göra länken lättare att rubba? Kan det funka eller är det bara bortkastad tid? Andra tips mottages tacksamt!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Tar och bumpar tråden med en fråga! Våren börjar smyga sig på och jag blir mer och mer sugen på att slänga på gummit istället för länken. Men som redan avhandlats av flera så sitter länken som gjuten i sten... Jag undrar således om det är någon som sitter på några fiffiga tips hur man ska bära sig åt? Jag har gått i funderingar att droppa lite olja kring end-linksen i hopp om att detta ska göra länken lättare att rubba? Kan det funka eller är det bara bortkastad tid? Andra tips mottages tacksamt!
Den är svår länkfan. Jag har plockat av och på den några gånger, inte utan tandagnisslan, och tänkte göra det igen nu. Ska se om jag kan komma med några pointers efter det.
I'll be back. :borg:
 

Sputniq

Panerai
Den är svår länkfan. Jag har plockat av och på den några gånger, inte utan tandagnisslan, och tänkte göra det igen nu. Ska se om jag kan komma med några pointers efter det.
I'll be back. :borg:


Härligt! Jag har vid två-tre tillfällen lyckats få av ena sidan, men den andra är inte att leka med. Känns så dumt att lämna in den och betala flera hundra spänn för något man verkligen borde kunna göra i en handvändning hemma.
 

joF

Panerai
Måste bara inflika att jag är så sjukt nöjd med klockan! Enda klockan jag äger och saknar ingenting egentligen. Nästa... :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Dåså Sputniq. :)
Då har jag plockat av länken och det gick smärtfritt. Kan kanske vara för att jag tagit av och på den några gånger som det går lite enklare.
Kan beskriva min metod, som egentligen inte skiljer sig från andra klockor men här krävs det mer kraft.
Jag håller klockan med baksidan upp och trycker med pekfingret på länkändens ena sida (från klockans framsida) samtidigt som jag med verktyget trycker ihop bandstiftet. Då får man precis upp piggen på bandstiftet att vila på kanten vid hålet. Då skiftar jag pekfingrets tryck mer mot mitten på länkänden och ger mig på den andra änden av stiftet. I den bästa av världar åker härligheten av då eller så behövs det ett pill till på första sidan. I värsta fall är det bara att börja om.
Men som sagt så gick det rätt lätt för mig.
Du kanske måste våga trycka lite hårdare bara. Ge det ett försök. :)
wundlander-1-6.jpg

wundlander-1-5.jpg

Lycka till!
 

Sputniq

Panerai
Dåså Sputniq. :)
Då har jag plockat av länken och det gick smärtfritt. Kan kanske vara för att jag tagit av och på den några gånger som det går lite enklare.
Kan beskriva min metod, som egentligen inte skiljer sig från andra klockor men här krävs det mer kraft.
Jag håller klockan med baksidan upp och trycker med pekfingret på länkändens ena sida (från klockans framsida) samtidigt som jag med verktyget trycker ihop bandstiftet. Då får man precis upp piggen på bandstiftet att vila på kanten vid hålet. Då skiftar jag pekfingrets tryck mer mot mitten på länkänden och ger mig på den andra änden av stiftet. I den bästa av världar åker härligheten av då eller så behövs det ett pill till på första sidan. I värsta fall är det bara att börja om.
Men som sagt så gick det rätt lätt för mig.
Du kanske måste våga trycka lite hårdare bara. Ge det ett försök. :)
wundlander-1-6.jpg

wundlander-1-5.jpg

Lycka till!

Tack så mycket! Forumandan är verkligen fantastisk :)

De gånger jag testat har jag försökt mig på din teknik på ett ungefär, ska testa att flytta fingret bättre under själva processen. Dock undrar jag var du har tummen och långfingret på handen du trycker med pekfinger? Jag sätter mina på bezeln, men är rädd att på något sätt skada den när man trycker med rätt stor kraft..?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Tack så mycket! Forumandan är verkligen fantastisk :)

De gånger jag testat har jag försökt mig på din teknik på ett ungefär, ska testa att flytta fingret bättre under själva processen. Dock undrar jag var du har tummen och långfingret på handen du trycker med pekfinger? Jag sätter mina på bezeln, men är rädd att på något sätt skada den när man trycker med rätt stor kraft..?

Jo, det blir nog så att det är bezeln som man får bäst grepp på. Tänkte inte på det. Är nog en kombo av bezel och att man får lite grepp på kanten mot baksidan med fingerfettet. :)
 

Sputniq

Panerai
Drar en pinsam tisdagsbump. Nu gav jag mig på ett helhjärtat försök, men inte fan fungerar det. Jag tror verkligen att jag har rätt teknik, bara att den sitter för hårt. Tror ni att man kan droppa lite lite olja in mellan länken och lugsen? Skulle detta kunna hjälpa?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Drar en pinsam tisdagsbump. Nu gav jag mig på ett helhjärtat försök, men inte fan fungerar det. Jag tror verkligen att jag har rätt teknik, bara att den sitter för hårt. Tror ni att man kan droppa lite lite olja in mellan länken och lugsen? Skulle detta kunna hjälpa?
Attans! Vad använder du för verktyg? Jag kör med ett bergeon och det är en jäkla skillnad mellan gratisverktygen och dessa.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jäklar vad snygg den blev på svart nato!
Ska själv köpa en Pelagos så snabbt bratten är hemma och såld. Vill ha nu!!
 
Topp