• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några frågor från en nybörjare..

2824-2

Breitling
Hej!

Ny på forumet och inom klockvärlden också för den delen.
Efter att ha bestämt mig för att köpa en klocka har jag gått från att titta på Quartz till automat och till slut fallit för Victorinox alliance 241669
Vad jag förstått det som är detta ett kvalitetsur och en bra start på en, förhoppningsvis, kommande samling.
Någon som har någon koll på denna klocka?

Håller som de flesta hårt inplånboken och vill självklart därför hitta klockan till ett så bra pris som möjligt.
Har sett att jomashop.com säljer den betydligt billigare än handlare här i Sverige. Dock har ju sidan spridda recensioner och undrar därför om någon har erfarenhet att handla av dem? Säljer de kopior eller b- produktion, eller är det trots priset äkta vara?

Finns det andra säljare på typ eBay eller amazon som någon kan rekommendera som goodguy?

Tack på förhand.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Välkommen till KS.

Tänk på att victorinox har varit svårsålda här på KS, om du nu skulle få för dig att sälja. Vill du öka möjligheten att få tillbaks det du betalt kolla på begagnat. Det finns några snygga riktigt prisvärda alternativ till salu här.

Det är inte alltid man får betala moms och tull, men ta det i beräkningen.
 

SSL

Audemars
Alliance hade jag förut. Sjyst klocka till ett bra pris. Tröttnade dock då kvalitén inte var till belåtenhet.
 

2824-2

Breitling
Välkommen till KS.

Tänk på att victorinox har varit svårsålda här på KS, om du nu skulle få för dig att sälja. Vill du öka möjligheten att få tillbaks det du betalt kolla på begagnat. Det finns några snygga riktigt prisvärda alternativ till salu här.

Det är inte alltid man får betala moms och tull, men ta det i beräkningen.
Har du tips på klockor du rekommenderar istället? Har budget på drygt 6K. Har tittat i säljtråden men känner att jag inte har kunskapen att medvetet göra en bra affär än.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Har du tips på klockor du rekommenderar istället? Har budget på drygt 6K. Har tittat i säljtråden men känner att jag inte har kunskapen att medvetet göra en bra affär än.
Longines blir den tråkiga men stabila rekommendationen. Grymma klockor! Se gärna Conquest eller HydroConquest

Annars skulle jag titta på vintage. Du kan få en hel del roliga gamla omegor för de pengarna :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du tips på klockor du rekommenderar istället? Har budget på drygt 6K. Har tittat i säljtråden men känner att jag inte har kunskapen att medvetet göra en bra affär än.

Ett tips, häng här en vecka, kolla trådar och bilder, ställ frågor etc och ta inga som helst köpbeslut innan en vecka gått. Då har du en riktigt bra chans att göra en klok affär på en klocka du verkligen gillar.

Risken är annars att du köper en klocka nu, surfar runt här och sedan hemsöks av känslan 'bajs också, en sån vill jag hellre ha'.

We're here to help. :D
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Skönaste klockan jag haft i det prisläget var en Squale 50atmos. Den hade oxå ett hjärta som bör falla dig i smaken. Dyker upp här för de pengarna då och då.
 

2824-2

Breitling
Tackar för all hjälp! Ska hålla i pengarna och hänga hör ett tag innan jag slår till och köper. Kan ju passa på att spara lite extra så budgeten ökar en aning :)

Blir dock lite nyfiken på vad som gör att Victorinox klockor inte ter sig att stå högt i kurs här på forumet. Självklart är Victorinox inte i klass med Longines eller liknande men enligt de handlare jag varit i kontakt med säger att märket har bättre kvalitet än ex. Tissot, Certina och
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Blir dock lite nyfiken på vad som gör att Victorinox klockor inte ter sig att stå högt i kurs här på forumet. Självklart är Victorinox inte i klass med Longines eller liknande men enligt de handlare jag varit i kontakt med säger att märket har bättre kvalitet än ex. Tissot, Certina och
Tror att de kan ha att göra med att det inte är i huvudsak ett klockmärke. Sen att det skulle vara bättre kvalité än Certina och tissot avfärdar åtminstone jag som säljsnack. Min DS diver var en av de mest välgjorda klockor jag hållit i eller ägt som säljs för under 5k ny.

Men kika runt lite så hittar du förhoppningsvis något! Begagnat kan vara bra om du vet med dig att du kommer leta dig vidare :)
 

2824-2

Breitling
För 6000 hade jag tittat på Longines hydroconquest som andra skrev. Även certina och tissot.
Från början tittade jag på en tissot visodate. Blev dock lite avtänd då den bara fixar 3 atm. Inte för att det är en dykare men ändå. Började istället titta på Certina ds1 och ds Powermatic. Tyckte powermaticen var en aning "renare" och fattade tycke för den. Det var då jag upptäckte Victorinox alliance. Samma verk som ds 1:an men mer "polerad" enligt handlaren.
Har fattat att hydrconquest ska vara jäkligt bra klocka för pengarna men cronometrar är inte riktigt min grej.
Slänger med några "lånade" bilder på en powermatic och en alliance
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    41.2 KB · Visningar: 87
  • image.jpg
    image.jpg
    196.2 KB · Visningar: 73

Ministern

Founder
2-Faktor
Från början tittade jag på en tissot visodate. Blev dock lite avtänd då den bara fixar 3 atm. Inte för att det är en dykare men ändå. Började istället titta på Certina ds1 och ds Powermatic. Tyckte powermaticen var en aning "renare" och fattade tycke för den. Det var då jag upptäckte Victorinox alliance. Samma verk som ds 1:an men mer "polerad" enligt handlaren.
Har fattat att hydrconquest ska vara jäkligt bra klocka för pengarna men cronometrar är inte riktigt min grej.
Slänger med några "lånade" bilder på en powermatic och en alliance

Gillar du inte god tidshållning?
 

CarlV

Cartier
Från början tittade jag på en tissot visodate. Blev dock lite avtänd då den bara fixar 3 atm. Inte för att det är en dykare men ändå. Började istället titta på Certina ds1 och ds Powermatic. Tyckte powermaticen var en aning "renare" och fattade tycke för den. Det var då jag upptäckte Victorinox alliance. Samma verk som ds 1:an men mer "polerad" enligt handlaren.
Har fattat att hydrconquest ska vara jäkligt bra klocka för pengarna men cronometrar är inte riktigt min grej.
Slänger med några "lånade" bilder på en powermatic och en alliance
För en klocka ska kunna gå att bada med så måste den tåla 10atm
se länk på slutet
 

Portofino

Panerai
Från början tittade jag på en tissot visodate. Blev dock lite avtänd då den bara fixar 3 atm. Inte för att det är en dykare men ändå. Började istället titta på Certina ds1 och ds Powermatic. Tyckte powermaticen var en aning "renare" och fattade tycke för den. Det var då jag upptäckte Victorinox alliance. Samma verk som ds 1:an men mer "polerad" enligt handlaren.
Har fattat att hydrconquest ska vara jäkligt bra klocka för pengarna men cronometrar är inte riktigt min grej.
Slänger med några "lånade" bilder på en powermatic och en alliance
Frågan är väl också vad du kommer använda klockan till? Har du tänkt att bada med den? Eller är det bara något du fått för dig? Förstå mig rätt, de flesta som sitter med dykare använder dem sällan till annat än möjligtvis badkarsdjup. Mig själv inräknad. och när du säger chronometrar - menar du då chronografer?
 

2824-2

Breitling
Gillar du inte god tidshållning?
Frågan är väl också vad du kommer använda klockan till? Har du tänkt att bada med den? Eller är det bara något du fått för dig? Förstå mig rätt, de flesta som sitter med dykare använder dem sällan till annat än möjligtvis badkarsdjup. Mig själv inräknad. och när du säger chronometrar - menar du då chronografer?
Självfallet gillar jag god tidshållning. Ber om ursäkt för att jag blandade ihop begreppen, menade såklart chronograf när jag skrev chronometer.
 

F-L-P

Panerai
Från början tittade jag på en tissot visodate. Blev dock lite avtänd då den bara fixar 3 atm. Inte för att det är en dykare men ändå. Började istället titta på Certina ds1 och ds Powermatic. Tyckte powermaticen var en aning "renare" och fattade tycke för den. Det var då jag upptäckte Victorinox alliance. Samma verk som ds 1:an men mer "polerad" enligt handlaren.
Har fattat att hydrconquest ska vara jäkligt bra klocka för pengarna men cronometrar är inte riktigt min grej.
Slänger med några "lånade" bilder på en powermatic och en alliance


Hydroconquest finns väl både som kronograf och som trevisare? (chronometer är en certifiering att urverket uppfyller gångavvikelse standard satt av ett oberoende testcenter)

tyckete att victorinox såg helt ok ut. Att de skulle ha högre finish på klockan än certina och tissot tvivlar jag på men har haft fel förr. Men som sagt: sveriges samlade klocknördar rekommenderar 2 timmar klocksurfande här om dagen, minst 10 dagar i följd. leta inte bara i ditt redan bestämda fack utan titta upp lite. kanske det är något vintage du ska ha? en NOS 70-talare? köttig mikrodykare?

I början var jag helt säker på att jag ville ha en cartier tank, eller i vart fall en rektangulär klocka. Har haft ganska många klockor nu men ingen rektangulär...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Tackar för all hjälp! Ska hålla i pengarna och hänga hör ett tag innan jag slår till och köper. Kan ju passa på att spara lite extra så budgeten ökar en aning :)

Blir dock lite nyfiken på vad som gör att Victorinox klockor inte ter sig att stå högt i kurs här på forumet. Självklart är Victorinox inte i klass med Longines eller liknande men enligt de handlare jag varit i kontakt med säger att märket har bättre kvalitet än ex. Tissot, Certina och


Jag tror att du vinner bra mycket mer på att lyssna på forumets medlemmar istället för en säljare som vill kränga klockor. Att Certina och Tissot skulle vara "sämre" ger jag inte mycket för...
 

2824-2

Breitling
Stämmer att hydroconquest finns både som kronograf och trevisare. Hade fått för mig att så inte var fallet. Visar tydligt vikten av att gör som du och andra säger och surfa runt här och få lite koll innan man gör något konkret. (Som att tex uttala sig när man som i mitt fall uppenbarligen inte har en aning om vad man pratar om :) )
 

Doncorleone

Cartier
För 6 papp kan du få mycket klocka för pengarna :)

Certina DS Diver - Min första "fin" klocka. Tål allt du slänger på den och drivs av ett bra, pålitligt & ganska "accurate" urverk. Den är bekväm, snygg och tillverkad av bra tillverkare med ett bra rykte.

Longines Hydro Conquest - Har iofs bara haft min i 24 timmar men den känns gedigen och är snygg som f*n.
Har fått ersätta min Omega SMP-C och gör detta med bravur. Inte lika toolig som Certinan och har IMO bättre finish överlag, samt på urtavla och visare. Tung klocka som känns på armen.
Den bär rätt stort för sina 41mm och känns lika stor som tex Certina Ds Diver som mäter 43mm.

Är själv grön i klockvärlden och detta är mina tips på klockor jag själv haft inom samma budget. Finns väldigt mycket mer men dessa klockor är som sagt mycket " bang for the buck ".

Mvh !
 
Topp