• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Några göttegrisar som skall på Triwa festen ikväll?

Whedda

Rolex
Vi kanske ska komma ihåg att majoriteten av befolkningen ger blanka fan i klockor och köper gärna nåt plastskit för 399:- från Ur&Penn.

Blir lite löjligt att flamethrowa (inte ens iPhone hade några invändningar mot det ordet) mot ett märke som Triwa på ett klockforum. Tycker själv att deras senaste modeller ser kul ut och förstår om fölk köper det.
Eventuell tidigare designstöld ser jag inte heller som ett problem, då är det väl värre med Steinhart mfl som trots allt är accepterat av många och gör regelrätta plankningar. Triwa går inte riktigt att jämföra med ur från Certina, Tissot eller liknande i samma prisklass. Inte än i alla fall.

Håller helt med!

Men ligger verkligen Certina och Tissot i samma prisklass? Tror de ligger på närmare det dubbla?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
För under 2000 kr hade jag hellre rekommenderat en klocka från Seiko, Certina eller Tissot...

Visst men hur många nya klockor från dem ligger under 2k?

Min syster är totalt ointresserad av klockor och önskade sig en CK. I hennes fall är jag tyvärr övertygad om att hon skulle föredra estetiken hos Triwa framför t ex SKX007 som tilltalar många klocknördar.

Har som sagt förståelse för att det inte kittlar till på klocknördarna och jag själv köper inte Triwa men har fortfarande respekt för att de valt att göra vad de gör på ett mer smakfullt sätt än sina konkurrenter.

Efter att ha sett kollektionen kan Jag absolut säga att det fanns alternativ jag skulle kunna se som badklocka för sommaren men varken jag eller KS är målgruppen.

Även deras läderband från Tärnsjö var över förväntan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
C

China

Guest
Vi kanske ska komma ihåg att majoriteten av befolkningen ger blanka fan i klockor och köper gärna nåt plastskit för 399:- från Ur&Penn.

Blir lite löjligt att flamethrowa (inte ens iPhone hade några invändningar mot det ordet) mot ett märke som Triwa på ett klockforum. Tycker själv att deras senaste modeller ser kul ut och förstår om fölk köper det.
Eventuell tidigare designstöld ser jag inte heller som ett problem, då är det väl värre med Steinhart mfl som trots allt är accepterat av många och gör regelrätta plankningar. Triwa går inte riktigt att jämföra med ur från Certina, Tissot eller liknande i samma prisklass. Inte än i alla fall.

Problemet jag ser med lågprisklockor i ny kostym är när priserna närmar sig eller ligger på samma nivå som budgetalternativen från kända tillverkare. Att jämföra med t.ex. Certina eller Tissot i samma prisklass visar bara hur fel lågprisproduktionen ligger i förhållande pris/kvalité, då liknande klockor (OEM eller modifierade designer) går att hitta för några hundralappar. Inget fel på klockorna, men det är i mina ögon ett väldigt högt pris.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Där ser man!

Trodde de låg på närmare 5k

Inte min grej estetiskt men är säkert som du säger ett bättre val för pengarna rent tekniskt.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Inte min kopp te heller, men dessa skulle jag kunna rekommendera vänner med gott samvete och veta att de skulle klara många år framåt :D
 
Tycker dom här är helt okej...

575_70ce86e0e5-full.jpg


118_b36f3292ec-full.jpg


575_4a1d7a4245-full.jpg


Dock så skulle jag nog hellre ta en Mondaine hellre...

Official_Swiss_Railways.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant att folk verkar bli mer upprörda när man väljer att inte dissa Triwa än när man förklarar varför man inte ser någon charm i halvmoderna tråksubar.

China, ditt resonemang fallerar när du jämför en randomkines med tex Triwa. Den senare lägger pengar på svenska? designers och marknadsföring samt att de måste ha ett mellanled mer än randomkineserna. Detta är vad vi kallar ett modeur? där fokus ligger på utsidan.
 
C

China

Guest
Intressant att folk verkar bli mer upprörda när man väljer att inte dissa Triwa än när man förklarar varför man inte ser någon charm i halvmoderna tråksubar.

China, ditt resonemang fallerar när du jämför en randomkines med tex Triwa. Den senare lägger pengar på svenska? designers och marknadsföring samt att de måste ha ett mellanled mer än randomkineserna. Detta är vad vi kallar ett modeur? där fokus ligger på utsidan.

DAdXUmJ.jpg


Nja, kostnader för marknadsföring m.m. är väl irrelevant om man nu skall jämföra kvalité i det här segmentet? Jag konstaterar bara att många av de lågpriskineser som fått nya varumärken på urtavlan inte är prisvärda i mina ögon. Bilderna på "Ballan" är hämtade ur tillverkarens OEM katalog, jag avstår från att publicera företagsnamnet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, kostnader för marknadsföring m.m. är väl irrelevant om man nu skall jämföra kvalité i det här segmentet? Jag konstaterar bara att många av de lågpriskineser som fått nya varumärken på urtavlan inte är prisvärda i mina ögon. Bilderna på "Ballan" är hämtade ur tillverkarens OEM katalog, jag avstår från att publicera företagsnamnet.

Du jämförde inte kvalitén? Du jämförde klockorna och där ingår allt. Att de sedan inte är prisvärda i dina ögon förstår jag dock mycket väl.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Säg det till Steinhardt, Invicta och de andra copycatsen som bärs av flertalet klocknördar


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Bär inte något av dessa märken heller. Vad det gäller eller gällde triva, har inte koll på de senaste släppen. Min fru har haft 3 triwor. En sån Madde daytona, en svart plast submariner och en svart kronograf, hette den Newill? Genomgående för samtliga är att de är tillverkade i plast. Den gråa blev dessutom missfärgad i badrumskåpet. Förutom att designen är snodd, så är även känslan och kvalitén undermålig. Har. Själv en seiko kronograf som jag har haft som beater i 5 år. Kostade 1500kr.

Så, man köper inte triwa för kvalitén. Utan för dess stil och design. Denna som är/var stulen.
Detta håller inte för mig. Men jag hoppas att du hade en trevlig kväll.
 

Whedda

Rolex
Bär inte något av dessa märken heller. Vad det gäller eller gällde triva, har inte koll på de senaste släppen. Min fru har haft 3 triwor. En sån Madde daytona, en svart plast submariner och en svart kronograf, hette den Newill? Genomgående för samtliga är att de är tillverkade i plast. Den gråa blev dessutom missfärgad i badrumskåpet. Förutom att designen är snodd, så är även känslan och kvalitén undermålig. Har. Själv en seiko kronograf som jag har haft som beater i 5 år. Kostade 1500kr.

Så, man köper inte triwa för kvalitén. Utan för dess stil och design. Denna som är/var stulen.
Detta håller inte för mig. Men jag hoppas att du hade en trevlig kväll.

Jag förstår din syn som "klockintresserad" men som ointresserad köper man med plånbok och efter design. Här erbjuder Triwa, DW och Michael Kors uppenbarligen något sem efterfrågas då de säljer betydligt större volymer än Tissot, Certina och Seiko.

Sen har det inget med klockintresse att göra men min poäng är bara att skall man göra enkla, billiga klockor är det roligare att göra sina egna modeller än att göra plastkopior av Rolex som de gjorde förr.

Tycker inte allt från Triwa är snyggt men hellre en snygg Triwa än en ful Certina.
 

ErikGBG

Audemars
Säljer dw och triwa större volymer än tissot och Seiko? Då avslutar jag fan mitt liv
Antar du menar i typ stockholm
 

Whedda

Rolex
Säljer dw och triwa större volymer än tissot och Seiko? Då avslutar jag fan mitt liv
Antar du menar i typ stockholm

Inte internationellt såklart då Tissot och Seiko har visst försprång och även mycket dyrare klockor som drar upp omsättningen.

DW omsatte senaste året 27,4 milj med en vinstmarginal på 37.8%...

Ganska hyfsat för ett företag som funnits i några år...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Mjo men dw är ungefär lika intressant som McDonalds eller Lidl för mig. Att man kan tjäna pengar på billig skit bevisas ju tyvärr om och om igen i denna slit och släng-värld.

Så sant, men å andra sidan så kanske man tror att man gör en bra affär. Innan jag blev intresserad av klockor så köpte jag en Regal, var 0 påläst och gillade designen. Andra gången jag använde den så flög den av armen eftersom bandet var av totalt undermålig kvalitet. Klockan kostade 299:- och jag var nöjd i butiken. Nu fick detta i och för sig följden att jag började läsa på och idag sitter jag med bättre kunskap och skulle aldrig köpa en Regal eller liknande igen.
Men jag förstår varför någon köper en klocka som denna, man går in i en butik som finns överallt, Ur & Penn, och där står det alltid rea. Du ser en klocka som är snygg och det står en låg summa bredvid den. En Seiko, Citizen eller liknande ligger i en annan monter och kostar 5-10 ggr så mycket, valet blir då självklart..

Om några av Triwas modeller är inhouse-designade i Sverige så är det ju trevligt, men det gör ju inte klockan bättre bara för det..
 

Whedda

Rolex
Mjo men dw är ungefär lika intressant som McDonalds eller Lidl för mig. Att man kan tjäna pengar på billig skit bevisas ju tyvärr om och om igen i denna slit och släng-värld.

Men återigen är varken du eller jag representativa för målgruppen.
Jag sa INTE att DW gör spännande eller intressanta klockor. Bara att de har hittat en affärsidé som uppenbarligen har en efterfrågan.

Skall jag vara ärlig så tycker jag inte mycket bättre om glorifierade kopior som Steinhardt eller Invicta och då betalar man betydligt mer för att ha något som någon förhoppningsvis misstar för en Rolex.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag förstår din syn som "klockintresserad" men som ointresserad köper man med plånbok och efter design. Här erbjuder Triwa, DW och Michael Kors uppenbarligen något sem efterfrågas då de säljer betydligt större volymer än Tissot, Certina och Seiko.

Sen har det inget med klockintresse att göra men min poäng är bara att skall man göra enkla, billiga klockor är det roligare att göra sina egna modeller än att göra plastkopior av Rolex som de gjorde förr.

Tycker inte allt från Triwa är snyggt men hellre en snygg Triwa än en ful Certina.
Ha! Och jag köper hellre en snygg Certina än en ful Triwa! :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Inte internationellt såklart då Tissot och Seiko har visst försprång och även mycket dyrare klockor som drar upp omsättningen.

DW omsatte senaste året 27,4 milj med en vinstmarginal på 37.8%...

Ganska hyfsat för ett företag som funnits i några år...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Kanske inte så konstigt med sådan marginal då man köper sina modeller ur katalog från Kina enligt China s beskrivning, förmodligen för ett par tior styck...
 

Whedda

Rolex
Ha! Och jag köper hellre en snygg Certina än en ful Triwa! :D

Jo självklart men vad jag menade var snarare att ja inte skulle välja en Certina bara för att det ansågs vara mer en "riktig" klocka. Vissa snackar om att Seiko, Tissot och Certina är bättre vilket det i vissa fall är men det betyder ju inte att man per automatik gillar estetiken.

Ganska få bekanta utan klockintresse tycker att Patek Nautilus är snygg men merparten gillar Triwa. :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Kanske inte så konstigt med sådan marginal då man köper sina modeller ur katalog från Kina enligt China s beskrivning, förmodligen för ett par tior styck...

För de är nog det enda företaget i branschen med höga marginaler...?

Man skall få folk att vilja köpa det också och oavsett hur billigt skit man kan tycka det är har de fortfarande sålt rätt många av dem om man omsätter så mycket årligen och klockorna kostar en tusenlapp.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp