• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nån elektronik kunnig här på forumet?

rogart-63

Patek
Har tänkt att bygga om ett Tissot 2100 verk som inte vill gå . Genom att sätta in germanium diod i serie . Som i denna Omega pdf. Problemet är att jag försökt hitta en lämplig diod. Den måste nämligen rätt liten för att passa i utrymmen brevid ic kretsen . max 3,5 mm . Verket funkar inte då det får för mycket ström. Står bara och hackar . finns nåt som heter Accucell på Ebay men tänkte testa detta istället.
http://www.watchrepairtalk.com/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=7663
 

rogart-63

Patek
Nu har jag betat mig igenom nästan hela denna text . Och fick ont i skallen samtidigt . Finns flera lösnigar på problemet . Handlar mest om kameror och liknande . Men ett och annat matnyttigt . Dom har i några exempel använt sig av en diod som heter 1N4148 .Som enl datasheet ska vara 3,2 mm lång . Vilket nog ska få plats under baklocket eller nånstans . Tar och betsäller hem ett tiotal från Ebay Kostar typ 10-15 kr . http://www.butkus.org/chinon/batt-adapt-us.pdf
 

McGyver

Rolex
Jag antar att du vill använda dioden för att ta ner spänningen från 1.5v till ca. 1.3V ?
En germaniumdiod har ett spänningsfall på ca. 0.2V så jag antar att det är därför som det refereras till denna typ (den är dock lite svårare att hitta idag) - den silikondiod ,1N4148, som du refererar till har ett spänningsfall på 0.6-0.7V MEN den kräver lite stöm genom sig och du kan klara dig genom att klockmodulen drar så lite stöm att spänningsfallet i verkligheten blir lägre! Denna diod finns som ytmonterad om du har problem med storleken!
Kolla annars bara efter en Schottkydiode i passande storlek så är saken biff! ;)
 

rogart-63

Patek
Jag antar att du vill använda dioden för att ta ner spänningen från 1.5v till ca. 1.3V ?
En germaniumdiod har ett spänningsfall på ca. 0.2V så jag antar att det är därför som det refereras till denna typ (den är dock lite svårare att hitta idag) - den silikondiod ,1N4148, som du refererar till har ett spänningsfall på 0.6-0.7V MEN den kräver lite stöm genom sig och du kan klara dig genom att klockmodulen drar så lite stöm att spänningsfallet i verkligheten blir lägre! Denna diod finns som ytmonterad om du har problem med storleken!
Kolla annars bara efter en Schottkydiode i passande storlek så är saken biff! ;)
Där ser man .Det var ju en germaniumdiod jag leta efter? Men då är ju inte 1N4148 rätt . Ska testa om det funkar med ett hörapparat batteri . Dom har ju en lägre spänning än ett silver oxid batteri . Detta är verkligen en djungel? Men man lär sig alltid något :)
 

rogart-63

Patek
Topp