• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nördvarning, läcker rotor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni som bara älskar mekaniska ur och gillar de där små speciella detaljerna som utmärker det ena verket från de andra kan fortsätta läsa. Det är något speciellt med rotorer som drar upp fjädern i de automatiska uren. Fyll gärna på med bra eller kul exempel om någon finner det intressant. Jag fastnade för Breguets rotor på sin, världens tunnaste tourbillion, som jag fann intressant. Visst vill man bara plocka isär verket och se hur rotorn sitter fast? Den måste väl rimligen sitta fast i ett lager på framsidan av verket? Någon som kan köpa en så man får skruva lite?

Basel_D5_353.jpg
 

Apansson

Torpare
Fasen vilka smaskiga bilder ni langar fram. Läste dock trådtiteln som "nödvarning, läcker rotor" först, funderade på om något gått sönder i en klocka så rotorn var på väg att ramla ut. Det är bra att vara nyvaken ibland.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det vattnas i munnen. De vackraste jag plockat i är ett Omega 565 vilket får mig att inse att jag har en ganska lång resa framför mig.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ni som bara älskar mekaniska ur och gillar de där små speciella detaljerna som utmärker det ena verket från de andra kan fortsätta läsa. Det är något speciellt med rotorer som drar upp fjädern i de automatiska uren. Fyll gärna på med bra eller kul exempel om någon finner det intressant. Jag fastnade för Breguets rotor på sin, världens tunnaste tourbillion, som jag fann intressant. Visst vill man bara plocka isär verket och se hur rotorn sitter fast? Den måste väl rimligen sitta fast i ett lager på framsidan av verket? Någon som kan köpa en så man får skruva lite?

Basel_D5_353.jpg

Vet ej hur Breguet har löst det tekniska med sin rotor men jag kom ihåg att Carl F Bucherer kom med nåt liknande för några år sedan. Hittade denna video:

http://en.worldtempus.com/article/watch-reviews/carl-f-bucherer-video-calibre-cbf-a1000

Rotorn är en hel ring som har mer tyngd på ena sidan och som driver uppdragningsmekanismen.
 

Isodor

Audemars
Hade önskat fler på forumet hade riktigt porriga baksidor att visa. Rolex i all ära men ibland behöver man något riktigt hantverksmässigt snyggt!
 
Topp