• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag köpte denna lilla tuffing av Scaramanga för ett bra tag sen.
2014-02-23%2022.32.37.jpg

Jag tänkte att det skulle passa med ett blekt och väl använt rött nato, så jag beställde ett. I fel storlek. :banghead:
Projektet lades åt sidan, men väcktes till liv för några veckor sedan.

Jag började med att borsta ståldetaljerna på det nya rätta natot. Inga problem.
2014-01-25%2012.40.22.jpg


Så över till nötning. Drog över bandet med sandpapper vilket gav effekt. Det blev mattare och upplevdes i och med det som liite ljusare.
2014-01-25%2015.31.37.jpg


Värdelösa bilder, jag vet. Men men...
Över till blekningen.
Jag hade inget klorin hemma, så jag letade upp produkter som jag kunde tänka mig ägde blekande ingredienser.

Ren Kamin:
2014-01-25%2012.44.09.jpg


Fick ligga och gotta sig i en burk i en timme. Släppte lite färg. :)
2014-01-25%2013.04.53.jpg


Sen blev det Vanish i vasken.
2014-01-25%2015.34.53.jpg


Adderade lite vit-tvättmedel.
2014-01-25%2015.38.37.jpg


Där fick det ligga i en halvtimme tror jag. Det hade absolut INGEN effekt.
Inte i närheten.
2014-01-25%2015.52.28.jpg


Nu började tjejen att intressera sig för projektet. Antagligen mest av skadeglädje, men hon började prata om citronens blekande egenskaper. Fram med citron, pressar på, lindar in i gladpack och låter ligga i TRE dagar.
2014-01-25%2015.55.19.jpg

2014-01-25%2015.59.28.jpg


Efter tre dagar så kokar jag bandet och konstaterar att...
Det fortfarande är fullständigt och totalt oförändrat klar-rött.

Nu har jag liksom investerat för många försök för att bara gå och köpa klorin och bleka skiten. Så då tänker jag att väder och vind kan göra jobbet. Men det är ju ett mer långsiktigt projekt förstås.

Jag tog ett buntband och drog fast natot på antennen på bilen.
2014-01-28%2009.45.41.jpg


Så brummade jag runt i 2-3 veckor tills jag här om dagen fick nog av smattrandet mot biltaket och knipsade bort det och hängde det i ett träd på tomten.
Bandet har blivit smutsigt i alla fall. :)
Nu får det väl hänga där i trädet nån månad till innan jag kollar läget. Om det inte hänt något då får jag väl helt enkelt köpa klorin.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Hahaha underbart. Jag har tänkt göra att liknande projekt i sommar. Jag ska köpa 5 natoband i olika färger för att sedan lägga ut banden på taket under hela sommaren. Jag hoppas på ett bra resultat. :D
 

joh.jonsson

Panerai
Jag skulle kunna slänga ett i havet faktiskt! :) tänker ni "bottenmete" eller strandkanten?

Den största frågejäveln kvarstår dock.. hur får man det mjukt som tyg, om ni förstår hur jag menar, omöglishh!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
har prövat att bleka nato med klorin, gillade inte den mossgröna originalfärgen ute ville ha en mer blekt känsla.

ingenting hände....
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
det enda som verkar fungera är daglig användning under längre tid!
Lång Jävla tid! Har ett bond phoenix som använts i ett år. Dagligen. Nu har det börjat ljusna något. Samma sak med ett grönt från Phoenix som jag kört på jobbet 1,5 år med tvål och HANDSPRIT. Börjar också blekna något. Så tid tar det!
 
Hahah! Läste tråden nu, gav mig ett gott skratt såhär några timmar innan lunchen.. Du har ett hjärta för "nersmutsningen" fortsätt så!! :hilarious:
 
Topp