• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NA-Klocka 3: Yachttimer ETA7757 “SUI 64” (1990-tal/2010-tal)

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
-Ah, Your Majesty, there is no second…
Drottning Victorias adjutant, The Solent, 1854









Scen: akterdäck på Drottning Victorias kungliga yacht.


Drottningen är ute på ”The Solent” för att se på Royal Yacht Squadrons (RYS) ”100 Guinea Cup”, en kappsegling som går runt Isle of Wight. Den amerikanska skonaren ”America” har senaste tiden sopat banan med allt europeiskt motstånd i Cowes… Nesligt för Britterna.


America och Drottningens fartyg i bakgrunden





100 Guinea Cup






RYS klubbhus




Isle of Wight, Cowes och The Solent




The Needles





En båt blir så synlig runt Isle of Wights vita klippor.


Drottningen frågar: -Who is first?

Hennes sekundant svarar: -America. Your Majesty.

Drottningen frågar: -Who is second?

-Ah, Your Majesty… There is no second… svarar adjutanten.



…”There is no second” har blivit en klassisk fras som följt America’s Cup genom historien, och eftersom cupen senare alltid seglas som ett ”match race” med bara två båtar, en regerande försvarare och en utmanare och tvåan enbart är en förlorare, så är det väl sant än idag… ”there is no second”


Lite kul är att något år senare i Cowes spöade ”America” också en tvåmastad skonare byggd på Lilla Essingen i Stockholm som hette ”Sverige”. Det var starten på svensk kappseglingshistoria!!!


http://www.nyyc.org/about/history-heritage/958-america-s-cup-history

http://www.americascup.com/en/history.html

http://en.wikipedia.org/wiki/America's_Cup



Jänkarna/New York Yacht Club vann cupen i alla efterföljande matcher fram till 1983. Den längsta vinnarserien i internationell sport, typ, ever… Mycket mycket pengar, modernaste högteknologi och enorma egon är bränslet som alltid har drivit Americas Cup-maskinen.


1983 vann äntligen Australiensarna med ”Australia II” efter en heroisk, historisk prestation! Jag får fortfarande gåshud när jag ser filmer som denna:










Här ”SUI 64” framför en trofé innehållande en flik av en spinnaker från ”Australia II”, grail material…






Tredje steget i min klockmani var moddandet. Vad är det egentligen för poäng med serietillverkade ur, det roliga är ju att ha nåt unikt!!! :)


Jag har gjort fem-sex stycken ”homestyle” hittills där jag har plockat ihop boetter och verk från lite olika håll. …eller… jag har inte gjort mer än valt ut delarna och skickat dem till urmakarlärlingar eller urmakare för montering och service. Jag har provat att byta lite visare och tavlor själv, men jag har verkligen inte tålamod som räcker till för sådant pilljobb…


Den här klockan ”SUI 64” är en kombo av mitt modd-intresse och en annan riktning i min klockmani som är seglarkronografer. Från och till har jag kappseglat i hela mitt liv så det känns naturligt. Jag har haft några Aquastar och några Memosailers, nån Heuer och nån LeJour som skulle kunna sägas vara en Yacht Timer.


”SUI 64” refererar till segelnumret på den vinnande Schweiziska båten i Americas Cup år 2003. Båttypen IACC (International Americas Cup Class) hade löpande nummer för nya båtar, samma serie för alla länder, den första var ITA 1 och den sista GER 101. Den kanske mest kända IACC är NZL 32 som vann Americas Cup 1995 och som föranledde Omega att tillägna båten en helt egen klocka! STORT!


http://en.wikipedia.org/wiki/International_America's_Cup_Class

http://www.omegawatches.com/planet-omega/sport/regatta-watches





För den som är intresserad av stickspåret regattaklockor utvecklade jag historien något här på en seglingssajt:


http://www.blur.se/2009/09/21/regattakronografernas-heliga-graal/


Klockan ”SUI 64” började sitt liv som en Wyler Vetta ”Giraglia”. Klockan gjordes antagligen som sponsordeal till ”La Giraglia” som är en stor kappsegling i medelhavet, nån gång på 90-talet av formspråket att döma?


Idag är ett annat känt klockmärke huvudsponsor till tävlingen:

http://www.yachtclubitaliano.it/it/regate/tutte-le-regate/giraglia-rolex-cup





Loggan är ”Chronosport”, som är ett mindre känt märke vars enda ”claim to fame” kanske är att Magnum P.I. hade en…(1) men de levererade tydligen 7757 till andra tillverkare, har också sett en dubbel-brandad Eberhard 7757 med Chronosport-logga.


Verket är ett Valjoux/ETA 7757, dvs ett 7750 med regattakomplikation, huvudsakligen en skiva målad i tre segment som snurrar bakom en tavelplatta med hål i som visar olika färg under en 15 min-nedräkning.


Egentligen är det en funktionsmässigt halvdålig komplikation som jag förstått det. Skivan är ”tung” och kopplingen lite svår. 7757 blev aldrig någon storsäljare. ETA sålde till slut rättigheterna till Atlantic som gjorde några varianter, nu utdöda tror jag. International Sailing Federation har också ändrat startsekvensen ett par gånger sedan dess, nu är standard startsekvens 5-min-skott, 4-min-skott, start-skott. Så hela setupen är föråldrad.(2)


Jag lät plocka ut verket och hittade bättre visare. 7757 har samma mått som ett 7750 så ett 7757 passar i alla 7750-boetter. Först satte jag verket i en boett från Otto Frei som såg helt ok ut och hade 300m vattentäthet.





Men jag längtade egentligen efter en Omega SMPC-boett hela tiden. Bytte till SMP-visare också.








IMHO världens bästa kronografboett, snygg, muskulös, tät till 300, knapparna går att använda under vattnet!


SUI 64 är en klocka jag använt väääldigt mycket senaste året, den är perfekt på sommaren, vid vatten. Den passar väldigt bra på länk eller svart gummi, men jag skulle gärna kunna tänka mig att testa en Cowes-röd (3) gummistronk om nån kan peka på nån bra tillverkare?


Vi har haft en del spännande upplevelser ihop. I Egypten, snorklandes på 10m djup tittade jag på den och såg vatten stå upp över halva tavlan… …under vattnet. kan ingen höra dig skrika…?!?!?


Fick gå direkt upp till badrummet och skölja och skölja… det var ju sjukt salt vatten… Den gick att rädda, även om lite rost på nedräkningsringen fortfarande påminner om äventyret…


Det visade sig att verkshållarringen (som kom från den andra boetten) var delar av en mm för hög så den tog emot så locket tätade inte när man drog åt det… vatten rakt in…










Några andra yachttimers som kommit och gått:


Easy Rider Skipper




En Memosail jag hade med fejk Heuer logga på… från sydamerika såklart… retur…




En korrekt Memosailer med och med ”oh so cool” röd knapp minsann…




Aquastar är ett annat favvomärke:





Gammal goding:












Ett stickspår är mitt regatta-fickur. Från strax efter kriget antagligen. Tidigaste användningen av de klassiska ”hål-i-tavlan” nedräkningsfönstren jag sett. Den som senare patenterades i armbandsursapplikationen av Memosail och populariserades av Heuer.










Min kompis Mark har en Regattatimer-sajt check it out!!!

http://www.regatta-yachttimers.com

http://www.regatta-yachttimers.com/brands/aquastar/











Tidigare inlägg:


https://klocksnack.se/threads/na-klocka-2-jaeger-lecoultre-reverso-1972.47007/

https://klocksnack.se/threads/na-klocka-1-omega-speedmaster-ref-2915-3-1959.46972/

https://klocksnack.se/threads/na-klocka-0-prolog.46970/


---------------------------------------------


(1) NÄE, INGEN använder mekaniska startur på riktigt i en kappsegling idag. Den vanligaste ser ut typ såhär. Skitstora siffror och”sync”-funktion och ljudsignaler. Om du missar 5-minutersskottet med några sekunder, så trycker du på ”sync”-knappen exakt på 4-minutersskottet så hoppar nedräkningen till 4.00. Ovärderligt till det facila priset typ 700:-…





(2) Magnum hade ett Chronosport dykarur tidigt i serien, innan serien hade blivit så stor att Rolex gick in med en produktplacering… Rolex och producenterna löste det så att i en tillbakablick får Magnum som pojke ärva sin farsas Rolex GMT. Farsan var en krigshjälte som dog i Koreakriget (1950-1953), men även en av de första tidsresenärerna tydligen, klockan han lämnade efter sig var en 1675/16750… :confused:











(3) Cowes-röd är färgen som gubbarna i Royal Yacht Squadron i Cowes (fiina klubben) har på sina brallor. Enkla bomullsbrallor som de matchar med marinblå skepparkavaj såklart…







Jag har haft ett par sådana Cowes-röda brallor. Det kan väl bäst sammanfattas med frasen:
- jag kände mig som en clown, men såg ut som en pajas…


Min fru menade också att de enda grupper av män som möööjligen bär röda hellånga bomullsbyxor är stekiga överklass-undergrads från Oxford, bönder med noll fashion-sense och pensionerade överstar…


…nu har jag bara ett par shorts i samma färg, som jag aldrig använder…:D


Men så här kunde det se ut i en livsstilsannons back in the day på 70-talet när den “coolaste” mannen var typ 50 år… halv-alkad… och inte drog på smilbanden i onödan… men, nice klocka…


 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Magiskt att läsa sådana här inlägg. Nästan så man vill printa ut alla delar och ta till en bokbindare så man kan sitta i sin favoritfotölj iklädd rökrock, tofflor, sippa på en jamare och röka cigarr medan man läser. Som man gjorde in the good old days.....:pompus:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Skulle kunna spendera hela dagarna med att läsa sånt här...

...en vacker dag ska jag också bli nördig. På riktigt! (Har alltid trott att jag var en nörd...men...som vanligt...there is always a bigger fish...ta det som en komplimang).

Igen: tack!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fantastisk läsning för en seglingsintresserad, och riktigt trevligt och roligt skrivet! Stort stort tack! Modden är så där skönt "seglings-glassig", och hoppas den är tät nu :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för ännu en berättelse och man önskar redan nu att din klocklåda hade minst lika många fack som en julkalender har luckor

Angående röda byxor så är väl seglartraditionen att man får bära dessa när man seglat över Atlanten. Jag har i och för sig hört en svensk variant av den att det bara är de som känner kungen som bär röda byxor?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra Niklas! Även jag har en seglarbakgrund om än inte så fokuserad på kappsegling om man bortser från barndomens seglarläger. Riktigt kul skrivet och jag skall ta mig tid att titta på filmen om Australia II hemma i kväll. Jag minns händelsen och kommer ihåg att jag nästan var besviken då det kändes som en epok gått i graven (det hette ju faktiskt Americas Cup, hur såg det ut med framtiden?). Sverige hade väl debuterat (i "modern" tid) gången innan med Sweden? Var Sverige med -83?
På Memosailen, egengjort armband från another Sails?
Gillar Aquastaren. Fantastisk krona!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Angående röda byxor så är väl seglartraditionen att man får bära dessa när man seglat över Atlanten.
Jag har i och för sig hört en svensk variant av den att det bara är de som känner kungen som bär röda byxor?

A.Jag har också för mig att jag hört det, men inte hittat nån vettig verifikation.
B. Borde väl sammanfalla rätt bra med snittet av frugans observationer? Och också förklara varför de skaver så på en republikan som jag...:D
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Sverige hade väl debuterat (i "modern" tid) gången innan med Sweden? Var Sverige med -83?
På Memosailen, egengjort armband från another Sails?
Gillar Aquastaren. Fantastisk krona!

Sverige var med 1977 och 1980 med Pelle Petterson som skipper, och designer(!!!). "Sverige" hade ett par sköna features: Rorkult! (alla andra 12mR har rattar...) och istället för winschpiedestaler som vevas med armarna så hade man trampor och säten så besättningen kunde använda sina största och starkaste muskler -benen.
Det är sånt tänk som vinner Americas Cup!
ana-scanned-02.jpg
 
Topp