• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nackdelen med premiumklocka med hög igenkänningsfaktor

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tråkigt. Själv har jag åkt mycket tunnelbana mellan City ock Kista nattetid. Har aldrig blivit rånad trots Rolex på armen. Det är ju ingen jättestor risk att bli rånad men man kanske inte ska flasha i onödan.

Att jag är fetlagd och ej bär kostym kanske har räddat mig iofs :D
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Fy fan vad tråkigt, svin... Tyvärr känns dessa individer som ett ökande problem, höj straffen! Det biter nog bäst. Vidare skulle man önska att föräldrar tog sig mer tid och var lite bättre kring problemgruppen 90 och 00 talister som nu kommer...Det blir råare och råare tyvärr..
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Själv har jag "bara" blivit rånad en gång. Och det var väl en 15 år sedan eller så. Då rök klocka (som tur var bara en Aqualand), plånbok och mobil. Skit i att göra motstånd är min rekommendation. I värsta fall får du en kniv i magen, och det är ingen klocka värd.

Men man är rätt nervös och åker inte gärna tunnelbana sent på kvällen ganska länge efteråt...
 

Jonte73

Audemars
Stöter på klientelet dagligen i jobbet och kan bara konstatera att det blir värre och värre tyvärr. Tänk er för och täck över grejorna om det behövs!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte om det verkligen var "det" "dom" ifrågasatte men jag vet hur situationen ser ut. Den löser man genom att hyra en parkeringsplats i ett parkeringshus. ;) Och vad det gäller trafiken får du vara lite kreativ i valet av väg. :D

Och jävligt tråkigt att höra om rånet. :mad:


Du vet att Stockholm är omgiven av en liten vattenpöl kallad Mälaren? Det finns i princip 6-7 vägar totalt in till Stockholm och det är lika igenkorkat i alla under rusningen. Att runda går inte eftersom Stockholm, endast tillsammans med Tirana, inte har någon ringled. Parkeringplats i garaget på mitt kontor kostar 3700kr per månad.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Du vet att Stockholm är omgiven av en liten vattenpöl kallad Mälaren? Det finns i princip 6-7 vägar totalt in till Stockholm och det är lika igenkorkat i alla under rusningen. Att runda går inte eftersom Stockholm, endast tillsammans med Tirana, inte har någon ringled. Parkeringplats i garaget på mitt kontor kostar 3700kr per månad.


Japp, eller 90kr/timme i continentalgaraget :confused:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fyfan. Hatar att läsa sånt här.

Om du har mer info kring situationen med försäkringsbolaget, så kan det vara bra att dela med sig.
Skadar inte att ha kött på benen ifall man själv skulle bli utsatt för samma sak.
 

san

Cartier
2-Faktor
Fast den statistiken visar att rånen har gått upp under de senaste tio åren.
Nyckelorden är relativt befolkningen. Jämfört med befolkningsmängden år 2003 (~8 900 000) så har antalet anmälda rån minskat, om än relativt lite. (Då, 8 600 anmälda brott, nu 9 200 utslaget på en befolkningsmängd som börjar närma sig 9 700 000.)
 

Apansson

Torpare
Alltså, kan vi bara lägga hela statsbudgeten på att ha snutar som har lite koll på såna här ställen? Det är för jävla illa att ställen i lokaltrafiken inte är 100% rånsäkra 24/7.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag fattar inte hur detta går till, såg precis påTunnelbanan och dom verkar ju ha kameror i varenda vrå? Man lär ju alltid fastna på någon bild?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

san

Cartier
2-Faktor
Sveriges befolkning 2003: 8 975 670
Sveriges befolkning 2012:9 555 893

Rån 2003: ca 8500
Rån 2012: ca 9200


Rånen tycks ha ökat aningen mer än befolkningen.
Tja, räknar på de siffrorna så har antalet anmälda rån per capita ökat med 0,0015 %. Jag räknade på 2013 års befolkningsmängd (9 639 741) och så det var det en minskning på ungefär samma procentenhet.
 

Apansson

Torpare
Alltså jag vill bara att det ska vara dödsstraff på sånt här, och bödel ska man som utsatt få vara själv om man vill, och metod är valfri. Blir så jävla upprörd när man läser om sånt här så jag vet fan inte vart jag ska ta vägen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Använder man deras statistikfunktion (som finns på brå:s sida) kan man utläsa för Stockholms Län (mest intressant för detta fall misstänker jag)

Antal personrån per 100 000 invånare:
2003: 127,501 st
2012: 123,172 st

Vad jag vet är 123,2 mindre än 127,5 datan finns där, tyvärr kan jag inte länka till den då man måste generera en rapport men du kan göra det själv här: http://www.bra.se/bra/brott--statistik/statistik/anmalda-brott.html

Sveriges befolkning 2003: 8 975 670
Sveriges befolkning 2012:9 555 893

Rån 2003: ca 8500
Rån 2012: ca 9200


Rånen tycks ha ökat aningen mer än befolkningen.
 

Boris Balkan

Fark you!
Du vet att Stockholm är omgiven av en liten vattenpöl kallad Mälaren? Det finns i princip 6-7 vägar totalt in till Stockholm och det är lika igenkorkat i alla under rusningen. Att runda går inte eftersom Stockholm, endast tillsammans med Tirana, inte har någon ringled. Parkeringplats i garaget på mitt kontor kostar 3700kr per månad.

Nej alla är inte lika igenkorkade. Jag kör till jobbet 4 dagar i veckan och det går alldeles utmärkt. Det finns fler omständigheter än dina egna.
 

Boris Balkan

Fark you!
Nyckelorden är relativt befolkningen. Jämfört med befolkningsmängden år 2003 (~8 900 000) så har antalet anmälda rån minskat, om än relativt lite. (Då, 8 600 anmälda brott, nu 9 200 utslaget på en befolkningsmängd som börjar närma sig 9 700 000.)

Och om man tittar på en intressant region typ Stockholms län?

Edit: doh! Var lite för snabb där.
 
  • Like
Reactions: san
Topp