• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nackdelen med premiumklocka med hög igenkänningsfaktor

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Usch, fy fan. Obehagligt.

Jag som brukar gå och titta på mina klockor när jag har tråkigt. Är dessutom lång och smal kostymnisse...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej alla är inte lika igenkorkade. Jag kör till jobbet 4 dagar i veckan och det går alldeles utmärkt. Det finns fler omständigheter än dina egna.


Jo, men det är väl kontorstider som är de intressanta eftersom de avser majoriteten av invånarna? Förutom 7-9 och 16-18 går det utmärkt att åka bil men vad hjälper det den som har ett normalt jobb.

edit: Ser att du nu kompletterat med inlägg som förklarar saken. Du tillhör en minoritet och det hjälper föga personer som är beroende av tunnelbanan att det går bra att åka bil åt fel håll ut till förorten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du skriver i princip bara obegripliga inlägg i den här tråden och andra så nu måste jag helt enkelt fråga. Är du dum på riktigt eller försöker du vara rolig? Det är inte lätt att avgöra.
 

Galaxy

Rolex
Riktigt trist. Har aldrig blivit rånad eller åkt tunnelbana nattetid för den delen heller. Känns lite läskigt att läsa detta nu när jag ska premiäråka tunnelbana på kvällen efter Klocksnacks GTG :sorry:
 

Mangusta

Cartier
Finns nog bara en sak att göra.. Nästa gång köper man en Grand Seiko!

Tänkte lite på det här. Tror ni att man är mindre utsatt med något annat märke än just Rolex? Tänkte om man har TAG Heuer eller IWC t ex? Jag gissar att gemene man inte känner till att dom också kan vara dyra eller hur dom ser ut ens en gång och att man kanske flyger under radarn med dom? Är det bara önsketänkande från mig? Jag tänker att alla vet kanske inte hur en Rolex ser ut nödvändigtvis men kommer dom tillräckligt nära för att läsa att det står Rolex så vet dom att det är "världens dyraste klocka" , host host, och kanske rånar dig då medans en TAG t ex skulle passera obemärkt?
 

Owaysis

Cartier
Tänkte lite på det här. Tror ni att man är mindre utsatt med något annat märke än just Rolex? Tänkte om man har TAG Heuer eller IWC t ex? Jag gissar att gemene man inte känner till att dom också kan vara dyra eller hur dom ser ut ens en gång och att man kanske flyger under radarn med dom? Är det bara önsketänkande från mig? Jag tänker att alla vet kanske inte hur en Rolex ser ut nödvändigtvis men kommer dom tillräckligt nära för att läsa att det står Rolex så vet dom att det är "världens dyraste klocka" , host host, och kanske rånar dig då medans en TAG t ex skulle passera obemärkt?
Jag tror det finns lite olika sätt en rånare resonerar på. Antingen så ser rånaren att offret har en Rolex eller liknande på sig och rånar därför offret enbart för att få tag på klockan. I det andra fallet så väljer rånaren ut ett offer och tar allt ifrån offret, huruvida offret har en Rolex eller en casio lär spela mindre roll, han eller hon lär bli av med den ändå..

Det jag försöker komma fram till är att det alltid finns en viss risk att bli rånad på oberoende på huruvida vad för klocka man bär.
Bär man dock en rolex eller liknande så ökar man dock risken för att bli "utvald" av en rånare.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tror det finns lite olika sätt en rånare resonerar på. Antingen så ser rånaren att offret har en Rolex eller liknande på sig och rånar därför offret enbart för att få tag på klockan. I det andra fallet så väljer rånaren ut ett offer och tar allt ifrån offret, huruvida offret har en Rolex eller en casio lär spela mindre roll, han eller hon lär bli av med den ändå..

Det jag försöker komma fram till är att det alltid finns en viss risk att bli rånad på oberoende på huruvida vad för klocka man bär.
Bär man dock en rolex eller liknande så ökar man dock risken för att bli "utvald" av en rånare.

Jag tror att en stor faktor också är var man befinner sig och när. Givet att det är "spontana" rån och inte planerade.
 

Mauritz

Rolex
Håller helt med Auquaracer samt Er övriga, vilka jävla as..
Ersättning kommer han säkert få, men rånet kan föranleda värre skador än den ekonomiska biten.
Fram för mycket hårdare tag för personrån som skapar otrygghet för offren under lång tid.
Asen som utför dessa handlingar brukar i regel klara sig och vid dom få gånger dom åker fast så handlar det uteslutande om gäng och då är det svårt att påvisa vem som gjort vad, detta föranleder till att dessa händelser sällan hamnar i rätten utan standard svar från Polis/åklagarmyndigheten brukar bli " Brott kan ej styrkas".




Bilden talar sitt tydliga språk vad jag tycker om dessa parasiter, as m.m.
t7965.gif
 

Knight

Cartier
Riktigt trist. Har aldrig blivit rånad eller åkt tunnelbana nattetid för den delen heller. Känns lite läskigt att läsa detta nu när jag ska premiäråka tunnelbana på kvällen efter Klocksnacks GTG :sorry:


Jag har åkt tunnelbana sent/tidigt väldigt, väldigt många gånger och trots det aldrig råkat ut för något eller varit vittne till något brott. Känner heller ingen som har råkat ut för något i tunnelbanan trots att jag och mina vänner börjar komma upp i ålder. Den enda gången jag har känt mig det minsta obekväm/hotad var mitt på ljusa dagen när en klart påtänd man på dryga 120 kg klev på i gamla stan och stirrade på mig intensivt. Anekdotisk evidens, jag vet, men jag skulle inte vara orolig.

Skadar dock aldrig att ha ett vaksamt öga på sin omgivning.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Riskminimera! Täck över klockan med jackmudden alt stoppa den i fickan. Lattja inte med iPaden 0437 på TC. Säg inte till grabbarna du åker med att du har 6300:- i kontanter i plånboken.

Sen kan det självklart inträffa ändå. Men jag tror att risken är mindre om man inte utmärker sig eller sticker ut.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Håller helt med Auquaracer samt Er övriga, vilka jävla as..
Ersättning kommer han säkert få, men rånet kan föranleda värre skador än den ekonomiska biten.
Fram för mycket hårdare tag för personrån som skapar otrygghet för offren under lång tid.
Asen som utför dessa handlingar brukar i regel klara sig och vid dom få gånger dom åker fast så handlar det uteslutande om gäng och då är det svårt att påvisa vem som gjort vad, detta föranleder till att dessa händelser sällan hamnar i rätten utan standard svar från Polis/åklagarmyndigheten brukar bli " Brott kan ej styrkas".




Bilden talar sitt tydliga språk vad jag tycker om dessa parasiter, as m.m.
t7965.gif
Jag förstår hur du tänker men hårdare straff har sällan avskräckande effekt. Detta har påvisats i flertalet studier. Dock skulle man kunna önska högre närvaro av t ex patrullerande Poliser då detta minskar denna typ av brott. Frågan är om vi som medborgare är beredda att betala för detta i form av högre skatter.

Man måste även väga in socioekonomiska faktorer. Den statistik jag visade i det tidigare listkriget i denna tråd visar en minskning (relativt sett) från 1995. Dock skall man vara medveten om att det under 90-talets första hälft skedde en ökning som sammanföll väl med den ekonomiska krisen i Sverige då, som hade som följd att de ekonomiska klyftorna blev större. Nu är vi åter i en period då klyftorna ökar och vill man minska denna typ av brott bör man troligen titta på vad som kan dämpa den utvecklingen.

TL;DR höja straffen har troligen marginell effekt på brottsligheten. Finns andra åtgärder som har bättre effekt, men som folk ofta är emot på grund av politiskt ideologiska skäl
 

Emil

Cartier
fruktansvärt det som har hänt, att utsättas för rån, misshandel eller överfall är inte roligt och sätter sina spår långt framöver. men samtidigt så skall vi inte glömma hur många som åker tunnelbana varje dag och hur liten risken egentligen är att bli påhoppad.
 
Topp