• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NATO - och en rem av klass :)

Forumvänner !

Jag tillhör den skara medlemmar som älskar Nato-remmar. Skälet är enkelt; ingen annanstans har jag funnit en sådan komfort, mångsidighet och säkerhet. Remmarna sitter som gjutna vid handleden och att byta rem, och därmed få ett helt nytt utseende och helhetsintryck av sin klocka, går på några sekunder och kräver inga verktyg. Och så säkerheten; skulle ett bandstift gå av stannar klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden. När dom blir smutsiga är det bara att kasta in dom i tvättmaskinen och så åldras dom ju vackert - med en ofta skönt sliten patina efter några år. En vanlig läderrem kommer inte i närheten av samma slitstyrka och livslängd.

Det stora bekymret med nylonremmarna är att de flesta är rätt uselt gjorda. Det finns förstås undantag, som Dievas (som säljs av Gnomon) och vår egen Singular. Men den stora merparten är tunna och simpelt tillverkade. Det är störande; lägger man 50k på en klocka finns det ingen poäng i att spara en hundralapp på att få en så billig nylonrem som möjligt. Tvärtom är vi nog många som skulle betala både en och två hundralappar extra för lite kvalitet - och det är just vad Omega levererar. Jag brukar ju säga att Omega gör världens bästa klockor. Och det gör dom. Så då kommer det ju inte heller som någon större överraskning att dom gör världens bästa Nato-remmar, för det gör dom också. Men lika villiga som många av oss är att slanta upp stora belopp för en Omega-klocka, lika ovillig är i varje fall jag att slanta upp flera tusenlappar för en av varumärkets Nato-remmar. De må vara bäst, men till syvende och sist är det bara en några decimeter lång nylonbit vi talar om och att betala ett fyrsiffrigt belopp för en sådan är skrattretande. Det känns uteslutet på en rent principiell grund.

Och det är här Eddie Platts kommer in i bilden. Idag damp ett tunnt kuvert från Timefactors ner på vardagsrumsbordet hemma i Växjö och i det fanns två remmar av en kvalitet jag aldrig tidigare upplevt i prisklassen. Aningen dyrare än en vanlig Nato-rem förvisso, men prismässigt ändå långt från OEM Omega. Men kvalitetsmässigt - kanske inte fullt on a par med Omega men verkligen inte långt ifrån. Det här är en otroligt välgjord Nato-rem ! :)

Ett litet tips till forumvänner som också längtar efter nylonremmar i världsklass; pröva gärna Timefactors nya sortiment. Samma färgsättning som Omegas varianter, sandblästrad hårdvara i rostfritt stål och en om inte lika tät väv så i varje fall nästintill. Det är lätt att bli lyrisk över detta och nu är det bara att hoppas på ett bredare sortiment och att fler leverantörer hakar på framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska

10h4ygh.jpg
 
Jag vet inte det - det är tjockare än ett vanligt Nato men aningen tunnare än ett Zulu. Bilden är inget vidare - remmen ser tjockare ut än vad den är och den har inte hunnit formas efter handleden än.

Först var jag lite bekymrad över att spännet har stift - spännet på remmen ska ju helst vara i ett stycke men stiftet saknar axlar och borde sitta som gjutet. Ja, man kan hoppas i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men betydligt tjockare än Omegas egna Nato som är det i särklass bästa jag testat
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte det - det är tjockare än ett vanligt Nato men aningen tunnare än ett Zulu. Bilden är inget vidare - remmen ser tjockare ut än vad den är och den har inte hunnit formas efter handleden än.

Först var jag lite bekymrad över att spännet har stift - spännet på remmen ska ju helst vara i ett stycke men stiftet saknar axlar och borde sitta som gjutet. Ja, man kan hoppas i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska
Släng gärna upp en bild där man ser formen på spännet, vill gärna ha ett 18mm spänne i tropikstuk och funderar på om man kan slakta ett timefactorsnato (kanske inte finns i 18mm iofs).
 
Släng gärna upp en bild där man ser formen på spännet, vill gärna ha ett 18mm spänne i tropikstuk och funderar på om man kan slakta ett timefactorsnato (kanske inte finns i 18mm iofs).

Verkar bara finnas i 20 och 22mm utförande i nuläget.

jg02fl.jpg


Jag också, nagelbilder är ett helvete - men det här är en annan sak. Ett stridsskada är svår att klippa eller fila ned... Bara att acceptera typ. :(

Jag är distriktssköterska på den största och bästa vårdcentralen i Kronobergs län. Bor du i närheten av Växjö tar jag gärna en titt på fingret - viktigt att ta hand om det väl. Har svårt att slita blicken från fingret och titta på remmarna som du egentligen vill visa. :(

Vänligen
Forumets undersköterska
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det var snällt, tack - men problemet är ur världen. Bilderna är mer än en månad gamla. Det droppade nylon när jag kortade ett natoband på fingret... Jag har en "krater" där numera.:hilarious:
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det var snällt, tack - men problemet är ur världen. Bilderna är mer än en månad gamla. Det droppade nylon när jag kortade ett natoband på fingret... Jag har en "krater" där numera.:hilarious:

Fyfan det såg ju riktigt läbbigt ut i närbild! :D

OnT så har jag lite svårt för Nato. Tycker att det bygger lite väl mkt och att klockan ofta blir lite topptung. Föredrar länk eller läder.
 

Anfield

Panerai
Forumvänner !

Jag tillhör den skara medlemmar som älskar Nato-remmar. Skälet är enkelt; ingen annanstans har jag funnit en sådan komfort, mångsidighet och säkerhet. Remmarna sitter som gjutna vid handleden och att byta rem, och därmed få ett helt nytt utseende och helhetsintryck av sin klocka, går på några sekunder och kräver inga verktyg. Och så säkerheten; skulle ett bandstift gå av stannar klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden. När dom blir smutsiga är det bara att kasta in dom i tvättmaskinen och så åldras dom ju vackert - med en ofta skönt sliten patina efter några år. En vanlig läderrem kommer inte i närheten av samma slitstyrka och livslängd.

Det stora bekymret med nylonremmarna är att de flesta är rätt uselt gjorda. Det finns förstås undantag, som Dievas (som säljs av Gnomon) och vår egen Singular. Men den stora merparten är tunna och simpelt tillverkade. Det är störande; lägger man 50k på en klocka finns det ingen poäng i att spara en hundralapp på att få en så billig nylonrem som möjligt. Tvärtom är vi nog många som skulle betala både en och två hundralappar extra för lite kvalitet - och det är just vad Omega levererar. Jag brukar ju säga att Omega gör världens bästa klockor. Och det gör dom. Så då kommer det ju inte heller som någon större överraskning att dom gör världens bästa Nato-remmar, för det gör dom också. Men lika villiga som många av oss är att slanta upp stora belopp för en Omega-klocka, lika ovillig är i varje fall jag att slanta upp flera tusenlappar för en av varumärkets Nato-remmar. De må vara bäst, men till syvende och sist är det bara en några decimeter lång nylonbit vi talar om och att betala ett fyrsiffrigt belopp för en sådan är skrattretande. Det känns uteslutet på en rent principiell grund.

Och det är här Eddie Platts kommer in i bilden. Idag damp ett tunnt kuvert från Timefactors ner på vardagsrumsbordet hemma i Växjö och i det fanns två remmar av en kvalitet jag aldrig tidigare upplevt i prisklassen. Aningen dyrare än en vanlig Nato-rem förvisso, men prismässigt ändå långt från OEM Omega. Men kvalitetsmässigt - kanske inte fullt on a par med Omega men verkligen inte långt ifrån. Det här är en otroligt välgjord Nato-rem ! :)

Ett litet tips till forumvänner som också längtar efter nylonremmar i världsklass; pröva gärna Timefactors nya sortiment. Samma färgsättning som Omegas varianter, sandblästrad hårdvara i rostfritt stål och en om inte lika tät väv så i varje fall nästintill. Det är lätt att bli lyrisk över detta och nu är det bara att hoppas på ett bredare sortiment och att fler leverantörer hakar på framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska

10h4ygh.jpg
Trodde du bara körde kirurgiskt stål ;)
 
Forumvänner !

Jag tillhör den skara medlemmar som älskar Nato-remmar. Skälet är enkelt; ingen annanstans har jag funnit en sådan komfort, mångsidighet och säkerhet. Remmarna sitter som gjutna vid handleden och att byta rem, och därmed få ett helt nytt utseende och helhetsintryck av sin klocka, går på några sekunder och kräver inga verktyg. Och så säkerheten; skulle ett bandstift gå av stannar klockan, om än lite dinglande, kvar vid handleden. När dom blir smutsiga är det bara att kasta in dom i tvättmaskinen och så åldras dom ju vackert - med en ofta skönt sliten patina efter några år. En vanlig läderrem kommer inte i närheten av samma slitstyrka och livslängd.

Det stora bekymret med nylonremmarna är att de flesta är rätt uselt gjorda. Det finns förstås undantag, som Dievas (som säljs av Gnomon) och vår egen Singular. Men den stora merparten är tunna och simpelt tillverkade. Det är störande; lägger man 50k på en klocka finns det ingen poäng i att spara en hundralapp på att få en så billig nylonrem som möjligt. Tvärtom är vi nog många som skulle betala både en och två hundralappar extra för lite kvalitet - och det är just vad Omega levererar. Jag brukar ju säga att Omega gör världens bästa klockor. Och det gör dom. Så då kommer det ju inte heller som någon större överraskning att dom gör världens bästa Nato-remmar, för det gör dom också. Men lika villiga som många av oss är att slanta upp stora belopp för en Omega-klocka, lika ovillig är i varje fall jag att slanta upp flera tusenlappar för en av varumärkets Nato-remmar. De må vara bäst, men till syvende och sist är det bara en några decimeter lång nylonbit vi talar om och att betala ett fyrsiffrigt belopp för en sådan är skrattretande. Det känns uteslutet på en rent principiell grund.

Och det är här Eddie Platts kommer in i bilden. Idag damp ett tunnt kuvert från Timefactors ner på vardagsrumsbordet hemma i Växjö och i det fanns två remmar av en kvalitet jag aldrig tidigare upplevt i prisklassen. Aningen dyrare än en vanlig Nato-rem förvisso, men prismässigt ändå långt från OEM Omega. Men kvalitetsmässigt - kanske inte fullt on a par med Omega men verkligen inte långt ifrån. Det här är en otroligt välgjord Nato-rem ! :)

Ett litet tips till forumvänner som också längtar efter nylonremmar i världsklass; pröva gärna Timefactors nya sortiment. Samma färgsättning som Omegas varianter, sandblästrad hårdvara i rostfritt stål och en om inte lika tät väv så i varje fall nästintill. Det är lätt att bli lyrisk över detta och nu är det bara att hoppas på ett bredare sortiment och att fler leverantörer hakar på framöver.

Vänligen
Forumets undersköterska

10h4ygh.jpg

Måste tyvärr säga att även om kvalitén säkert är top notch så är det där nog en av dom sämre passformer jag någonsin sett på ett Nato, ser tyvärr riktigt riktigt dåligt ut, alldeles för bulkigt och tjockt ut samt att stålspännet till höger på bilden ser onormalt stort ut och blir alldeles för stor glipa.....sorry!

Såhär ska det se ut!

D9F2F8F1-946C-4486-BB6F-ECD4A3701C9A_zpsxh2usurn.jpg


7A8245BD-49BD-4535-8528-7CDAB2AAE29B_zpsxdusd4wr.jpg


02507088-ED1E-4905-A7E0-3CDDEFD92300_zpsu6kdolyw.jpg


Tror tyvär att det där var dålig reklam för Timefactors....
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Måste tyvärr säga att även om kvalitén säkert är top notch så är det där nog en av dom sämre passformer jag någonsin sett på ett Nato, ser tyvärr riktigt riktigt dåligt ut, alldeles för bulkigt och tjockt ut.....sorry!

Såhär ska det se ut!

D9F2F8F1-946C-4486-BB6F-ECD4A3701C9A_zpsxh2usurn.jpg


7A8245BD-49BD-4535-8528-7CDAB2AAE29B_zpsxdusd4wr.jpg


02507088-ED1E-4905-A7E0-3CDDEFD92300_zpsu6kdolyw.jpg


Tror tyvär att det här var dålig reklam för Timefactors....
SubC blir bara bättre & bättre på nato i mina ögon. Sjysta bananer!
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Måste tyvärr säga att även om kvalitén säkert är top notch så är det där nog en av dom sämre passformer jag någonsin sett på ett Nato, ser tyvärr riktigt riktigt dåligt ut, alldeles för bulkigt och tjockt ut samt att stålspännet till höger på bilden ser onormalt stort ut och blir alldeles för stor glipa.....sorry!

Såhär ska det se ut!

Tror tyvär att det där var dålig reklam för Timefactors....
Vad är detta för tillverkare?
Riktigt snygga band, och passade perfekt till klockan...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Är själv ingen beundrare av natoremmar.
Remmen på bilden ser lite klumpig ut, men det kan ju vara bilden som ljuger.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Jag beställde direkt för att testa själv, trotts alla kommentarer om dålig passform och tjocklek mm. Jag har testat Omegas Nato en gång, det är det bästa Nato jag någonsin testat så om du säger att denna är nära så måste jag prova.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Måste vara en tunn klocka för att nato skall se bra ut enligt mig. SubC ser t ex kanon ut på en sån men inte PO.
Fint band för övrigt men det ser på tok för bulkigt ut för min smak.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Bästa remtipset jag fått tack till @Undersköterskan det med orange kontrastsöm är skönast det med grå blir lite väl tjockt, men bägge är grymt sköna och jag tror att de kommer bli mjukare med lite användning.
 

Bilagor

  • DSC_0305.JPG
    DSC_0305.JPG
    116.1 KB · Visningar: 349
  • DSC_0314.JPG
    DSC_0314.JPG
    70.4 KB · Visningar: 335
  • DSC_0308.JPG
    DSC_0308.JPG
    71.5 KB · Visningar: 329
  • DSC_0310.JPG
    DSC_0310.JPG
    77.4 KB · Visningar: 325
PO är ju grym på länk. Varför ingen länk @Undersköterskan ?

Prövade en NATO-rem första gången runt år 2005, på en orange Seiko Monster. Sedan var det omöjligt att gå tillbaka till det kalla stålet; komforten, mångsidigheten och säkerheten med NATO-rem can not be beat. Men däremot har jag länkar till det allra mesta i samlingen, även om de får ligga orörda. Det gör klockorna kompletta och är viktigt för andrahandsvärdet om något ska flippas, så jag brukar i regel köpa med länk. Just PO'n tog jag dock ut med gummirem.

Bästa remtipset jag fått tack till @Undersköterskan det med orange kontrastsöm är skönast det med grå blir lite väl tjockt, men bägge är grymt sköna och jag tror att de kommer bli mjukare med lite användning.

Kul att du blev nöjd ! Ser otroligt bra ut, bara att tuta och köra nu då :)

dn2ion.jpg


10ht1yc.jpg


w1coit.jpg


mm604m.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Har Timefactors Bond-NATO och även det är av ruskigt bra kvalitet. 22mm har den uppgraderade blästrade hårdvaran. Bra komplement för de som har SM 300M och inte vill köpa Omega original.
image.jpeg
 
Topp