• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NATO räddar liv.....

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
.....eller snarare hur man räddar livet på ett NATO.

Jag är stor vän av natoband. Använder dem ganska ofta, men blir också lack över att de förbannade pinnhålen slits ut så fort. Dessutom är det ju bara det hålet man använder som ryker....inte blir man gladare av att det finns 19 st intakta att använda! Har klurat lite och letat efter band med olika typer av förstärkningar kring pinnhålen....skriver jag bara hålen kommer nån onykter jävel att börja fnissa om....han skrev hål....hehehe......men de få band som erbjuder förstärkningar är rätt KEF i övrigt....what to do. Var nästa på väg att författa en konsumentmail till herr Singular......


I dag på lunchen när jag spatserade runt i köpcentrumet vid jobbet så hamnade jag utanför Panduro...tänkte...här kanske det finns en lösning. Förklarade problemet för damen bakom kassan och var beredd på att få ett ???? tillbaka. Dock så sa hon bara..det du söker heter Öljetter! WTF....vad hette det sa du....?

Jorå...har fanns det resurser. Hon förklarade att det var inga problem och hur man går tillväga. Det man bör köpa till om man inte heter P. Baltazaar är en speciell tång för 179:-

Finns i alla möjliga färger och storlekar. Knep ett set för 39:-.....så nu ska jag hem och pula lite och så får vi se sedan om jag kan kalla mig för frälsaren från Chillentuna!

Kan vara lite fräckt att bryta av ett svart NATO med en röd eller blå Öljett. Det fina är att nu blir det bara en förstärkning precis där man behöver den.....inte frecking överallt!
 

Bilagor

  • Öljetter.jpg
    Öljetter.jpg
    301.1 KB · Visningar: 623

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Bra tips för de som gillar äckliga tygband! Lycka till med hålen och pullandet! Sorry för det sista... var tvungen ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ska bli kul att se resultatet.

Nåt mer som är lite kul är att det ser ut som det står "Crapbooking" på förpackningen... :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Blev ju kanon!!! Har alltid undrat hur man skulle kunna lösa detta problem när jag haft nato:)! Så var det såhär enkelt!
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Fan, blev ju riktigt bra! Får köpa mig ett sådant kitt, då jag själv använder nato/zulu ofta.
Denna tråd BÖR flyttas till Hemslöjd, modd och fix. ;)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det blev ju kanon ju!

Har ett Zulu i Nato-utförande på väg hem till 5513:en fr Singular as we speak... Dax att modda lite, kanske.

(Lagom avancerat för mig m tummen mitt i bägge vänsterhänderna)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Fan Davvan, identifiera ett problem och skapa en lösning! Grymt!

Ibland pickar hönan rätt....hörde jag affärspartners Singular......klart värt ett tillägg på 20 sek när nan beställer....lite sköna färgkombos osv....nog slugt att ha 1-3 hål då man jan behöva flexa längden lite.

Dock finns ett aber....klockor med tight mellanrum case-springbar.....blir utmaningen....
 

Andrew

Cartier
Davvan skrev:
Dock finns ett aber....klockor med tight mellanrum case-springbar.....blir utmaningen....

Så länge bandstiften inte är fasta är det väl bara att ta bort bandstiften, lägga an remmen mot klockan och sedan trycka tillbaka stiften vid ett horn i taget om det nu blir lite trångt just vid öljetten? Då behöver du inte föra remmen genom mellanrummet. Lite pilligt men säkert genomförbart.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Blev ju skitbra! Var väldigt svårt att uppskatta deras storlek av första bilderna. Köpte du ett tillhörande verktyg eller hade du något hemma i lådan som fungerade att trycka på den med?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Rber skrev:
Blev ju skitbra! Var väldigt svårt att uppskatta deras storlek av första bilderna. Köpte du ett tillhörande verktyg eller hade du något hemma i lådan som fungerade att trycka på den med?

Verktyget var slutsålt....men det löste sig. Tryckte in.....öljetten.....i pinnhålet....satte en tejpbit över för att inte skada färgen....vände på bandet. Sedan satte jag en ganska stor stjärnmejsel mot öppningen och tryckte till så den det lilla aluminiumröret expanderade....efter det en plattång att vika ner kanterna mot tyget i en stjärnformation. Ok baksidan blev inte estetiskt snygg. Dock sög metallen ner bra i bandet. Kan tänka mig att det tilltänkta verktyget ger ett bättre resultat.....eller ev andra lösningar. Får testa lite.....men det viktiga är att metallen inte deformeras in i öppningen...att bara klämma till med tex en polygrip är nog inte så lyckat.....tror jag....
 
Topp