• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nautilus - inget för den oinvigde

Sputniq

Panerai
I fredags var jag ute med två gamla klasskamrater på puben. Den ena hade ingen klocka och den andre tror jag hade en Victorynox på sin höjd. Mot förmodan så uppmärksammade den ena min Pelgos och frågade om "det där är en sån där Rolex?". "Nej det är en Tudor" svarade jag lite glatt och hoppades på någon vidare komplimang vilken dock uteblev.

Det blev inget långvarigt samtalsämne, men någon frågade lite halvt i förbifarten om inte Rolex är rätt så dyrt? "Jo det är det.." mumlade jag medan jag googlade fram en bild på en Nautilus. Först tänkte jag förklara att denna allt är bra mycket dyrare, men valde istället att be dom gissa priset på den.

Det visade sig ganska snabbt att dom inte hade någon vidare koll...

"Hmm.. 650:-.. Nej, 601 kronor!" sa den första.
"Då säger jag 599:-" sa den andre.

Det korrekta svaret utlöste diverse grova funderingar hur det kan vara så idiotiskt dyrt, för att sedan helt skifta spår till något helt annat ämne :)

Fortsatt trevlig söndag klockidioter, nu ska jag fortsätta drömma om en blåtavlad Nautilus :hungry:

image.jpg
 

Skolläraren

Panerai
Jag tror de flesta har svårt att förstå hur man kan lägga stora summor på 'något som bara visar tiden'.
Hade den diskussionen med en vän, som gav upp när jag sa att han kunde se lika mycket av naturen på längdskidor som han kan på sina dyra skotrar.
 

fredrikb

Cartier
Det är väl inget konstigt alls med det?

Själv tycker jag att det är absurt hur man kan betala flera miljoner för konst, att köpa exceptionellt dyra möbler på auktion eller hur man kan köpa en kavaj för 12.000kr när man vet att den kommer vara omodern nästa år. Lika sjukt tycker jag det är med de som betalar jättepengar för att åka iväg någon helg och meditera, eller de som lägger 15.000 kr om året på ett gymkort när man kan vara medlem på Friskis&Svettis.

Så jag kan leva med att de tycker att det är lite märkligt att jag lägger 100 papp på en klocka. Och jag får nästan själv hålla med.
 

Jibe

Cartier
Jag tycker det är intressant det du skriver, men inget som är konstigt med det. Följande till synes icke märkvärdiga målning såldes för 60 miljoner usd på en auktion inte länge sedan.

175px-Suprematist_Composition_-_Kazimir_Malevich.jpg

Vem hade gissat det ?

Finns inte alltid en korrelation mellan utseende och pris, vilket kan ses i många andra saker utöver klockor och konst.
 

Sputniq

Panerai
Jag tycker det är intressant det du skriver, men inget som är konstigt med det. Följande till synes icke märkvärdiga målning såldes för 60 miljoner usd på en auktion inte länge sedan.

175px-Suprematist_Composition_-_Kazimir_Malevich.jpg

Vem hade gissat det ?

Finns inte alltid en korrelation mellan utseende och pris, vilket kan ses i många andra saker utöver klockor och konst.

Nej givetvis! Sen att dom skulle gissa ens i närheten trodde jag inte heller, men att de gissade att den kostade i runda slängar hälften av vad en Daniel Wellington kostar är vad jag fann extra lustigt ;)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Är en enoooorm skillnad mellan att se Nautilus på bild och verkligen hålla den i handen och beskåda urverket och prova den.
För den oinvigde och kanske även lite pantade som gissar 599:- efter att ha sett den på bild kanske de gissar 5000:- efter att ha hållit i den ;)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Då måste den här plastklockan kosta typ 499???
Richard-Mille-RM-027-Tourbillon-Rafael-Nadal.jpeg
Ja, dyrare än så borde den fan inte vara.

Äsch, folk får väl lägga sina pengar på cad de vill. Tycker inte att det finns några rätt och fel. Jag fick samma fråga om någon smink pryl en gång,
50 spänn?
Fel! 500!! Du fattar ju ingenting!
Blir du inte lika snygg av en för 50? mummel mummel...

Vad spelar det för roll vad andra tror? Vill ni signalera framgång och rikedom till de stora massorna? Köp en Rolle, i guld. Men, det finns ju så mycket annat kul. Roligare när man får komplimanger för en dinka som bara en WIS känner igen.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Deras svar visar snarare att de tydligt vill poängtera hur ointresserade de är av klockor, än att de verkligen tror att en PP Nautilus kostar 600 spänn.

...eller de som lägger 15.000 kr om året på ett gymkort när man kan vara medlem på Friskis&Svettis
Jag var med dig i resonemanget ända fram till Friskis. Ingen seriös person kan vara medlem där. Det är bara att inse. Bli medlem på ett vettigt gym förfan :)
 

Sond

Patek
Ja, dyrare än så borde den fan inte vara.

Äsch, folk får väl lägga sina pengar på cad de vill. Tycker inte att det finns några rätt och fel. Jag fick samma fråga om någon smink pryl en gång,
50 spänn?
Fel! 500!! Du fattar ju ingenting!
Blir du inte lika snygg av en för 50? mummel mummel...

Hustrun blev av med hela sin sminkväska på en flygplats förra året. Jag höll på att svimma när jag insåg värdet på den...

Deras svar visar snarare att de tydligt vill poängtera hur ointresserade de är av klockor, än att de verkligen tror att en PP Nautilus kostar 600 spänn.
Saken är ju att nästan ingen vet vad PP är...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Saken är ju att nästan ingen vet vad PP är...
Förutom det faktum att 600 spänn inte är särskilt mycket pengar i sammanhanget, och att vilken normalbegåvad människa som helst borde inse att det de ser på bilden kostar mer än det, så är det inte sant att Patek Philippe är ett så okänt märke. Redan Snuten i Hollywood II lärde oss att en PP är skitdyr :)

Som sagt, åsnorna ville visa hur ointresserade de är av klockor.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förutom det faktum att 600 spänn inte är särskilt mycket pengar i sammanhanget, och att vilken normalbegåvad människa som helst borde inse att det de ser på bilden kostar mer än det, så är det inte sant att Patek Philippe är ett så okänt märke. Redan Snuten i Hollywood II lärde oss att en PP är skitdyr :)

Som sagt, åsnorna ville visa hur ointresserade de är av klockor.


Hear hear, antingen var de korkade eller så ville de vara coola..
 

Sond

Patek
http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m70721631-17.html

PP är för övrigt till och med känt på Svennebanankunskapsbanken nr 1

Edit: masterkiller kallar sig Fantomen69 på Familjeliv.

Nu vet jag inte vad jag ska säga... Och inte heller var jag ska börja denna post. Men jag tror vi först tar tag i detta med Familjeliv... Vad f_n gör du där..? ;) Och jag känner en viss oro över att det då och då dyker upp referenser till FL. Ofta så klart i ironiska termer, men kollen verkar mycket bra...

Sedan till PP. Ja, har det stått om PP på FL så är jag väl helt ute och cyklar. Måste ju då vara ett relativt känt märke bland VANLIGT folk. Därmed är det en än gång bevisat att jag inte känner några VANLIGA människor. De jag känner är oftast inte vare sig på KS eller FL, så jag antar att de är en lite minoritet och mina erfarenheter om PP:s varumärkesgenomträngning är helt irrelevanta. Jag ber om ursäkt för att jag delade med mig av minoritetens tankar här.

:angel:;):p:D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu vet jag inte vad jag ska säga... Och inte heller var jag ska börja denna post. Men jag tror vi först tar tag i detta med Familjeliv... Vad f_n gör du där..? ;) Och jag känner en viss oro över att det då och då dyker upp referenser till FL. Ofta så klart i ironiska termer, men kollen verkar mycket bra...

Sedan till PP. Ja, har det stått om PP på FL så är jag väl helt ute och cyklar. Måste ju då vara ett relativt känt märke bland VANLIGT folk. Därmed är det en än gång bevisat att jag inte känner några VANLIGA människor. De jag känner är oftast inte vare sig på KS eller FL, så jag antar att de är en lite minoritet och mina erfarenheter om PP:s varumärkesgenomträngning är helt irrelevanta. Jag ber om ursäkt för att jag delade med mig av minoritetens tankar här.

:angel:;):p:D


Du var väl som jag ung på 80-talet. Var det någon klocka man snackade om då så var det Patek!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Nu vet jag inte vad jag ska säga... Och inte heller var jag ska börja denna post. Men jag tror vi först tar tag i detta med Familjeliv... Vad f_n gör du där..? ;) Och jag känner en viss oro över att det då och då dyker upp referenser till FL. Ofta så klart i ironiska termer, men kollen verkar mycket bra...

Sedan till PP. Ja, har det stått om PP på FL så är jag väl helt ute och cyklar. Måste ju då vara ett relativt känt märke bland VANLIGT folk. Därmed är det en än gång bevisat att jag inte känner några VANLIGA människor. De jag känner är oftast inte vare sig på KS eller FL, så jag antar att de är en lite minoritet och mina erfarenheter om PP:s varumärkesgenomträngning är helt irrelevanta. Jag ber om ursäkt för att jag delade med mig av minoritetens tankar här.

:angel:;):p:D
Vad man än googlar på så hamnar man ju på Flashback eller Familjeliv. Om det så är Stesolid, Prostatamassage eller Patek :)
 
Topp