• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nedgång i nyförsäljning hur påverkar det vintagemarknaden?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
https://www.hodinkee.com/articles/business-time-swiss-watch-exports-continued-to-fall-in-may

The Federation of the Swiss Watch Industry (FH) published the latest watch export figures, confirming the downward trend that has marked the industry in 2016. Exports of Swiss watches fell 9.7 percent to 1.55 billion Swiss francs compared with 2015, according to data released by the Federal Customs Administration last week, with negative results across every one of its top five markets.

Försäljningen av nya klockor sjönk 9.7% i Maj 2016 jämfört med Maj 2015

under komentarerna skriver folk att klockbutiker i hongkong laggt ner osv.

Hur påverkar det vintagemarknaden tror ni?
 
Senast redigerad av en moderator:

denjohan

Rolex
Pledge Member
Inte nödvändigtvis så mycket. Antalet vintageklockor i omlopp påverkas ju inte av mängden nyproducerat på sisådär 30-40 år, så jag tror att efterfrågan på vintage är rätt skild från nyproduktion. Menmen, jag kan ha fel. Och ärligt talat, lite utplaning på vintagebubblan är kanske inte orimligt med tanke på hur priserna utvecklats de senaste åren.
 

BoEtt

Rolex
Kan ju vara så att intresset för vintage har påverkat försäljning av nytt, min vilda gissning.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nu har Schweiziska tillverkare blivit allt mer lyxinriktade den senaste åren på grund av att marknaden bara växt så det knakar och man har glömt bort medelklassen så det är bara naturligt att det tar stopp när ekonomin runt om i världen bromsar upp. Försäljningsökningen har faktiskt stannat av sedan 2013.
 

Klingan

Breitling
Nu har Schweiziska tillverkare blivit allt mer lyxinriktade den senaste åren på grund av att marknaden bara växt så det knakar och man har glömt bort medelklassen så det är bara naturligt att det tar stopp när ekonomin runt om i världen bromsar upp. Försäljningsökningen har faktiskt stannat av sedan 2013.

Låter som en rimlig analys!
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag älskar allt vad Tissot och Certina heter men när Swatch fick för sig att göra dem till lyxmärken var det bara en stor palm slap i ansiktet från mig.

Genom att göra alla sina märke till lyxmärken kunde man sluta leverera urdelar till andra än sina egna verkstäder och tillverkare och då mer eller mindre skapa sig ett monopol. Är det någon som vet hur det gick med detta för det var ett stort rabalder för något år sedan?
 

Jeppstra

Breitling
Är det inte så att detta framförallt också gäller det dyrare skiktet? Personligen tycker jag bara att jag ser fler och fler som bär mellan 40 - 60' på armen...
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
https://www.hodinkee.com/articles/business-time-swiss-watch-exports-continued-to-fall-in-may

The Federation of the Swiss Watch Industry (FH) published the latest watch export figures, confirming the downward trend that has marked the industry in 2016. Exports of Swiss watches fell 9.7 percent to 1.55 billion Swiss francs compared with 2015, according to data released by the Federal Customs Administration last week, with negative results across every one of its top five markets.

Försäljningen av nya klockor sjönk 9.7% i Maj 2016 jämfört med Maj 2015

under komentarerna skriver folk att klockbutiker i hongkong laggt ner osv.

Hur påverkar det vintagemarknaden tror ni?

En passus:
Att butiker lagt ner i HK beror främst på att Kina ändrats sina korruptions/mut-lagar så att man inte förväntas ge chefen en Rolex i present längre, inte minskad köpkraft. Det hävdade man iaf bestämt när jag var där senast. (För vad nu detta är värt i sammanhanget)
 
Topp