• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Neka bump-tillåtelse efter viss tid

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Oerhört tröttsamt med ibland månader gamla annonser som bumpas. Ibland handlar det om mer obskyra föremål där marknaden är liten men i mitt tycke handlar det 9/10 gånger om fantasipriser.

Har personligen inte haft många annonser som varit aktiva längre än max två veckor.

Mitt förslag är att man inte får tillåtelse att bumpa en annons efter viss tid, exempelvis tre veckor. Vad gäller obskyra objekt kan ägaren till dessa fråga forumledning om tillåtelse att få förnyad tid (bör inte öka mängden arbete för admin överdrivet då dessa föremål är få till antalet).

Resultatet? - vi får en bättre köp & sälj avdelning med relevanta annonser och som i lägre utsträckning präglas av skojare.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Admins får hundratals förfrågningar om utökad tid. 😅

Olika lösningar som t.ex. ökad tid mellan bumpar eller att man bara skulle ha möjlighet att bumpa vid prissänkning har diskuterats men det har aldrig lett till något konkret. Personligen tycker jag att det känns fel att förbjuda bump efter x tid men jag hade gärna sett en gräns som var länge än 24h för det mest frekventa klagomålet kring bumpar är just att det är samma j-la annonser som bumpas dag in och dag ut.

En lösning som jag själv hade velat se även om det bara var som komplement till det befintliga systemet är en slumpad bump där någon osåld gammal klocka hade lyfts fram i rampljuset. Ett väldigt rättvist system då det är slumpbaserat och det hade kanske gett mer exponering till någon bortglömd, skojig klocka som kanske inte tillhör den dagliga uppställningen så att säga.
 
Senast ändrad:

Rizzie

Patek
2-Faktor
Resultatet? - vi får en bättre köp & sälj avdelning med relevanta annonser och som i lägre utsträckning präglas av skojare.
Eller så får vi en säljavdelning där folk skapar nya annonser på samma klocka var tredje vecka för att köpa sig tre nya veckor. Det leder i sin tur till mer arbete för admins att radera förutsatt att det inte skulle vara okej att skapa nya annonser 🤷
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
För att belysa problemt med något konkret. Checkade precis förstasidan och där finns 5 annonser som är en månad eller äldre. Dessa har inget att göra på förstasidan imo.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
1 gång på 10 är det ju bara ett obskyrt objekt utan fantasipris i så fall. Om man bara sänker den maximala bumpfrekvensen rejält så hinner de hitta sin köpare också utan att ta upp plats på förstasidan varenda dag om annonsen tillhör en manisk bumpare. Jag tror att en bump per två veckor är en bra gräns. Det är möjligt att mitt förslag har någon baksida jag inte tänkt på men jag har föreslagit det förut utan att se någon argumentera för att det inte skulle funka. Det löser eller minskar problemen med kameran, parfymsplittarna, slipsarna, överprisade Daytonas, eller vad man än stör sig på.
 

HSK

Patek
2-Faktor
För att belysa problemt med något konkret. Checkade precis förstasidan och där finns 5 annonser som är en månad eller äldre. Dessa har inget att göra på förstasidan imo.
Den enklaste lösningen på problemet vore att ändra standardinställningen för visning till kronologisk ordning för skapandet av trådarna till skillnad från senaste aktivitet som det är inställt på idag.

På så vis visas alltid den nyaste annonsen högst upp och vill man kunna se bumpar så är det bara att ändra inställningarna själv. 🙂

Under tiden kan du/ni ändra detta själva (till first message), verkar dock inte sparas mellan besök men det är nog lätt fixat.

Screenshot_20220529-191551_Firefox.jpg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Den enklaste lösningen på problemet vore att ändra standardinställningen för visning till kronologisk ordning för skapandet av trådarna till skillnad från senaste aktivitet som det är inställt på idag.

På så vis visas alltid den nyaste annonsen högst upp och vill man kunna se bumpar så är det bara att ändra inställningarna själv. 🙂

Under tiden kan du/ni ändra detta själva (till first message), verkar dock inte sparas mellan besök men det är nog lätt fixat.

Screenshot_20220529-191551_Firefox.jpg

Det är en bra idé, låt oss kolla vad vi kan göra.

Ett val på antingen senast bumpad eller kronologiskt via en tydlig knapp kanske kan bli något.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är en bra idé, låt oss kolla vad vi kan göra.

Ett val på antingen senast bumpad eller kronologiskt via en tydlig knapp kanske kan bli något.
Ja, att ändra standardinställningen vore nog en väldigt enkel lösning på problemet då jag upplever att kritiken alltid handlar om att man bara vill se de senaste annonserna. Vill man kunna fortsätta som idag är det inte svårare än att man ändrar inställningen själv. 🙂

Det räcker egentligen med att man ändrar standarden till first message och att @MattWServices får lite hjälp med översättningen av inställningarna för att underlätta och förtydliga för användarna ifall de skulle vilja ändra parametrarna själv.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
En annan sak gällande bumpar,
När folk prisbumpar en gång och inte ändrar rubriken nästa gång de bumpar utan att ändra pris.

Rubriken säger prisbump men prisbumpen var för två veckor sen.
 
Topp