• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nero’s Projekt Tråd

Nero13

Panerai
Idag så påbörjade jag än liten sido grej.
Hittade några spillbitar kolfiber på jobbet och tänkte försöka göra en kolfiber tavla. Fanns två st men jag valde den lite grövre.
Beroende på hur det går så kanske jag väljer att köra på den istället för någon Seiko tavla.

Steg ett få kolfibern hård och plan. Steg två klippa en cirkel på 28,5mm. Nästa steg kommer jag experimentera lite med klarlack och färg för att se om man kan få till något snyggt.

A707C880-E659-4D21-914F-9BCB591C6871.jpeg
 
Senast ändrad:

Nero13

Panerai
Idag så fick jag boett delar samt bezel glasblästrade. Kan inte säga annat än perfekt! Sjukt stor skillnad och total rätt för det stuk jag vill få till.
Har även hittat (efter många svordomar och tid. Trodde nästan jag tappat bort den...) en tavla som jag haft liggandes och tänkte att jag kör på den då det kommer gå lite snabbare än att tillverka egen då jag inte får tag på de dekaler som jag ville ha till kolfibertavlan. Den får jag spara till ett annat projekt. Nog med prat här kommer lite bilder.

Före och efter bilder
AB64AF5C-1703-4A07-803C-8340E10E5700.jpeg

B5660C3B-C74A-46F4-8F6C-99051AC6E916.jpeg


Här kommer en bild på tavlan. (Kommer inte ihåg ref men det kommer jag säkert på till nästa inlägg :p )
EB682A57-9325-4B3E-94E1-49CD099B1D72.jpeg

Nu saknas verk, chapter ring, insert och visare sen är det bara börja sätta ihop den.
 

Nero13

Panerai
Så nu har jag kommit igång igen med denna.
Boetten har legat hos urmakaren fjärde veckan nu tills jag idag hämtade boetten gick och köpte mig en glaspress och pressade dit glaset själv... dags att börja använda gamla urmakaren igen även om det är lite längre dit.
09831459-6370-4037-AE8F-0DCBEA72B1FA.jpeg

Tavla på efter lite mod av tavelfötterna. Visarna målade jag för att försöka matcha tavlan och det vart ok inte riktigt 100 men godkänt.
96E9615F-9443-4E22-B432-12686A1B8DFC.jpeg

Verk i!
Och det färdiga resultatet!
C7E22C8D-E302-41CB-8162-45A6673DF26E.jpeg

Dags att klura på nästa..
 

Nero13

Panerai
Vinterns projekt drar sakta igång.
Har väntat i ett par veckor på boetten som legat hos postnord och gottat till sig...

Tavlan är en bit meteorit som fått sig lite bearbetning för att få plats och nästa steg är att hitta lumepluppar eller någon som kan laser printa lite markeringar och ev någon logga.

Bezel insert kommer förmodligen bytas då stuket jag är ute efter är mer mot fieldwatch än dykare.

Verket kommer bli ett nh35 så nästa steg är att hitta verk samt passande visare.
6B2F787D-5E11-4A50-9228-F06C70D4F9DD.jpeg
 

rogart-63

Patek
Vinterns projekt drar sakta igång.
Har väntat i ett par veckor på boetten som legat hos postnord och gottat till sig...

Tavlan är en bit meteorit som fått sig lite bearbetning för att få plats och nästa steg är att hitta lumepluppar eller någon som kan laser printa lite markeringar och ev någon logga.

Bezel insert kommer förmodligen bytas då stuket jag är ute efter är mer mot fieldwatch än dykare.

Verket kommer bli ett nh35 så nästa steg är att hitta verk samt passande visare.
6B2F787D-5E11-4A50-9228-F06C70D4F9DD.jpeg
Lite Fifty Fathoms över sig den boetten . Nice
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vinterns projekt drar sakta igång.
Har väntat i ett par veckor på boetten som legat hos postnord och gottat till sig...

Tavlan är en bit meteorit som fått sig lite bearbetning för att få plats och nästa steg är att hitta lumepluppar eller någon som kan laser printa lite markeringar och ev någon logga.

Bezel insert kommer förmodligen bytas då stuket jag är ute efter är mer mot fieldwatch än dykare.

Verket kommer bli ett nh35 så nästa steg är att hitta verk samt passande visare.
6B2F787D-5E11-4A50-9228-F06C70D4F9DD.jpeg
Spännande! @McGyver kan väl skjuta laser!?
 

Nero13

Panerai

Nero13

Panerai
Påbörjar ett till litet projekt. En liten SNK som ska få ny tavla och ev byta visare och glas lite senare. Har någon ett dubble dome till övers skicka PM!
DEF0A081-6FE2-4AD6-96E7-AF5852324B8D.jpeg
 

Nero13

Panerai
En liten rolig historia. Kom över en Breitling Pluton 2100 som var issued till det Jugoslaviska flygvapnet, och mer specifikt till en pilot som var stationerad på en då ”hemlig” flygbas några km utanför staden Mostar. Klockan hade jag haft i 2 år och på en av våra semester resor till Bosnien så hade jag med mig klockan och besökte den övergivna basen. Efter just detta så fick klockan ett stort sentimentalt värde.
62E72011-5E2C-454B-A0EC-733EBB12003C.jpeg

C036B8F8-D3D9-43EA-A660-6D0F0F9EA440.jpeg

Ett halvår senare så skulle jag ta av mig klockan när jag skulle hoppa in i duschen och ena bandstiftet ploppar bort och klockan går i backen. Nu är ESA verken som denna har inte direkt det stryktåligaste så klockan ballar ur och slutar efter ett par dagar fungera. Jag ringer runt som en tok till Breitling dealers i Europa för att leta efter någon som kan ta sig an service eller som sitter på ett verk men icke. Skummar igenom nätet flera gånger i veckan i ett halvårs tid utan resultat själv. Så jag bestämmer mig för att gå med på att skicka den till försäkringsbolaget som löser in den.

Innan jag skickade klockan så hade jag kollat med dem ifall jag fick behålla baklocket som gravyren är på och det var ok.
nästan direkt så ångrade jag mig men nu dövar det kört. Skit samma jag lägger ner hela klockeriet ett tag och så vart det.
inga nya köp roterade de 5 klockorna jag hade och under tiden så fick jag mitt första barn så klockorna hamnade ännu lägre ner i prio listan.
4EEFF414-6320-4C56-BC6A-17457F8D27B8.jpeg


För några månader sedan så satt jag en lunch och slösurfade tradera och BOOOM!! Där var den. Säljaren Godsinlösen nere i Skåne sålde nu MIN Breitling. Rep objekt utan baklock och samma band som jag skickade med klockan. Det var 5 dagar kvar av auktionen och jag var som ett barn varje dag ända tills slutsekunderna. Och åter igen BOOOOM!! Den var min!!
715B4509-E7E4-4875-BA59-8A3A5149703A.jpeg

Lycklig som ett barn på julafton så väntade jag tills den kom och känslan var obeskrivlig. Dom hade försökt få igång den och då samtidigt förstört et av tryckknapparna samt stäm och krona. Bytte verk och började använda den i väntan på att hitta ett verk som fungerar som det ska. Krona, stäm och en tryckknapp står på inköpslistan med.

Tiden gick och häromdagen så hittade jag igen en Certina på tradera som jag klickade hem där verket fungerade som det skulle och nu är den fit for fight. Dok kommer jag nog aldrig att ha den utan bund eller Nato band på av säkerhetsskäl. Eller så får jag byta bandstift lite oftare :D
Kommer försöka hitta minst ett verk till att ha i reserv ifall/när detta ballar ur.
FC5E7CAE-3D7D-4B42-B59F-14A39D19AF2E.jpeg


Tack för denna gång och nästa uppdatering kommer förhoppningsvis bli på field watch bygget!
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
En liten rolig historia. Kom över en Breitling Pluton 2100 som var issued till det Jugoslaviska flygvapnet, och mer specifikt till en pilot som var stationerad på en då ”hemlig” flygbas några km utanför staden Mostar. Klockan hade jag haft i 2 år och på en av våra semester resor till Bosnien så hade jag med mig klockan och besökte den övergivna basen. Efter just detta så fick klockan ett stort sentimentalt värde.

Ett halvår senare så skulle jag ta av mig klockan när jag skulle hoppa in i duschen och ena bandstiftet ploppar bort och klockan går i backen. Nu är ESA verken som denna har inte direkt det stryktåligaste så klockan ballar ur och slutar efter ett par dagar fungera. Jag ringer runt som en tok till Breitling dealers i Europa för att leta efter någon som kan ta sig an service eller som sitter på ett verk men icke. Skummar igenom nätet flera gånger i veckan i ett halvårs tid utan resultat själv. Så jag bestämmer mig för att gå med på att skicka den till försäkringsbolaget som löser in den.

Innan jag skickade klockan så hade jag kollat med dem ifall jag fick behålla baklocket som gravyren är på och det var ok.
nästan direkt så ångrade jag mig men nu dövar det kört. Skit samma jag lägger ner hela klockeriet ett tag och så vart det.
inga nya köp roterade de 5 klockorna jag hade och under tiden så fick jag mitt första barn så klockorna hamnade ännu lägre ner i prio listan.

För några månader sedan så satt jag en lunch och slösurfade tradera och BOOOM!! Där var den. Säljaren Godsinlösen nere i Skåne sålde nu MIN Breitling. Rep objekt utan baklock och samma band som jag skickade med klockan. Det var 5 dagar kvar av auktionen och jag var som ett barn varje dag ända tills slutsekunderna. Och åter igen BOOOOM!! Den var min!!

Lycklig som ett barn på julafton så väntade jag tills den kom och känslan var obeskrivlig. Bytte verk och började använda den i väntan på att hitta ett verk som fungerar som det ska.

Tiden gick och häromdagen så hittade jag igen en Certina på tradera som jag klickade hem där verket fungerade som det skulle och nu är den fit for fight. Dok kommer jag nog aldrig att ha den utan bund eller Nato band på av säkerhetsskäl.

Tack för denna gång och nästa uppdatering kommer förhoppningsvis bli på field watch bygget!
Kul och lite jobbig historia! Bjuder du på en bild? :)
 

rolkon

Omega
Efter mycket roliga kommentarer, frågor och pm under och efter mitt första försök till att modda min SKX så tänkte jag att jag gör en liten samlingstråd för allt man pillar med. Nedan börjar klocka nr 1 och så kommer det att fortsätta efter den.

Dags att dela med mig utav mitt lilla projekt.
Älskade verkligen utseendet på Turtle black series dok så är case både lite för stort samt att min livsstil inte tillåter pvd klockor då dom kommer se ut som skit efter bara några veckor i min ägo.

Nu till projektet.
Köpte mig en skx 007 i somras när jag va i Singapore och älskade verkligen form och storlek på klockan. Har ägt en 009 innan men gillade inte pepsi stuket då jag redan har en Gmt Master 2 pepsi så denna gången vart det en 007 av den anledningen.

Klockan finns ju tretton på ett dussin här i klockvärlden och man ser den överallt så jag bestämde mig för att modda den lite och göra den lite mer personlig. Iallafall ett tag...

Började med att byta band till ett DAL1BP och bezel till en murphy coin edge vilket lyfte klockans utseende otroligt mycket.
8EF636E9-F2DC-4898-82FB-05CD38401A4E.jpeg

När blackseries släpptes för lite mer än 2 månader sedan så sprang jag ner till lokala Seiko AD här i Norrköping och beställde mig en Tavla ifrån turtle blackseries. Nu två och en halv månad senare så landade den hos Becks!
Sprang ner och hämtade den och började direkt!
4BC9EC58-2C2A-4B88-9224-8B4D39473301.jpeg

DFB22EF6-4268-4BEA-90F2-482543050EE3.jpeg

Nu till det svåraste av allt försöka patinera visarna så pass mycket/lite som tavlan. Kommer ihåg att jag läste någonstans att kaffe finkar bra så jag Googlade runt lite och konstaterade att jag skall försöka med en kopp svart kaffe modell starkt som fan.
1E424AE0-36EB-4B54-A3E9-0723B2DAB0D6.jpeg

Efter 3 försök så var jag nöjd med utseendet (dok inte det som bild visar)

Bara börja sätta ihop igen
F21A2EEF-C454-46DB-AE76-92B2160573F0.jpeg


Och det färdiga resultatet!
Så grymt nöjd! Sveriges första Skx med blackseries tavla?
926AA6C2-CFCC-4479-A108-3B58A49CB8B9.jpeg


Nästa steg är att byta verk till ett NH36 som går att dra upp utan att göra Seiko shuffle :p Samt försöka hitta ett superdome glas modell jätte dome typ vintage submariner stuk!

Tack för denna gången och trevlig helg på er!

EDIT! 2017-04-19 Kommer att utöka mod listan och göra ett lite större projekt utav denna för att försöka bygga den ultimata dykaren!( Enligt mig)

Snyggt "hemma modd"
 

rogart-63

Patek
En liten rolig historia. Kom över en Breitling Pluton 2100 som var issued till det Jugoslaviska flygvapnet, och mer specifikt till en pilot som var stationerad på en då ”hemlig” flygbas några km utanför staden Mostar. Klockan hade jag haft i 2 år och på en av våra semester resor till Bosnien så hade jag med mig klockan och besökte den övergivna basen. Efter just detta så fick klockan ett stort sentimentalt värde.
62E72011-5E2C-454B-A0EC-733EBB12003C.jpeg

C036B8F8-D3D9-43EA-A660-6D0F0F9EA440.jpeg

Ett halvår senare så skulle jag ta av mig klockan när jag skulle hoppa in i duschen och ena bandstiftet ploppar bort och klockan går i backen. Nu är ESA verken som denna har inte direkt det stryktåligaste så klockan ballar ur och slutar efter ett par dagar fungera. Jag ringer runt som en tok till Breitling dealers i Europa för att leta efter någon som kan ta sig an service eller som sitter på ett verk men icke. Skummar igenom nätet flera gånger i veckan i ett halvårs tid utan resultat själv. Så jag bestämmer mig för att gå med på att skicka den till försäkringsbolaget som löser in den.

Innan jag skickade klockan så hade jag kollat med dem ifall jag fick behålla baklocket som gravyren är på och det var ok.
nästan direkt så ångrade jag mig men nu dövar det kört. Skit samma jag lägger ner hela klockeriet ett tag och så vart det.
inga nya köp roterade de 5 klockorna jag hade och under tiden så fick jag mitt första barn så klockorna hamnade ännu lägre ner i prio listan.
4EEFF414-6320-4C56-BC6A-17457F8D27B8.jpeg


För några månader sedan så satt jag en lunch och slösurfade tradera och BOOOM!! Där var den. Säljaren Godsinlösen nere i Skåne sålde nu MIN Breitling. Rep objekt utan baklock och samma band som jag skickade med klockan. Det var 5 dagar kvar av auktionen och jag var som ett barn varje dag ända tills slutsekunderna. Och åter igen BOOOOM!! Den var min!!
715B4509-E7E4-4875-BA59-8A3A5149703A.jpeg

Lycklig som ett barn på julafton så väntade jag tills den kom och känslan var obeskrivlig. Dom hade försökt få igång den och då samtidigt förstört et av tryckknapparna samt stäm och krona. Bytte verk och började använda den i väntan på att hitta ett verk som fungerar som det ska. Krona, stäm och en tryckknapp står på inköpslistan med.

Tiden gick och häromdagen så hittade jag igen en Certina på tradera som jag klickade hem där verket fungerade som det skulle och nu är den fit for fight. Dok kommer jag nog aldrig att ha den utan bund eller Nato band på av säkerhetsskäl. Eller så får jag byta bandstift lite oftare :D
Kommer försöka hitta minst ett verk till att ha i reserv ifall/när detta ballar ur.
FC5E7CAE-3D7D-4B42-B59F-14A39D19AF2E.jpeg


Tack för denna gång och nästa uppdatering kommer förhoppningsvis bli på field watch bygget!
Man får möjligen inte bli ve Certina boetten ? Har en Certina som funkar sådär . Men den saknar en av trycknapparna. Sticker bara ut en tapp . Certina funka oxå i början men sen byte jag batteri och så blev den helknas . Så känsliga dessa verk så det är inte sant . Analogen går dock.
 

Nero13

Panerai
Man får möjligen inte bli ve Certina boetten ? Har en Certina som funkar sådär . Men den saknar en av trycknapparna. Sticker bara ut en tapp . Certina funka oxå i början men sen byte jag batteri och så blev den helknas . Så känsliga dessa verk så det är inte sant . Analogen går dock.

Jodå absolut, skicka PM på messenger eller här med adress har inte kvar din sen innan, så lägger jag den på lådan. Dok så kärvar båda knapparna men du kanske får loss dom ändå.
 

Nero13

Panerai
Skakar lite liv i denna tråd igen.
Har varit mycket senaste tiden med hus renovering och kids så klockorna har legat på hyllan en stund. Men nu är motivationen uppe igen och dags att damma av klocklådan💪

Brukar på julafton sitta och leka lite då vi inte firar jul men det brukar ändå vara en mysig kväll att sitta och kolla på lite die hard och skruva lite.

Denna lilla 0552 Royal Navy CWC G10 issued 1990 har jag haft liggandes i flera år i väntan på att få motivation och renovera den. Köpte ett parti med 6 st g10 för 3-4 år sedan och denna vart kvar då jag inte fick igång den och den vart liggandes.
Verk saknade en drös delar, plexi var skrot samt visarna var kassa.

Förra månaden när jag packade upp flyttkartonger så hittade jag denna i en påse med annat bös och fick en liten spark i baken. Nu är det äntligen dags!

Köpte ett nytt verk, plexi och beställde nya visare hos silvermans. Tog 4 veckor att få hem dom… ibland är postnord för bra…

God jul kära klocknördar❤️🥂
FD246226-B931-4963-AC29-D4373D8AA5B8.jpeg

64264515-3C26-40E0-A0C5-957DA4B90369.jpeg

70C229C6-8324-4B8C-9812-1262C3979343.jpeg
 
Senast ändrad:

Nero13

Panerai
Första renoveringsobjektet för iår.
Seiko 8123-712A. En risk och en nitlott…
Dålig beskrivning men verkar ha tagit in vatten så får se hur mycket som kommer gå att rädda. Någon som sitter på en klocka med 8123 verk och vill sälja så hojta till!
Återkommer när jag tagit isär den.
6F2F604F-AFD4-4268-AE4D-96A229C36D91.jpeg

3E0DF0AC-68BD-4197-9FAF-ABB6104EADA3.jpeg
 

Kupad Hand

Panerai
Första renoveringsobjektet för iår.
Seiko 8123-712A. En risk och en nitlott…
Dålig beskrivning men verkar ha tagit in vatten så får se hur mycket som kommer gå att rädda. Någon som sitter på en klocka med 8123 verk och vill sälja så hojta till!
Återkommer när jag tagit isär den.
6F2F604F-AFD4-4268-AE4D-96A229C36D91.jpeg

3E0DF0AC-68BD-4197-9FAF-ABB6104EADA3.jpeg
Jag har ett 8123 och ett 8122 som bara ligger. Väldigt oklart kring funktion men kanske finns delar som kan komma till användning. Dra ett PM om du är intresserad!
 
Topp