• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

New IWC Ingenieur SIHH 2013

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Måste nog prova för att få en känsla. Ser ganska "lagom" ut.
 

max

Dancing Queen
Ser väldigt trevligt och proportionerligt ut på bilderna!
Vad tror herrarna om priser då? 50-60 pannor?
Känns spontant som en hit men vi får väl se. Känns lite AP Ro över den och denna skulle jag kunna tänka mig som dressare faktiskt.

IWC-Ingenieur-Automatic-Ref.-IW393206.jpg


Hittade några fler nya ingysar för 2013, gillar dock de i post 1 bäst. En 40x10mm skulle passa mig perfekt, även om jag är en skinnarmbands-människa.
http://blog.perpetuelle.com/watches/201 ... neak-peek/
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Skitsnygg! Jag är dåligt påläst på Ingenieur men är inte nästa storlek upp 46 mm? Varför inget där i mellan?!
 

max

Dancing Queen
Rber skrev:
Skitsnygg! Jag är dåligt påläst på Ingenieur men är inte nästa storlek upp 46 mm? Varför inget där i mellan?!
Finns modeller i 42,5 , 44 och 46mm. Tror även att det finns en dammodell runt 35mm

Fryken: Ja den ser lite på gränsen ut men skall bli intressant att prova i butik.

80talisten: nope, eller tja det är ju eta baserat men inte mkt som inte är utbytt, tror det är samma verk som i mark XVI om jag inte är ute och cyklar? (baserat på kaliber-uppgift i länken utan vidare forskning i saken)
 

Pleximannen

Cartier
Nu börjar det ta sig. Jag är innerligt trött på oversizeade boetter ihop normalsizeat urverk och en massa luft. Känns helt rätt med lite mer normal storlek. Ser inte så dum ut.

ETA-baserat verk. Cal 30110 ... för de som inte orkade läsa artikeln :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Nu börjar det ta sig. Jag är innerligt trött på oversizeade boetter ihop normalsizeat urverk och en massa luft. Känns helt rätt med lite mer normal storlek. Ser inte så dum ut.

ETA-baserat verk. Cal 30110 ... för de som inte orkade läsa artikeln :)

Med andra ord ett 2892.
 

Optimisten

Cartier
max skrev:
... Känns lite AP Ro över den och denna ...
Ja, ursprungsmodellerna är ju designade av samma person, Genta, så de har liknande drag, inklusive Nautilus. Genta dog ganska nyligen. En rolig detalj är att hans egna klockor, med vissa undantag, är rätt fula imho. Mot slutet av hans liv hade han inte heller något med sitt "egna" klockmärke att göra.

Från minnen (=lite osäkert):
Det roliga är att även den 4:e lyx/sport-klockan VC Overseas ser liknande ut. Detta ledde till att tom VC:s egna personal trodde att Genta designat Overseas-modellen vilket han inte har.
 

max

Dancing Queen
Optimisten skrev:
Ja, ursprungsmodellerna är ju designade av samma person, Genta, så de har liknande drag, inklusive Nautilus. Genta dog ganska nyligen. En rolig detalj är att hans egna klockor, med vissa undantag, är rätt fula imho. Mot slutet av hans liv hade han inte heller något med sitt "egna" klockmärke att göra.

Från minnen (=lite osäkert):
Det roliga är att även den 4:e lyx/sport-klockan VC Overseas ser liknande ut. Detta ledde till att tom VC:s egna personal trodde att Genta designat Overseas-modellen vilket han inte har.
Aha det förklarar endel, stort tack för infon!
 

DrDre

Patek
Det fanns något liknande för några år sedan (när 3227 fanns) i ungefär samma storlek som den här nya och även den med modifierat ETA verk. Har bara sett den på bild men den såg trevlig ut. Tror dock att den sålde rätt dåligt då man drog in den rätt fort. Kommer inte ihåg detaljerna men den fanns vad jag bet bara med vit urtabla och guld index.

Kul att IWC börjar komma mer lite klockor i vettiga storlekar (också).
 

DrDre

Patek
max skrev:
Känns lite AP Ro över den och denna skulle jag kunna tänka mig som dressare faktiskt.

Det är nog mer en tidigare variant av Ingenieuren man sneglat på. Varianten som fanns runt 70/80-talet. Den har Liknande bezelring med hål i och integrerad länk.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Optimisten skrev:
masterkiller skrev:
Snygg och helt klart lik AP RO...

Ja, eller om det är AP RO som liknar Ingenieuren?

Royal Oaken var före och släpptes 1972. Gentas Ingenieur kom 1976 (källa Singulars riktigt bra artikel:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/2 ... -ingenieur )

Optimisten skrev:
Och det verkar som om de skippat glasbaksidan, bra! Jag tycker att på dyrare klockor borde med och utan glas baksida medfölja. Har sett det på PP och Chopard.

Bra! Ingenieuren skall ju inte ha glasbaksida då den förlorar sin funktion med Faradays bur/anti magnitism.


MEN... Är det ingen som reagerat på att de satt dit kronskydd! Gentas Ingenieur hade inga kronskydd. Initialt drar det ner betyget måste jag säga. Ser lite påklistrade ut.
Bra storlek på klockan dock.
 

Optimisten

Cartier
DrDre skrev:
...
Kul att IWC börjar komma mer lite klockor i vettiga storlekar (också).

IWC gjorde tidigare mycket fina klockor, man ville ha nästan allt i katalogen. Från deras katalog från 1999 har jag ägt 3 klockor, alla mycket fina.

Sedan fick de väl för sig att de skulle tjäna mer pengar - självklart deras rättighet men tyvärr gjorde detta klockorna sämre.

Jag vet att de anlitat konsultföretaget BCG, och kanske var det de som gjorde att IWC renodlades till att göra maskulina matcho-klockor. Suck vad tråkigt och fult!

Varje steg tillbaka från den där 44+ mm attityden vore tacksamt!
 

Optimisten

Cartier
Rozzy skrev:
....

Royal Oaken var före och släpptes 1972. Gentas Ingenieur kom 1976 (källa Singulars riktigt bra artikel:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/2 ... -ingenieur )

Optimisten skrev:
Och det verkar som om de skippat glasbaksidan, bra! Jag tycker att på dyrare klockor borde med och utan glas baksida medfölja. Har sett det på PP och Chopard.

Bra! Ingenieuren skall ju inte ha glasbaksida då den förlorar sin funktion med Faradays bur/anti magnitism.
...

Här är nog en källa till artikeln ovan:
http://www.moeb.ch/Ingenieur/03e_Jumbo.html
http://www.audemarspiguet.com/en/40th-r ... nniversary

Så 1976 och 1972 verkar stämma.


Jag vet inte om den nya kommer att sakna glasbaksida, men då det stod någonstans att den nya ha skärmning mot magnetiska fält antog jag att de tagit bort glasbaksidan.

3233 Är inte helt fel heller!
c07b26a03e9e22dc9e64a82f4b316a1e_44.jpg
 

point1

Cartier
Tror inte IWC har glasbaksida på någon av deras klockor med ETA-verk. Vet inte om det har med att den ska agera likt en Faradays bur, tror dock inte det eftersom man kan bygga en sådan med glasrutor, vilket en bil är ett bra exempel på.
 

max

Dancing Queen
point1 skrev:
Tror inte IWC har glasbaksida på någon av deras klockor med ETA-verk. Vet inte om det har med att den ska agera likt en Faradays bur, tror dock inte det eftersom man kan bygga en sådan med glasrutor, vilket en bil är ett bra exempel på.
Det beror ju iof helt på vad det är man använder faradays bur i för syfte! Öppningarna får ju inte vara större än att strålningen kommer igenom vilket iof får mig att fundera lite på hur hälsosamt det är med glastak.
Men en glasbaksida släpper ju klart igenom en herrans massa mer än en sluten baksida, ska man skydda klockan mot blixten är det ingen fara med glasbaksida men ska du skydda mot andra elektromagnetiska störningar så försämrar det ju skyddet avsevärt. För att återgå till bilen så hade det ju inte gått att ringa inifrån en bil om faradaysburen fungerat optimalt i strålskyddshänseende.

Optimisten: sorry men på dendär bilden ser 3233:an ser ut som en tissot för 3500kr :)
 

DrDre

Patek
Optimisten skrev:
Rozzy skrev:
....

Royal Oaken var före och släpptes 1972. Gentas Ingenieur kom 1976 (källa Singulars riktigt bra artikel:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/2 ... -ingenieur )

Optimisten skrev:
Och det verkar som om de skippat glasbaksidan, bra! Jag tycker att på dyrare klockor borde med och utan glas baksida medfölja. Har sett det på PP och Chopard.

Bra! Ingenieuren skall ju inte ha glasbaksida då den förlorar sin funktion med Faradays bur/anti magnitism.
...

Här är nog en källa till artikeln ovan:
http://www.moeb.ch/Ingenieur/03e_Jumbo.html
http://www.audemarspiguet.com/en/40th-r ... nniversary

Så 1976 och 1972 verkar stämma.


Jag vet inte om den nya kommer att sakna glasbaksida, men då det stod någonstans att den nya ha skärmning mot magnetiska fält antog jag att de tagit bort glasbaksidan.

3233 Är inte helt fel heller!
c07b26a03e9e22dc9e64a82f4b316a1e_44.jpg


Jag håller med dig, 3233:an är supersnygg, särskilt i det blå utförandet (Laureus Ed).

iwc_ingenieur_laureus.jpg


Sedan tycker jag nog att Ingenieuren förtjänar att hedras för sin egen design snarare än att jämföras med AP RO.
Det som är lite speciellt med AP RO är ju den åttakantiga bezeln som är skruvad (Ingenieuren har en helt rund ring med hål för att kunna skruvas fast som en skruva antar jag), den åttakantiga kronan (vilket inte Ingeneiuren har) och sin väldigt elegant integerade länk (vilken skiljer sig rätt mycket från ingenieurens). Här kommer några (lånade) bilder för jämförelser:

APIWC.jpg


APIWC2.jpg



Å här en bild på 3228:an som IWC hade som en mindre variant av deras väldigt lyckade 3227. Den fanns som sagt bara något/några år runt 2007/2008.

IWC3228.jpg
 

point1

Cartier
max skrev:
point1 skrev:
Tror inte IWC har glasbaksida på någon av deras klockor med ETA-verk. Vet inte om det har med att den ska agera likt en Faradays bur, tror dock inte det eftersom man kan bygga en sådan med glasrutor, vilket en bil är ett bra exempel på.
Det beror ju iof helt på vad det är man använder faradays bur i för syfte! Öppningarna får ju inte vara större än att strålningen kommer igenom vilket iof får mig att fundera lite på hur hälsosamt det är med glastak.
Men en glasbaksida släpper ju klart igenom en herrans massa mer än en sluten baksida, ska man skydda klockan mot blixten är det ingen fara med glasbaksida men ska du skydda mot andra elektromagnetiska störningar så försämrar det ju skyddet avsevärt. För att återgå till bilen så hade det ju inte gått att ringa inifrån en bil om faradaysburen fungerat optimalt i strålskyddshänseende.

Optimisten: sorry men på dendär bilden ser 3233:an ser ut som en tissot för 3500kr :)

Det stämmer att våglängden inte får vara större än vad öppningen. Men med en öppning på 30 cm försvinner ju nästan all strålning. Men om man vill vara helt säker hade de ju kunnat göra något metalmönster med glas (tänk kyrkfönster) då hade de ju kunnat stänga ut i princip all strålning (mikrovågsugn är på 12 cm t.ex., men det är ju extremt höga frekvenser de flesta är ju lägre). :) Och om du oroar dig för glastak på bilen är det jättelugnt, våglängden för blixten är långt över glasets storlek. Samma sak för glastak på byggnader, kanske kan bli ett problem om det är runt 100 m långt, men antagligen så är det rätt lugnt förutom i undantagsfall. Dessutom har man ju åskledare på de flesta större byggnader.
 
Topp