• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Newbie-fråga

Safor

Omega
Tjena!

Känner att jag måste fråga om en sak som jag har funderat på efter att jag fick min Orient Ray i måndags och som gör mig lite nojig. Det har väl inget med just denna klocka att göra men ändå.

Min fråga gäller kronan. Vad kan hända om man skruvar åt kronan för hårt? Kan man skruva fast kronan för hårt? Om man tar i lite för mycket - vad händer? Inget eller kan man sabba något inuti klockan, typ förskjuta "innehållet i klockan?

Obs att jag är en nybörjare vad gäller klockor, så såga mig inte. o_O

1390424368842.jpg
 

Bilagor

  • 1390424368842.jpg
    1390424368842.jpg
    142.1 KB · Visningar: 76

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag har svårt att tro att du skadar urverket, men däremot så finns det väl en risk att gängorna tar stryk vilket då i långa loppet kanske leder till en försämrad vattentäthet. Men nu freestylar jag bara utan att ha kompentens nog att ge ett 100%-igt svar.
 

JwJ

Omega
Det finns nog ingen risk att du skruvar in kronan för långt, men du behöver ju inte ta i så att ögonen ploppar ut.
 

Snårtas

Rolex
Det är som vilken gänga som helst. Se till att du har "grepp" innan du tar i så att du inte sliter ut dem.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Hubbatix

Cartier
Den största risken är nog snarare när man ska skruva på gängorna inledningsvis. Se till att skruva kronan aningens motsols med lätt tryck inåt tills du känner hur kronan hoppar av gängorna så du vet att du ligger i rätt spår, då kan du på ett säkert sätt skruva in kronan medsols. På så sätt besparar du gängorna en massa slitage och slipper riskera snedgängad krona.

EDIT: Vad Snårtas sa, fast med fler ord...
 

JayJay

Rolex
Gängor kan alltid skadas när de dras med för stort moment. Huruvida det överhuvudtaget är möjligt att åstadkomma ett sådant moment med hjälp av fingerkraft på kronan ska jag låta vara osagt, dock tvivlar jag på att så är fallet. Hur som helst är det helt meningslöst att skruva kronan hårt eftersom det inte är gängorna som tätar utan packningar. Det gängorna gör är helt enkelt att säkerställa att kronan med packningar håller sig på rätt plats.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag brukar vara mest orolig för att jag inte skruvat åt tillräckligt så att klockan skall börja ta in vatten när jag nedsänker min fantastiska kropp i vätska :p
 
Topp