• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NEZUMI Voiture Chronograph Projekt

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Tjena
Jag snubblade över denna chronograph som svenska NEZUMI Studios vill ta fram. (http://www.nezumistudios.com/watches/). De vill göra en Chronograph som är inspererad av 60 -70 talets racing era och jag föll pladask för denna. Jag såg att Projektet foundas genom Kickstarter och att de fick in sin pledge på under 24 timmar och jag är en av dem som har backat projektet. Finns i skrivande stund ett fåtal kvar för 2400 kr.
Vad anser ni andra om denna klocka?
upload_2015-9-18_11-40-35.png

SPECIFICATIONS:
  • The case is made of 316L stainless steel and measures 40mm wide excluding the crown, 47mm lug tip to lug tip, 20mm lug width and it is 11,5mm thick including the domed sapphire crystal.
  • The domed sapphire crystal has ( AR ) anti reflective coating on the inside of the glass.
  • The case features brushed and polished surfaces.
  • The VOITURE has a modified Seiko VK63 mecha-quartz movement which we have removed the date function on. This movement gives the pushers a very nice mechanical feel and the orange tachy-hand snaps back to 12 o’clock when reset. The orange tachy-hand moves at 1/5th of a second giving it a smoother sweep than on a regular quarts movement.
  • The dial is what is called a sandwich dial and has 2 layers, the 3 sub dials being on the lower layer. The top layer has a slightly matte finish and the sub dials are gloss.
  • The 3 sub dials all have a CD pattern which is a circular texture.
  • The dial has applied polished beveled stainless steel hour markers except for at 3, 6 and 9. All markers have inserted vintage color Radium SuperLuminova.
  • The minute and hour hands are polished beveled stainless steel with inserted vintage color Radium SuperLuminova.
  • The orange tachy-hand also has inserted vintage color Radium SuperLuminova.
  • The crown is engraved with our trade-mark N logo and is a push down crown.
  • The snap on case back is engraved with our logo and also features some info about the watch.
  • This watch is water resistant to 50 meters ( 5 ATM ).
  • Each watch comes with a genuine Italian leather wristband with a branded stainless steel buckle.
* Please note, this is a prototype and some improvements will be made to the final Product.
upload_2015-9-18_11-30-53.png


Jag föredrar den med vit urtavla
Med vänlig hälsning
Chris

 

Freddie L

Panerai
Tavlan är snygg, kul med sandvich! Kronosekund och logga lite för mycket för min smak. Seiko-verket känns lite roligt. Snap-on case-back känns lite tråkigt.

Tickar alltså hälften av mina boxar. Kan köpa beg till rätt pris!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte riktigt. Den är ju rätt cool. Men samtidigt så kan jag inte låta bli att bli lite turned off när det är en kvartsare. När det ligger på den nivån (hyfsad low end) så finns det liksom inget annat än själva designen som kan vara intressant. Vad mycket roligare det hade varit om de tagit lite höjd och slängt in ett kronografverk från seagull eller kanske något ryskt verk... Nu känns det mest som en bättre designad DW. Men jag gillar såklart initiativet.
 

Rixard

Cartier
Vet inte riktigt. Den är ju rätt cool. Men samtidigt så kan jag inte låta bli att bli lite turned off när det är en kvartsare. När det ligger på den nivån (hyfsad low end) så finns det liksom inget annat än själva designen som kan vara intressant. Vad mycket roligare det hade varit om de tagit lite höjd och slängt in ett kronografverk från seagull eller kanske något ryskt verk... Nu känns det mest som en bättre designad DW. Men jag gillar såklart initiativet.

I den prisnivån så borde väl ett seiko quartzverk vara mycket bättre än mekanisk kina kronograf. Tänker främst på hållbarheten då man inte lär lägga ut pengar på en kronografservice för en klocka i den prisnivån. Eller tänker jag fel?

Själva klockan tycker jag var riktigt cool och priset tycker jag verkar rimligt för det man får, funderar på att backa... Stretch goalsen var ju fina också, om kampanjen går upp till 1kk så får man ett mineralglas t.ex.. Trevligt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I den prisnivån så borde väl ett seiko quartzverk vara mycket bättre än mekanisk kina kronograf. Tänker främst på hållbarheten då man inte lär lägga ut pengar på en kronografservice för en klocka i den prisnivån. Eller tänker jag fel?

Finns ju inget rätt eller fel i sånt här. Det är ju en fråga om preferenser. Jag tänker att ett seagullverk vore betydligt roligare än ett quartzverk, ffa ovanligare. Finns miljarder tillverkare och klockor med japanska quartzverk, finns inget tomrum att fylla. Men det finns få billiga mekaniska kronografer och seagull är bra grejer...lite så tänker jag.
 

JohnDoe

Rolex
Jaha, även denna tråd får väl klassas som spam/smygreklam precis som tusenö tråden. Ny medlem vars första och enda inlägg är att pusha en ny klocka. Dags för rensning av dessa reklamtrådar.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Tyckte den var riktigt fin!
Skall bli kul o höra lite om kvalitétskänslan sen när de är släppta.

Gällande "reklam" osv så får vi väl ha en sund inställning till det, annars kan man ju inte presentera några nya klockor alls från någon tillverkare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju inget rätt eller fel i sånt här. Det är ju en fråga om preferenser. Jag tänker att ett seagullverk vore betydligt roligare än ett quartzverk, ffa ovanligare. Finns miljarder tillverkare och klockor med japanska quartzverk, finns inget tomrum att fylla. Men det finns få billiga mekaniska kronografer och seagull är bra grejer...lite så tänker jag.
Fast du missar en grej och det är att det inte är ett vanligt kvartsurverk utan ett mecha-quartz vilket är ett hybridurverk där kronograffunktionen är mekanisk och fjäderdriven. Kronografen beter sig alltså som en vanlig mekanisk kronograf med "flytande" sekundvisare. Urverket är inte direkt vanligt och framförallt inte i en tilltalande boett.

Det tyvärr bara SEIKO och några mikrotillverkare som hittat och använder dettta urverk.

Spontant känns 2400kr jäkligt billigt för ett bra urverk, en cool boett och safirglas med AR-behandling.
 

JohnDoe

Rolex
Hoppas du skämtar.
Tycker annars att vi borde ha rensning av självutnämna forumpoliser.
Berätta då skillnaden mot den här tråden https://klocksnack.se/threads/vi-som-backar-tusenö-och-varför.44428/
Själv tycker jag det är tröttsamt med smygreklam a la blondinbella. Det har sagts många gånger här från forumledningen att de som vill göra reklam o pusha sina produkter bör börja med att kontakta forumledningen och göra en öppen lansering. Kanske dags för ett nytt område "Reklam från nya dagsländor" där alla sådana här trådar samlas.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast du missar en grej och det är att det inte är ett vanligt kvartsurverk utan ett mecha-quartz vilket är ett hybridurverk där kronograffunktionen är mekanisk och fjäderdriven. Kronografen beter sig alltså som en vanlig mekanisk kronograf med "flytande" sekundvisare. Urverket är inte direkt vanligt och framförallt inte i en tilltalande boett.

Det tyvärr bara SEIKO och några mikrotillverkare som hittat och använder dettta urverk.

Spontant känns 2400kr jäkligt billigt för ett bra urverk, en cool boett och safirglas med AR-behandling.

Nej, jag missar inte det. Jag struntar i det. För mig har det inget mervärde. Skulle som sagt föredra ett seagullverk... ;)
 

F-L-P

Panerai
Berätta då skillnaden mot den här tråden https://klocksnack.se/threads/vi-som-backar-tusenö-och-varför.44428/
Själv tycker jag det är tröttsamt med smygreklam a la blondinbella. Det har sagts många gånger här från forumledningen att de som vill göra reklam o pusha sina produkter bör börja med att kontakta forumledningen och göra en öppen lansering. Kanske dags för ett nytt område "Reklam från nya dagsländor" där alla sådana här trådar samlas.

Snubben har varit medlem i typ 3 år... postat i drygt 1år. inte samma.

Jävligt trist stil i andra tråden också. han lär ju inte komma tilbaka under det nicket även om det var en vettig snubbe vilket bara blir ett bekräftande på att det är bra att hugga först och tänka efter, att det är hans egna fel är ju bara ditt sett att inte ta något som helst ansvar.
KS börjar likna flashback mer och mer tyvärr..
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Förtydligande är att jag har absolut inget att göra med klockan eller bolaget som sådant. Tyckte enbart det var ett kul projekt och har beställt en klocka.
 

SSL

Audemars
Visste att jag kände igen namnet. Dom gör ju jeans. Ser helt ok ut också. Jaja ska försöka förstå hur mam tjackar, sen blir det den vita.
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Sugen. Vilken ska jag välja?

Edit Vad är kickstarter?
Kickstarter är en crowdfunding sida på nätet. Dvs i detta fall så produceras enbart varan om tillräckligt många köper varan. Bolaget har foundat varan över 170% dvs klockan kommer att produceras. På detta sätt slipper man producera en vara som man sedan inte kan sälja. Samt att man slipper dyra lån fr banker mm. Googla Crowdfunding så får du en tydligare förklaring.
 

SSL

Audemars
Kickstarter är en crowdfunding sida på nätet. Dvs i detta fall så produceras enbart varan om tillräckligt många köper varan. Bolaget har foundat varan över 170% dvs klockan kommer att produceras. På detta sätt slipper man producera en vara som man sedan inte kan sälja. Samt att man slipper dyra lån fr banker mm. Googla Crowdfunding så får du en tydligare förklaring.

Okej, mycket lurendrejeri i Kickstarter?

Betalar man innan den är tillverkad?
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Okej, mycket lurendrejeri i Kickstarter?

Betalar man innan den är tillverkad?
Förekommer men inte överdrivet. Sedan verkar det som att Nezumi har funnits ett tag, som bolag, så jag känner mig rätt säker på att få en klocka. Jag backade den när den var över 100% foundat. Annars får vi väl leta upp dom ansvariga tillsammans;)
 
  • Like
Reactions: SSL

SSL

Audemars
Förekommer men inte överdrivet. Sedan verkar det som att Nezumi har funnits ett tag, som bolag, så jag känner mig rätt säker på att få en klocka. Jag backade den när den var över 100% foundat. Annars får vi väl leta upp dom ansvariga tillsammans;)

Hehe, ska suga på karamellen under kvällskvisten.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Berätta då skillnaden mot den här tråden https://klocksnack.se/threads/vi-som-backar-tusenö-och-varför.44428/
Själv tycker jag det är tröttsamt med smygreklam a la blondinbella. Det har sagts många gånger här från forumledningen att de som vill göra reklam o pusha sina produkter bör börja med att kontakta forumledningen och göra en öppen lansering. Kanske dags för ett nytt område "Reklam från nya dagsländor" där alla sådana här trådar samlas.

Där sköt du dig i foten...
 
Topp