• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ngn som är duktig på zenith vintage? Behöver hjälp!

MacRulez4ever

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Är det ngn som har kunskap om denna Zenith vintage väggklocka
med 18 dagars urverk!

Med vänlig hälsning
2a7y2uvu.jpg

gevumuda.jpg

Sent from my "Padda" using Tapatalk HD

Re: Sv: Ngn som är duktig på zenith vintage? Behöver hjälp!

Ingen aning, men blev nyfiken! Syftar 18 dagar på gångreserven?

Den ser spännande ut och jag önska jag kunde hjälpa dig, 18 dagars gångreserv låter läskigt och får mig att tänka på nukleär drivning...:)...var har fyndat den?

Jag vet att Lodregulator här på forumet är duktig på väggur. Kanske värt att dra honom ett PM, om han inte dyker upp i tråden självmant...

Ariste skrev:
Den ser spännande ut och jag önska jag kunde hjälpa dig, 18 dagars gångreserv låter läskigt och får mig att tänka på nukleär drivning...:)...var har fyndat den?

Haha det är faktiskt ett tradera köp.

Här är en länk till liknande klocka. Fast ingen direkt info om den. Fast den på länken har 8 dagars reserv som jag fattar det som ?

http://www.fpvictoria.com/a-convex-wall-clock/

Sent from my iPån5, using Tapatalk

Denke skrev:
Jag vet att Lodregulator här på forumet är duktig på väggur. Kanske värt att dra honom ett PM, om han inte dyker upp i tråden självmant...
Ok! Får kolla upp honom då och se ifall han vet något ;)

Tack för infon

Hej! Här är jag! Jag har varit mycket inaktiv på forumet sedan det startade - Sorry Denke! Det är ett kanonforum, men jag har inte så mycket tid som förr och för tillfället är mitt klockintresse lite avsvalnat.

Grattis till väggklockan! Zenithen är fin. Jag har sett flera sådana gå på Tradera. Dessvärre vet jag inte så mycket om dem... Jag skulle gissa att klockan är från 40-talet och att den fungerat som "kontorsklocka" någonstans. Verket är av ganska hög kvalitét liksom de flesta schweiziska verken - bättre än de vanligare tyska väggursverken (Junghans, Kinezle m.fl.). Det kan också vara så att verket inte är tillverkat av Zenith - öppna gärna och kolla! Många tillverkare skrev sitt namn på urtavlan och satte in andra verk i sina enklare klockor (t ex svenska Westerstrand som hade tyska verk i sina enklaste köksklockor + alla "svenska" armbandsur som t ex Svalan, Tärnan...). Det ska mycket riktigt vara 18 dagars gångreserv, vilket inte alls är särskilt ovanligt. Årsur ska ju t ex gå ett år på en uppdragning ;-)

Jag har ett Zenith sparur som jag kan posta en bild på vid ett annat tillfälle. ;)
Hör gärna av dig om du någon gång ångrar ditt köp.

/Mats

Hmmm... Var är uppdragshålet? Är det en liten knopp undertill som du vrider upp klockan med? I så fall kan verket vara ett Gletscher. De gjorde såna vek. ;)

Lodregulator skrev:
Hmmm... Var är uppdragshålet? Är det en liten knopp undertill som du vrider upp klockan med? I så fall kan verket vara ett Gletscher. De gjorde såna vek. ;)

Tack för infon ! Och klockan drar man upp med en nyckel i centrum på själva visaraxeln!

Gonatt

Skall ta den till min urmakare i dagarna och be han lyfta ut verket, så att man kan se vad som verkligen driver skönheten ;)

Lodregulator skrev:
Hej! Här är jag! Jag har varit mycket inaktiv på forumet sedan det startade - Sorry Denke! Det är ett kanonforum, men jag har inte så mycket tid som förr och för tillfället är mitt klockintresse lite avsvalnat.

Härligt Mats! Du är som Batman, vi ser dig inte men om vi behöver din hjälp dyker du upp ur skuggorna! Dark Knight rises! :mrgreen:

Tillbaka
Topp