• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NH35 mod

Aspen68

Basic
Hej! Har byggt ett 10 tal klockor och tycker jag har hyffsad koll men har nu en nöt som jag inte lyckas förstå riktigt. Har byggt en typisk submariner mod på ett NH35 verk, enligt timegraphern så mår urverket bra, ca 260 amplitud, o.4 beaterror och mellan ca + 6sec till -2 sec I olika positioner på timegraphern.
Nu till problemet, satte i hop klockan igår, fick ligga i olika positioner under hela dagen, innan jag vid ca 23:00 la klockan med "dial up" och la mig för att sova (inga avvikelser) Går upp på morgonen och då var det ganska exakt 24 timmar sedan jag ställde den, klockan har nu tappat ca 6min sedan jag gick och la mig??

Någon som har någon förklaring?
Tack på förhand
 
Hej! Har byggt ett 10 tal klockor och tycker jag har hyffsad koll men har nu en nöt som jag inte lyckas förstå riktigt. Har byggt en typisk submariner mod på ett NH35 verk, enligt timegraphern så mår urverket bra, ca 260 amplitud, o.4 beaterror och mellan ca + 6sec till -2 sec I olika positioner på timegraphern.
Nu till problemet, satte i hop klockan igår, fick ligga i olika positioner under hela dagen, innan jag vid ca 23:00 la klockan med "dial up" och la mig för att sova (inga avvikelser) Går upp på morgonen och då var det ganska exakt 24 timmar sedan jag ställde den, klockan har nu tappat ca 6min sedan jag gick och la mig??

Någon som har någon förklaring?
Tack på förhand
Hur mycket uppdragen har den varit? Tänker att fjädern kan ha varit dåligt laddad.
Tänker också att det kan vara bra att testa gångreserven i förhållande till vad det verket ska klara.
 
Hur mycket uppdragen har den varit? Tänker att fjädern kan ha varit dåligt laddad.
Tänker också att det kan vara bra att testa gångreserven i förhållande till vad det verket ska klara.
Jag drog upp den fullt, stälde tiden och sedan enligt inlägget. Ska prova idag igen, ställde den vid 11:00 idag och än så länge +-0, får se imorgon när jag vaknar.
 
Vad var det för status på verket då? Är det nytt? Ser det bra ut om du luppar det, jag tänker på oljningsställen, mängd etc?
 
Verket har suttit i en ny Steeldive ca 1mån, inga konstigheter i den klockan. Tycker bara det är konstigt att den går +-0 hela dagen, sedan lägger jag den "dial up" ca 7 timma när jag sov och den tappade ca5-6min. Enligt timegraphern så går den +2-1 sec i denna position
 
Verket har suttit i en ny Steeldive ca 1mån, inga konstigheter i den klockan. Tycker bara det är konstigt att den går +-0 hela dagen, sedan lägger jag den "dial up" ca 7 timma när jag sov och den tappade ca5-6min. Enligt timegraphern så går den +2-1 sec i denna position
Kan det vara nån skadad tand på ett hjul som inträffar sällan? Eller att visarna går ihop på nåt specifikt ställe?
 
Tillbaka
Topp