• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ni som har dyra klockor, är ni inte rädda för att bli bestulna?

JiiWe

Cartier
Jag är helt ny inom klockvärlden men funderar seriöst på att köpa en Glycine Airman Base 22 och den ligger i 10000-kronorsklassen. Men jag funderar just på hur det är att gå runt med dyra klockor på armen (jag vet att Airman inte är dyr jämfört med de flesta andra klockor ni diskuterar om här på forumet men i min värld är den dyr). Är ni inte rädda för att bli bestulna, tappa bort klockan eller något liknande?

Edit: Jag lägger till ytterligare en fråga: har ni blivit bestulna nån gång?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Att tappa bort klockan är ju egentligen ett annat ämne eftersom det faller på en själv men personligen är jag inte rädd för att bli bestulen. Se till att inte använda klockan när du går i Barcelonas mörka gränder o ha den ordentligt försäkrad så kan du nog sova lugnt. Att vara rädd är inte lönt, det är ( o detta säger jag med risk för att bli verbalt mördad här :) ) ju bara pengar.
 

carlanton

Audemars
Nä, tar man aldrig av sig den tappar man aldrig bort den. Blir man rånad tar de klockan oavsett om den kostar 1000 eller 100 000 kronor.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Om man "tappar bort" sin klocka då är man för mig oansvarig och man kanske inte ska skaffa någon dyrare klocka/pryl.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Man ska njuta av att ha sin/sina klockor på sig, inte gå runt och oroa sig för vad som skulle kunna hända. Det därför som man uppfann försäkringar. ;)

Sen sticker väl olika klockor ut olika mycket. De flesta in din omgivning kan inte avgöra om du har en billig eller dyr klocka på armen, om det inte är en guldrolle förstås. Köp du din Airman, använd den jämt och njut!
 

JiiWe

Cartier
Att tappa bort klockan är ju egentligen ett annat ämne eftersom det faller på en själv men personligen är jag inte rädd för att bli bestulen. Se till att inte använda klockan när du går i Barcelonas mörka gränder o ha den ordentligt försäkrad så kan du nog sova lugnt. Att vara rädd är inte lönt, det är ( o detta säger jag med risk för att bli verbalt mördad här :) ) ju bara pengar.


Ja, det har du rätt i. Tappa bort den är egentligen inte så stor risk tror jag, snarare att bli bestulen i så fall. Vad kan man ha för försäkring på klockan?

Bra och kul val av klocka för övrigt!
Tackar! Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag ska köpa den alltså...
 

JiiWe

Cartier
Man ska njuta av att ha sin/sina klockor på sig, inte gå runt och oroa sig för vad som skulle kunna hända. Det därför som man uppfann försäkringar. ;)

Sen sticker väl olika klockor ut olika mycket. De flesta in din omgivning kan inte avgöra om du har en billig eller dyr klocka på armen, om det inte är en guldrolle förstås. Köp du din Airman, använd den jämt och njut!


Ni har rätt allihopa! Jag ska nog ta och köpa den där klockan och bara njuta :)

Lite OT: Den billigaste Airman jag hittar på Ebay är denna: http://www.ebay.com/itm/Glycine-oro...16594?pt=Orologi_da_Polso&hash=item4d14bd1052. Är det suspekt? Fejk? För billigt? Samma klocka kostar 15 papp på http://www.urtid.com/klockor-fr-honom/airman-base-22
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Dyrt är det när man äger något man inte njuter av eller vågar använda.

Hellre att klockan pajar på armen, änn blir stulen i skåpet på gymet/jobbet/skåpet/hotellet.

Köp använd och njut. Det finns försäkringar. Kolla vad som gäller för just din hemförsäkring. Oftast behöver man inte lägga till något.

Airman är cool. Lycka till och välkommen till forumet.
 

DrDre

Patek
Ibland när jag är ute och reser till länder jag inte riktigt känner till så lämner jag klockan hemma och kör med något billigare. Det har inte med risken att förlora klockan att göra, utan mer pga risken för våld.
 
Håller med övriga. Ett tillägg dock. Man kan givetvis ha en beater för 3-20k till vardags och en dressare för 100k till finare tillfällen. Du kommer säkert ha mer behållning av din beater.
 

KMS

Rolex
Ni har rätt allihopa! Jag ska nog ta och köpa den där klockan och bara njuta :)

Lite OT: Den billigaste Airman jag hittar på Ebay är denna: http://www.ebay.com/itm/Glycine-oro...16594?pt=Orologi_da_Polso&hash=item4d14bd1052. Är det suspekt? Fejk? För billigt? Samma klocka kostar 15 papp på http://www.urtid.com/klockor-fr-honom/airman-base-22

Nu får jag inte länken att funka. Lite att tänka på när det gäller Airman och köpa klockor utomlands. Smartast är ju att köpa inom EU för att slippa tullavgifter o dyl.Har du bestämt dig om du vill ha en GMT eller Purist version?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nej/Nej

Det finns försäkring mot om den skadas, tappas, eller om du blir av med den genom någons illvilja.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Nej, men min första submariner var jag livrädd för att bära. Men då inte för rånrisken utan för att få repor och märken. Men jag tror man kommer över en gräns där man inser att det trots allt bara är en klocka och att det är bruksklockor som klarat av världskrig.

Men man ska kanske inte flasha med klockan allt för mycket i Chiles förorter!

edit: nej jag har aldrig blivit bestulen. Dom ända som uppmärksammar klockor är vi, tråkigt men sant!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nej, men min första submariner var jag livrädd för att bära. Men då inte för rånrisken utan för att få repor och märken. Men jag tror man kommer över en gräns där man inser att det trots allt bara är en klocka och att det är bruksklockor som klarat av världskrig.

Men man ska kanske inte flasha med klockan allt för mycket i Chiles förorter!

edit: nej jag har aldrig blivit bestulen. Dom ända som uppmärksammar klockor är vi, tråkigt men sant!
Chiles förorter :) Tack för tipset det ska jag absolut tänka på;)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det har du rätt i. Tappa bort den är egentligen inte så stor risk tror jag, snarare att bli bestulen i så fall. Vad kan man ha för försäkring på klockan?


Tackar! Jag börjar bli mer och mer övertygad om att jag ska köpa den alltså...


Klart du ska! Bara för att göra ditt val lättare...:)
IMGP3229.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
I början, ja. Nu, nej. Som en del av oss pratade om på GTGn igår så kommer du att tycka att klockan för 10k är dyr. Därefter tänjs gränserna. Det blir dyrare och dyrare. Tillslut sitter du där med en guldrolle och en cigarr. ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Bara att köra på och njuta. Om du har en hemförsäkring bör det inte vara några problem i den prisklassen, blir värre när man kommer upp över 40-50 k.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Även om det faktiskt hänt forum medlemmar på väg till jobbet så är det lite undantaget som bekräftar regeln. Det är generellt rätt liten risk att bli utsatt för personrån. Är du ung kille runt 18 år, på fyllan på väg hem från krogen så ökar risken men den är ändå inte så stor.

Man ska inte vara rädd, då försvinner nöjet med klockorna som många andra sagt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Chilé är inget taget ur luften utan vales efter ytterst noggrann research : http://www.nationmaster.com/graph/cri_rob-crime-robberies :p

Njaaa det verkar ju inte helt safe.
"Så reser du säkert:
Huvudstaden Santiago har stora problem med luftföroreningar. Vintertid (maj-oktober) kan smogen vara direkt farlig, särskilt om du har astma eller andra luftvägsproblem.

Vi rekommenderar att du ser över ditt vaccinationsskydd eftersom kolera, tyfoid och Hepatit B när vanligt. Du kan dricka kranvattnet i alla större städer.

Risk finns för vulkanutbrott och jordskalv. Under höst och vinter är översvämningar vanliga. Viss fara för minor ute på landsbygden och nära gränsövergångar.

Ficktjuvar, stölder och rån förekommer, så var alltid uppmärksam och försiktig."
 
Topp