• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nickelallergikampen - omega, hublot, Tudor etc

Gehrke

Breitling
Hej,

Mitt första inlägg men varit medlem i ett par månader nu.. =)
Är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och varit mycket inne på Rolex och Omega.
Har tidigare varit extremt skeptisk då jag har en enligt mig en rätt tydlig nickelallergi. Ex. Kliar det i händerna efter några få minuter om jag håller mynt. Byxknappar, skärp etc kan heller inte ligga emot huden...

Under våren fick jag bära såväl en rolex batman som en omega seamaster, och ingen gav utslag eller känningar på ett par timmar så lite hopp har jag.

MEN samtidigt känns det trist att köpa en klocka för ca 100k som man inte kan ha sen varpå jag nu är inne mer på guld eller titan. (har Certina DS action titan idag sen flera år tillbaka och det fungerar givetvis kanon men vill uppgradera mig)

Mina tankar:
40-44mm
Primärt boett och armband i titan och/eller guld.
Sekundärt kan jag tänka mig silikon eller gummiarmband - men eftersom jag bär kavaj/kostym till vardags så känns en sådan inte lika väldressad) däremot skulle jag gärna kunna växla armband mellan gummi och "metall"... =)

Kikar därför nu på omega, hublot, Tudor och IWC
Vad är era tankar kring andrahandsvärde, lätthet att flippa, kostnader kring service etc.
Omega är ju ett välkänt märke men deras titanklockor känns inte lika highend som hublot.

Är väldigt nära på att köpa en en sub halvguld nu och testa men det kanske är dumt..?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Kul med klockköp, du kommer nog hitta rätt snart :)

Av det som du skriver tycker jag du borde kika på Tudor Pelagos. En av de bättre sportklockorna i titan enligt mig, och där kan du hitta bra begagnade ex som du säkerligen kan gå jämt ut med om den inte faller dig i smaken i längden.

IWCs, Hublots och Omegas andrahandsvärde kontra nypris är inte alltid kul. Rolex och till viss del Tudor är en annan femma, men där är också tillgången starkt begränsad. Däremot ska du inte kolla på klocka enbart efter andrahandsvärde utan vad du gillar, en klocka med bra värdeutveckling är inte roligare att bära än en med sämre sådan.

Mycket nöje i jakten!
 

sir alex

Panerai
Är man orolig för andrahandsvärdet så är det bara att köpa en beg på en gång. Kolla också på respektive märkes mest ikoniska modeller då de ofta håller värdet bra, vilket innebär att du knappast förlorar några pengar om du vill flippa din lätt beggade klocka efter nått år.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hublot classic fusion, titan med gummi/krokoband. Cant go wrong om du tar en rimlig sz iaf
 

demondave

Rolex
C495BCB2-C970-4C1E-B1D0-F854B74155AF.jpeg


Då känns det som att du ska leta upp en IWC 3536 i riktigt bra skick, serva den och bära med stolthet. En klassiker som knappast kommer bli billigare. Förbaskat snygg, dessutom. Bild snodd från the interwebz.
 

Gehrke

Breitling
Målet är ju inte att flippa i första taget. Framförallt om det är stål så behöver jag däremot kunna göra det om det visar sig att jag inte kan ha den.
Det är begagnat jag tittar på primärt. Följer KS, blocket och C24 slaviskt.
Min favorit är denna nu (vill gärna ha med guld då jag har guldring och en halvguld är lagom bling.. Haha)

Omega Seamaster Aqua Terra
96 928 kr
https://chrono24.app/omega/aqua-ter...600--id11231699.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag har också nickelallergi, får utslag av knappar & skärp som ligger direkt mot huden, samt eventuella stålsmycken, dock inte testat hålla i mynt en längre tid. Rolex, Longines och Omega har funkat på mig utan några som helst utslag, så jag antar att det beror på hur känslig man är eftersom det trots allt är nickel i klockorna (904L stål (Rolex) innehåller mer än 316L (Omegas), t.ex, så finns vissa variationer i nickelhalten).

Jag skulle testat köpa något begagnat som är lättflippat, t.ex en Omega Speedmaster eller någon begagnad Datejust och prova ett tag. I värsta fall förlorar du några kronor på det när du sedan säljer men jag hade tyckt att det är värt det för vetskapen. Om du inte får utslag så har du ett bredare urval av klockor att välja mellan. :)

Om detta inte är ett alternativ så är mina förslag följande:
Omega DSOTM (keramisk boett, dock osäker på om baklocket eller knapparna innehåller stål)
Omega Seamaster 300 Master Co-Axial i titan
Tudor Pelagos

Lycka till! :)
 

Gehrke

Breitling
GS gör en del fina klockor och sbga231 var riktigt fin. Det jag tycker är tråkigt är att "samma bolag" (seiko) gör både high End och billiga klockor varpå min uppfattning är att klockan som man ändå lägger en hel del stålar på, uppfattas som vilken klocka som helst - samtidigt som enbart klockentusiaster skulle köpa GS (syftar framförallt på titan-Ges) . Men kanske har jag fel där?
 

Gehrke

Breitling
Katastrofalt illa. Det är en väldigt fin klocka men jag har svårt att se den gå för mycket mer än 50% av nyvärdet begagnad.
Tänkte mig beggad då men de är svåra att få tag på så då blir den rätt ny och därmed troligen en rätt dålig affär. Det borde ändå vara någorlunda jämförbart med en rolex i halvguld kan man ju tycka..
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
GS gör en del fina klockor och sbga231 var riktigt fin. Det jag tycker är tråkigt är att "samma bolag" (seiko) gör både high End och billiga klockor varpå min uppfattning är att klockan som man ändå lägger en hel del stålar på, uppfattas som vilken klocka som helst - samtidigt som enbart klockentusiaster skulle köpa GS (syftar framförallt på titan-Ges) . Men kanske har jag fel där?
Vi börjar med att du har fel ;) Jag kan delvis ge dig rätt att gemene man inte vet vad GS är och därför inte skänkt märket en tanke, men...
Om man pratar "uppfattas som vilken som helst" är ju de etablerade välkända du nämnde innan precis det. Mer mainstream än Rolex och Omega går väl inte att komma?
Sedan skulle jag tro, att om du visar en GS med nya loggan är det ingen som ser Seiko på tavlan eftersom loggan är så olik. Dom gör klockor i både titan, guld och platina så nickelallergi ska du nog slippa. Men jag ska inte försöka frälsa dig, du är nog inte där än ;) Har du tittat på Omega de Ville Tresor i guld på alligator?
omega-de-ville-tresor-omega-master-co-axial-40-mm-43253402102002-l.png

Eller varför inte en Sjöö Sandström RC i guld, den gör sig riktigt bra även på gummi?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänkte mig beggad då men de är svåra att få tag på så då blir den rätt ny och därmed troligen en rätt dålig affär. Det borde ändå vara någorlunda jämförbart med en rolex i halvguld kan man ju tycka..
Man kan tycka väldigt mycket med det är en väldigt konstig modell i den något överbefolkade Omegafamiljen. Det är en halvdressare (Aqua Terra) med kronograf i halvguld. Du behöver alltså hitta någon som vill ha halvguld och Omega men som inte vill ha en Globemaster, Seamaster Professional eller Constellation. Personen vill dessutom ha en kronograf men vill inte ha en Speedmaster av något slag. Dessutom smäller du till med Omegas prishöjningar de senaste åren och du får vad som enklast kan kallas för en riktig byracka.

Rolex i halvguld finns i få modeller. Dessa modeller står på egna ben och är antingen ikoner (Datejust, Sub, Daytona, GMT) eller riktigt spännande horologiskt (Skydweller). En Omega Aqua Terra är rent tekniskt och designmässigt en spännande klocka men lyxkonsumption och objektiva värden har (tack och lov) inget med varandra att göra. ”Du tappar inte pengar på en Rolex” är ett existerande paradigm, tycka vad man vill.
 

Gehrke

Breitling
Vi börjar med att du har fel ;) Jag kan delvis ge dig rätt att gemene man inte vet vad GS är och därför inte skänkt märket en tanke, men...
Om man pratar "uppfattas som vilken som helst" är ju de etablerade välkända du nämnde innan precis det. Mer mainstream än Rolex och Omega går väl inte att komma?
Sedan skulle jag tro, att om du visar en GS med nya loggan är det ingen som ser Seiko på tavlan eftersom loggan är så olik. Dom gör klockor i både titan, guld och platina så nickelallergi ska du nog slippa. Men jag ska inte försöka frälsa dig, du är nog inte där än ;) Har du tittat på Omega de Ville Tresor i guld på alligator?
omega-de-ville-tresor-omega-master-co-axial-40-mm-43253402102002-l.png

Eller varför inte en Sjöö Sandström RC i guld, den gör sig riktigt bra även på gummi?
Snygg och stilren men saknar dessvärre "metallänken" och sen går jag gärna lite mer åt kronograf alt. dykarhållet för att få en mer allroundklocka (mitt tycke =))
 
Mitt första inlägg men varit medlem i ett par månader nu.. =)
Är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och varit mycket inne på Rolex och Omega.
Har tidigare varit extremt skeptisk då jag har en enligt mig en rätt tydlig nickelallergi. Ex. Kliar det i händerna efter några få minuter om jag håller mynt. Byxknappar, skärp etc kan heller inte ligga emot huden...

Under våren fick jag bära såväl en rolex batman som en omega seamaster, och ingen gav utslag eller känningar på ett par timmar så lite hopp har jag.

MEN samtidigt känns det trist att köpa en klocka för ca 100k som man inte kan ha sen varpå jag nu är inne mer på guld eller titan. (har Certina DS action titan idag sen flera år tillbaka och det fungerar givetvis kanon men vill uppgradera mig)

Mina tankar:
40-44mm
Primärt boett och armband i titan och/eller guld.
Sekundärt kan jag tänka mig silikon eller gummiarmband - men eftersom jag bär kavaj/kostym till vardags så känns en sådan inte lika väldressad) däremot skulle jag gärna kunna växla armband mellan gummi och "metall"... =)

Kikar därför nu på omega, hublot, Tudor och IWC
Vad är era tankar kring andrahandsvärde, lätthet att flippa, kostnader kring service etc.
Omega är ju ett välkänt märke men deras titanklockor känns inte lika highend som hublot.

Är väldigt nära på att köpa en en sub halvguld nu och testa men det kanske är dumt..?[/QUOTE]

Inte för att vara den men i sverige är alla nya mynt nickelfria sedan 2016. OnT En Rolex TT är nog inte lösningen, gå för helguld, titan eller plast.
 
Vi börjar med att du har fel ;) Jag kan delvis ge dig rätt att gemene man inte vet vad GS är och därför inte skänkt märket en tanke, men...
Om man pratar "uppfattas som vilken som helst" är ju de etablerade välkända du nämnde innan precis det. Mer mainstream än Rolex och Omega går väl inte att komma?
Sedan skulle jag tro, att om du visar en GS med nya loggan är det ingen som ser Seiko på tavlan eftersom loggan är så olik. Dom gör klockor i både titan, guld och platina så nickelallergi ska du nog slippa. Men jag ska inte försöka frälsa dig, du är nog inte där än ;) Har du tittat på Omega de Ville Tresor i guld på alligator?
omega-de-ville-tresor-omega-master-co-axial-40-mm-43253402102002-l.png

Eller varför inte en Sjöö Sandström RC i guld, den gör sig riktigt bra även på gummi?

Snygg och stilren men saknar dessvärre "metallänken" och sen går jag gärna lite mer åt kronograf alt. dykarhållet för att få en mer allroundklocka (mitt tycke =))
GS har allt du behöver och lite därtill:

https://timelessluxwatches.com/product/grand-seiko-sbgc005/

https://timeandtidewatches.com/hands-sbge215g-grand-seiko-spring-drive-gmt-titanium/

https://www.grand-seiko.com/global-en/special/blackceramic/

https://www.grand-seiko.com/global-en/special/blueceramic/

Edit: https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-springdrive-kronograf-i-ti-rejält-sänkt.112096/
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hej,

Mitt första inlägg men varit medlem i ett par månader nu.. =)
Är på jakt efter min första "ordentliga" klocka och varit mycket inne på Rolex och Omega.
Har tidigare varit extremt skeptisk då jag har en enligt mig en rätt tydlig nickelallergi. Ex. Kliar det i händerna efter några få minuter om jag håller mynt. Byxknappar, skärp etc kan heller inte ligga emot huden...

Under våren fick jag bära såväl en rolex batman som en omega seamaster, och ingen gav utslag eller känningar på ett par timmar så lite hopp har jag.

MEN samtidigt känns det trist att köpa en klocka för ca 100k som man inte kan ha sen varpå jag nu är inne mer på guld eller titan. (har Certina DS action titan idag sen flera år tillbaka och det fungerar givetvis kanon men vill uppgradera mig)

Mina tankar:
40-44mm
Primärt boett och armband i titan och/eller guld.
Sekundärt kan jag tänka mig silikon eller gummiarmband - men eftersom jag bär kavaj/kostym till vardags så känns en sådan inte lika väldressad) däremot skulle jag gärna kunna växla armband mellan gummi och "metall"... =)

Kikar därför nu på omega, hublot, Tudor och IWC
Vad är era tankar kring andrahandsvärde, lätthet att flippa, kostnader kring service etc.
Omega är ju ett välkänt märke men deras titanklockor känns inte lika highend som hublot.

Är väldigt nära på att köpa en en sub halvguld nu och testa men det kanske är dumt..?
Jag hade nog inte chansat utan istället satsat på titan. Pelagos känns som en solklar kandidat. Annars kanske Zenith Defy kan vara något?
https://klocksnack.se/threads/zenith-defy-classic-2019.117630/
 

Kroken

Omega
GS gör en del fina klockor och sbga231 var riktigt fin. Det jag tycker är tråkigt är att "samma bolag" (seiko) gör både high End och billiga klockor varpå min uppfattning är att klockan som man ändå lägger en hel del stålar på, uppfattas som vilken klocka som helst - samtidigt som enbart klockentusiaster skulle köpa GS (syftar framförallt på titan-Ges) . Men kanske har jag fel där?

Vilket är just precis det som är så jäkla gött med GS.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Faktiskt jävligt snygg. =)
Hur står sig zenith som märke mot övriga vad gäller andrahand, service etc?
Jag tror i princip alla tillverkare rekommenderar 3-5 års serviceintervaller på automatiska urverk. Dyr klocka = dyr service för att generalisera. Andrahandsvärdet på kort sikt är värdelöst på allt som inte är Rolex stålsport. På lång sikt kan ingen veta. Det bästa du kan göra är väl att besöka en butik och fråga vad som finns i guld eller titan och utgå ifrån vad du gillar.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
På en tvåtons Omega så är det bara mittlänkarna som inte är stål av det som ligger mot huden jämfört med stålversionen. Ren stålklocka är ju i jämförelse bättre. Ren titan att föredra väl? Mest dressade titansportaren från Omega är väl SM 300 MC. Du borde kolla på Omegas titanklockor, dom är fantastiska. Något HELT annat än Certina DS Action. Tyvärr tar dom bra betalt, listar 20K mer än stålversionen. Sålts betydligt färre och därmed ett skralt beg-utbud. Finns även tvåton, titan/guld men då börjar det dra iväg ordentligt. Andrahandsvärdet en nackdel om man betalar list eller nära, dom rasar mer i procent än stålversionen.
upload_2019-8-12_22-34-14.png

upload_2019-8-12_22-35-18.png
 
Senast ändrad:

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Grand Seiko har många fina klockor i titan och utan tvekast den finaste finisheringen av titan.
Är du villig att sträcka dig lite över 100k går det att få tag på en fin femsiffrig Day Date.
Annars skulle jag prova något lättflippat t.ex. Speedmaster eller Datejust för att se hur huden reagerar på metallen, vid begköp är värdeförlusten nästintill obefintlig på dessa modeller.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Swatch. Swatch i platina. Swatch i plast. Pick and choose. Kommer inte bli några allergiproblem och du får dig en riktig klocka.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Enligt uppgift ovan så är boettlocket i stål? Om så är fallet försvinner ju syftet med deras titanklocka isf.. =/
Sant.. lite tråkigt. Brukar locket också vara i titan annars? Tänker om det kan ha något med tätheten att göra? Många klockor från omega har annars glasbaksida så det kan kanske vara bättre. Såg även denna på NK för drygt 10 dagar sedan. Var 40% rabatt. List 75 och nu 45. Ett kap i mina ögon.
Titanium on titanium
215.90.44.21.99.001
omega-seamaster-planet-ocean-600m-omega-co-axial-master-chronometer-43-5-mm-21590442199001-l.png
 

Isodor

Audemars
Köp en Speedmaster och börja där.
Ikonsisk. Historien skämtar man inte bort.
Bra andrahandsvärde om du köper beggad.
Sportigt men funkar även till lite mer finklädsel. Ingen kommer se ner på dig.
 

Gehrke

Breitling
Sant.. lite tråkigt. Brukar locket också vara i titan annars? Tänker om det kan ha något med tätheten att göra? Många klockor från omega har annars glasbaksida så det kan kanske vara bättre. Såg även denna på NK för drygt 10 dagar sedan. Var 40% rabatt. List 75 och nu 45. Ett kap i mina ögon.
Titanium on titanium
215.90.44.21.99.001
omega-seamaster-planet-ocean-600m-omega-co-axial-master-chronometer-43-5-mm-21590442199001-l.png
Billigt som fan, dock ingen fan av det orangea bara.. :(
 
Topp