• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nixon Elite?!

percy

Breitling
Hej alla klock-o-holics!

Jag har precis slagit upp dörrarna till, vad jag hoppas är, Sveriges skönaste klockbutik och behöver lite råd av er.
http://www.elevenfiftynine.se

Det är nämligen så att jag är lite sugen på att börja saluföra Nixons Elite-kollektion men känner att jag vill ha lite feedback innan jag tar beslut.

De ska vara av absoluta toppkvalité och ihopsatta i Schweiz med egentillverkat urverk. Man kan hitta dem på http://eu.nixon.com/mens/watches och sen klicka sig fram till Elite-kollektionen.

The Trader
A153-1227-view1.jpg

The Supremacy
A353-400-view1.jpg

The Regent
A126-000-view1.jpg

The Player XL
A352-099-view1.jpg

The Magnacon
A079-1147-view1.jpg

The Ceramic 51-30
A147-001-view1.jpg

The Ceramic 42-20
A148-126-view1.jpg

The Automatic
A209-000-view1.jpg

The Ceramic Player
A145-001-view1.jpg

The Capital Automatic
A089-000-view1.jpg


Alla modeller finns i flera olika utföranden.

Vad tycker ni?! Är det något att ha? Feedback på webbutiken uppskattas också å det grövsta!

Per
 

percy

Breitling
masterkiller skrev:
percy skrev:
De ska vara av absoluta toppkvalité och ihopsatta i Schweiz med egentillverkat urverk.

Vad jag tror så stämmer inget av det du skriver där!


Vilket trevligt välkomnande!

Så här skriver de själva på sin hemsida:

ELITE
Simply put, these are the highest quality watches we make. Each one is made to the most exacting standards of Swiss watch makers, is custom built and features the Automatic ETA movement that has been the standard of quality timepieces for decades. The name says it all, and the looks say even more.

Det var även det jag själv fick berättat när jag träffade deras europasäljchef som även hade förflutet som säljchef för Omega i Frankrike.

Nixon ägs för övrigt av Billabong International som omsätter ca 60 M USD årligen så det är inget litet garageföretag.

Tack för din input dock!
Per
 
Kanske var lite för dömande, sorry

MEN som dom själva skriver så är det ett ETA verk alltså inte egentillverkat av Nixon men dom har modifierat det så det står Nixon på rotorn osv, inget fel i det men EJ egentillverkat, att det sedan är den absoluta 'toppkvalitetn' beror nog på vad man jämför med, jämför du med Regal, KA:OS, Tajms m.fl så JA men jämför du med mer seriösatillverkare, NEJ men eftersom det är ETA så är det bra kvalitet iallfall sedan så kanske dom är ihopsatta i Schweiz, vi hade en liknande tråd här förut...

https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=1227&hilit=theorema

Inget fel på designen på Nixondinkorna och kvaliten är säkert bra MEN vill du ha min personliga åsikt så är dom för dyra, enligt denna sida så ligger dom mellan 1000 USD - 2600 USD i USA och av gammal vana så brukar det väl bli typ x10 till SEK så då hamnar dom på mellan 10 000 till 26 000 SEK och det och för dom pengarna kan man köpa klockor från premiummärken vilket nixon inte är....

http://www.watchismo.com/nixon-elite-watches.aspx

Lycka till....
 

Charles_

Rolex
masterkiller skrev:
Kanske var lite för dömande, sorry

MEN som dom själva skriver så är det ett ETA verk alltså inte egentillverkat av Nixon men dom har modifierat det så det står Nixon på rotorn osv, inget fel i det men EJ egentillverkat, att det sedan är den absoluta 'toppkvalitetn' beror nog på vad man jämför med, jämför du med Regal, KA:OS, Tajms m.fl så JA men jämför du med mer seriösatillverkare, NEJ men eftersom det är ETA så är det bra kvalitet iallfall sedan så kanske dom är ihopsatta i Schweiz, vi hade en liknande tråd här förut...

https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=1227&hilit=theorema

Inget fel på designen på Nixondinkorna och kvaliten är säkert bra MEN vill du ha min personliga åsikt så är dom för dyra, enligt denna sida så ligger dom mellan 1000 USD - 2600 USD och det och för dom pengarna kan man köpa klockor från premiummärken vilket nixon inte är....

http://www.watchismo.com/nixon-elite-watches.aspx

Lycka till....
+1
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Precis, @Masterkiller - visa @percy i rätt riktning i stället.

Gillar att du rådfrågar experter först, det är sunt tänk - tror att du kan bli visad i "rätt" riktning vad det gäller klockdjungeln. Utmärka din butik med att sälja kvalitetsklockor, till samma priser som skräpiga designklockor. Det finns väldigt snygga kvalitetsklockor till skäliga priser.

Med det inte sagt att Nixon är skräp. Jag gillar dem, men de når kanske inte upp till vad övriga forum-medlemmar skulle kalla kvalitetsklockor(?)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
De automatiska verkar ha ETA 2824-verk, vilket har varit ett standardverk som köpts av fristående märken i många många år, bra beprövad kvalitet och inga problem där! :D


Men sen verkar ju det mesta av kollektionen innehålla kvartsur med varierande grad av designplankningar, lite ointressant för de flesta här... om jag kan säga det, hoppeligen utan att uppfattas allt för snobbig... så blir det lite som att gastronomforumet ska recensera plockgodis... ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min bild av Nixon är väl att det är ett rätt nytt märke? Målgruppen är väl i första hand inte klocknördar utan mer modenissar (Ping @masterkiller :lol: ) ? Så att de börjar med automatare är väl kanske några första staplande steg uppåt i värdekedjan. Lite credd vill jag nog ge dem för att de kör eta-verk. Sen såg ju faktiskt modellen Supremacy rätt okej ut....

Allt handlar väl om hur bra klockorna verkligen är IRL och om det finns en målgrupp som faktiskt köper dem i det valda prissegmentet? En klocknörd blir inte impad av Nixon men gillar swiss made och en modenisse kanske blir impad av Nixon men inte av att det är swiss made. Nånstans där ligger väl ekvationen... :cool:
 

point1

Cartier
Har en Nixon The Banks (helsvart, quartz-urverk). Tycker den fungerar bra som en "beater", är inte speciellt rädd för om man får en repa eller så. Utseendemässigt så finns det ju några modeller som är lite häftiga (även om inga av de modeller du postade tilltalar mig). Om det är ETA urverk i deras automatiska är väl det helt ok om priset är därefter. Men å andra sidan finns det ju märken som Bell & Ross, Baume & Mercier och liknande som använder ETA (om än modifierade i någon mån) men kan ta ut ganska häftiga priser (i min mening överpriser). Priset är nog extra viktigt eftersom du marknadsför dig till ungdomar som letar efter sportiga ur, så om priserna jag hört i tråden 10-26k så låter det helt galet. Men som sagt företag som B&R och B&M går ju runt på liknande affärsmodell så varför inte...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
NiklasArvid skrev:
om jag kan säga det, hoppeligen utan att uppfattas allt för snobbig... så blir det lite som att gastronomforumet ska recensera plockgodis... ;)

:lol: :lol: :lol:

Drog på smilbanden här. Spot on!
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Nixon har iallafall anlitat en duktig fotograf i vissa kampanjer.
Visst är jag partisk då han är en mycket god vän.


[attachment=0]ImageUploadedByTapatalk1354021406.447248.jpg[/

Kolla gärna in hans andra bilder på

Vincentskoglund.com
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1354021393.878167.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1354021393.878167.jpg
    47.5 KB · Visningar: 830
  • ImageUploadedByTapatalk1354021406.447248.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1354021406.447248.jpg
    42.6 KB · Visningar: 699

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jakob.dala skrev:
Nixon har iallafall anlitat en duktig fotograf i vissa kampanjer.
Visst är jag partisk då han är en mycket god vän.

Kolla gärna in hans andra bilder på

Vincentskoglund.com

grymt fina bilder!!! är det dyrt?

hur gör han en sån som klockbilden? är det verkligen ett skott i boetten filmat med höghastighetskamera? jag har svårt att tro att visarna hinner accelerera och flyga ur innan kulan passerat? :shock:
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
jakob.dala skrev:
Nixon har iallafall anlitat en duktig fotograf i vissa kampanjer.
Visst är jag partisk då han är en mycket god vän.

Kolla gärna in hans andra bilder på

Vincentskoglund.com

grymt fina bilder!!! är det dyrt?

hur gör han en sån som klockbilden? är det verkligen ett skott i boetten filmat med höghastighetskamera? jag har svårt att tro att visarna hinner accelerera och flyga ur innan kulan passerat? :shock:

Jag är inte helt insatt i processen men vet att det är massor av bilder på de olika delarna som sen sammanfogas.

Vincent bär en fin iwc pilot i vardagen.
 
Kort sagt kan man väl sammanfatta det så här av vad jag kan hitta på nätet:

Nixon är väl en 'modeklocka' som vad jag sett säljs i Surf/Skate/Snowboard/Street butiker pga av kopplingen till Billabong antar jag och dessa personer är väl då målgruppen, priserna verkar ligga runt 70 EUR till 350 EUR med Quartzverk, nu har dom valt att skapa en Premiumlinje som heter Nixon Elite och stoppat in ETA verk och dessa ligger mellan 1000 EUR och 2300 EUR, vilket är BRA verk och kul att dom inte valde något random kinajunk, Dom flesta tillverkare har någongång haft någon form av ETA verk i sina klockor med olika grader av finisheringar/modifieringar på så inget att säga om det, MEN det är ett stort hopp för den kundgruppen mellan 79EUR och 2300EUR inom samma märke...

http://de.nixon.com/mens/watches/

99EUR
A169-1060-view1.jpg


2300EUR
A147-001-view1.jpg


Sedan så har dom ju onekligen fett med cash i bagaget så dom kanske kan pusha ut dessa hos sina återförsäljare, men att sälja dom som en oberonde hemsida utan marknadscash från Billabong och inte i en flashig affär i storstan någonstans tror jag blir svårt, om jag tittar på märkerna du har på din hemsida (och detta är INGEN kritik) så säljer du klockor för mellan 450-2000kr typ (nån enstaka LIP för över det) och jag stoppar in dom flesta i modeklockor kategorin...

Du frågade o åsikter om märket och din hemsida och med tanke på dom andra klockorna du säljer så kanske Nixon Elite blir svårsålt för dig just pga priset men kanske den andra lite mer vanliga Nixon serien passar dig som handen i handsken...

MEN detta är ju bara mina funderingar och kanske kommer dom sälja som smör i solsken och då är jag den förste att gratulera dig....
 

max

Dancing Queen
måste nog tyvärr hålla med de övriga, mest japanska quartzare och sen några eta. Tyvärr verkar finishen och designen inte hänga med i uppstegringen av urverk och pris, dock är ju detta inga klockor för oss klocknördar så designen osv kommer säkerligen tilltala din kundkrets som nog snarare är medelsvensson, studenter och skejt/hippetihopp-pojkar. Tror som de andra att klockorna är lite magstarkt dyra för att tillhöra det segmentet men kan gå, dock blir nog det lägre segmentet än elite-serien mer säljbart.
Att det är ingraverat "Auto f*cking matic" på baksidan på vissa modeller känns ju som att det visar lite på nivån och vilken krets som är den tänkta målgruppen.

Om du dock försöker marknadsföra dem med "absoluta toppkvalité och ihopsatta i Schweiz med egentillverkat urverk" så tappar du all respekt från mig och det knyter sig lite inombords.
Sen kan ju även noteras att de på vissa ställen anger Sellita-verk efter att de först anger eta som urverk, vilket är vääldigt förvirrande då sellita gör kopior av eta-verken. Se exempel på sid 7 här: http://eu.nixon.com/manuals/nixon-supremacy-manual.pdf
Detta har troligen den förklaring att de har ett antal eta men får inte tag på dem i rätt kvantitet och köper kopian för att fylla ut med. Ett annat, mycket troligt, alternativ är att de helt enkelt inte får köpa ETA-verk.
Detta är inget konstigt egentligen då eta har stryp försäljningen väldigt mkt på senare år, problemet blir ju att de anger eta-verk om de sen inte levererar med dessa. Kan ju vara bra att notera så att du inte hamnar imellan om du skriver ETA som urverk och sen råkar leverera ett Sellita varvid det kan bli problem vid upptäckt.

Med det sagt, så om du önskar fortsätta den väg du tagit med de urverk du hittils valt på sidan så kommer detta säkert fungera fint. ETA-verken är fina verk som fungerar bra, vad det är för japanska quartz-verk som används vet jag ej!?
Men att marknadsföra mc-donalds hamburgare som gourmetmat av guide micheline-standard är helt enkelt inte rätt även om det står "made in sweden" på båda... för att fortsätta på spåret med matreferenser :)

EDIT: Såg att master postat ung samma tankar ovan, så är det att vara seg :D
 

percy

Breitling
Härligt med så många passionerade och kunniga forummedlemmar!
Jag tackar något fruktansvärt för all feedback! Ni som hänger här egentligen inte är i min målgrupp utan jag försöker ju rikta in mig, på som någon sa, ”modenissar”.

Mitt mål är att göra armbandsuret till en accessoar lika given och mångsidig som ett par skor. Vårt ultimata mål är att varenda av våra kunder ska ha en klocka för varje dag i veckan och som någon annan påpekade är ju de flesta inom prisspannet 500-2000 kr.

Nu var det så att jag skulle kunna få möjligheten att få sälja dessa lite mer, om vi nu kallar dem för ”exklusiva”, klockor med mer omsorgsfulla materialval.

Vilket ställe i Sverige är då bättre att kolla av pulsen än på klocksnack.se?! Lysande och insiktsfullt!

Om man bortser ifrån de keramiska modellerna som är, i mitt tycke, lite galet prissatta så kommer ev. utpriser ligga mellan 6-10 k. Det är gränsfall om detta kan kännas prisvärt eller?

Vad tyckte ni för övrigt om hemsidan? Vi är nyligen lanserade och tar mer än gärna emot feedback ang. design, interaktion etc.

Tack återigen för all feedback!


PS. Jag såg att det står lite olika urverk på lite olika ställen så jag har faktiskt ställt frågan till Nixon. Ska man ha den prislappen får man f*n se till att leverera också. Ds.

/Per
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
percy skrev:
Härligt med så många passionerade och kunniga forummedlemmar!
Jag tackar något fruktansvärt för all feedback! Ni som hänger här egentligen inte är i min målgrupp utan jag försöker ju rikta in mig, på som någon sa, ”modenissar”.

Mitt mål är att göra armbandsuret till en accessoar lika given och mångsidig som ett par skor. Vårt ultimata mål är att varenda av våra kunder ska ha en klocka för varje dag i veckan och som någon annan påpekade är ju de flesta inom prisspannet 500-2000 kr.

Nu var det så att jag skulle kunna få möjligheten att få sälja dessa lite mer, om vi nu kallar dem för ”exklusiva”, klockor med mer omsorgsfulla materialval.

Vilket ställe i Sverige är då bättre att kolla av pulsen än på klocksnack.se?! Lysande och insiktsfullt!

Om man bortser ifrån de keramiska modellerna som är, i mitt tycke, lite galet prissatta så kommer ev. utpriser ligga mellan 6-10 k. Det är gränsfall om detta kan kännas prisvärt eller?

Vad tyckte ni för övrigt om hemsidan? Vi är nyligen lanserade och tar mer än gärna emot feedback ang. design, interaktion etc.

Tack återigen för all feedback!
/Per

Jag tror det kan finnas ett rätt stort problem med "modeklockor" i det prissegmentet och det är att om du är beredd att betala över 5k för en klocka så är du nog rätt klockintresserad och då riskerar just Nixon att falla bort eftersom det inte riktigt rockar båten för den klockintresserade målgruppen...

Skulle inte en roligare idé vara att komplettera utbudet av renodlade modeklockor med ett "riktigt" klockmärke i prisklassen runt 10k? Det finns ju en del märken som saknar ÅF i Sverige och som kan funka... :)
 

percy

Breitling
Update:

Fick följande svar av Nixon:
ETA 2824-2 movements and ISA SWISS custom Quartz.

Så enkelt sammanfattat så är de för dyra för "modenissarna" och inte vatten värda för "klocknördarna". Låter som det blir en: nej tack, på detta erbjudande.

Tack återigen!
Per
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
percy skrev:
Update:

Fick följande svar av Nixon:
ETA 2824-2 movements and ISA SWISS custom Quartz.

Så enkelt sammanfattat så är de för dyra för "modenissarna" och inte vatten värda för "klocknördarna". Låter som det blir en: nej tack, på detta erbjudande.

Tack återigen!
Per
Som @Denke skrev, varför inte plocka in en joker - d.v.s. ett "kvalitetsmärke" av någon som fortfarande inte har ÅF i Sverige?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denke skrev:
Jag tror det kan finnas ett rätt stort problem med "modeklockor" i det prissegmentet och det är att om du är beredd att betala över 5k för en klocka så är du nog rätt klockintresserad och då riskerar just Nixon att falla bort eftersom det inte riktigt rockar båten för den klockintresserade målgruppen...

EXAKT vad jag tänkte skriva!

Det är väldigt tråkigt att inte skriva att det är en jättebra ide', men såhär ser jag på det:
Problemet är att man måste tänka på målgruppen. Enligt mina erfarenheter är de som köper Nixon personer upp till 30 år, men oftast yngre som vill ha en snygg klocka. De är även ointresserade av vad klockan har för urverk och tycker att 2000kr är ungefär vad de är beredda att betala, då klockan är en accessoar. När dessa personer växer får en bättre lön så köper de gärna en ny klocka som de vet är lätt att uppfatta av omgivningen som "en kvalitetsklocka". Då faller valet på antingen Omega seamaster, speedmaster, eller en billigt Rolex, mäjligtvis en TAG. Den klockan behåller de LÄNGE.

Vi klocknördar däremot ser inte enbart till utseendet utan även till insidan och bryr oss mer om vad vi själva tycker än vad andra tycker. Är klockan av udda märke/modell är det snarare ett plus.

Ingen av de ovan nämnda två kategorierna skulle köpa en Nixon för 5000-10000kr. Den första kategorin tycker att det är för dyrt för ett märke som inte är etablerat som ett kvalitetsmärke och den andra kategorin tycker det är ALLDELES för dyrt för en Nixon med ETA-verk och flashigt utseende.

Dessa modeller kommer med all säkerhet INTE att klassas som kvalitetsklockor med bra urverk och kvalitetsmaterial av någon reggad på denna hemsida. Problemet är alltså inte att det är något fel på själva klockorna, utan att det inte finns någon målgrupp för dessa (tror jag) för det priset.

För 5-10kr finns det MASSVIS med alternativ från bra erkända klocktillverkare Du får för 5-10'kr en Helson, Halios, Benarus, Ocean 7, Steinhart, Artego, Seiko, Citizen, Orient, Certina, Tissot, Precista what ever och oftast behöver du inte betala mer än 4000kr för en ERKÄNT hög kvalitet med motsvarande ETA-urverk, eller ETA urverk.

Med erkänt hög kvalitet menar jag inte att tillverkare själv tycker att det är bra kvalitet, utan att det verkligen är det. Glöm inte att egentillverkat urverk inte per automatik innebär något alldeles fantastiskt. Det sitter egentillverkade urverk i ALLA Seikos, Citizens och Orients och du kan utan problem få en av dessa för strax över 1000kr.

Summa summarum: Icke en bra ide'.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det tog så lång tid för mig att skriva att massvis med andra inlägg skrevs under tiden :)

Mitt råd blir att försöka få in en eller två microtillverkare. Det skulle i alla fall klockintresserade gilla och även modenissar skulle kunna trilla dit. Kolla på Halios, Benarus, Steinhart t ex. Ett annat bra tips för omvärldsanalys är att kolla in http://oceanictime.blogspot.tw/
Det är lite som hypebeast, fast för klockor. De listar alla roliga modeller som släpps. Både av stora och små märken.
 

percy

Breitling
Var ett tag inne på Orient vilket, i mitt tycke, är sjukt mycket bang for the buck men jag vet inte.

Har ni några bra förslag?

/P
 

Camo00

Patek
percy skrev:
Var ett tag inne på Orient vilket, i mitt tycke, är sjukt mycket bang for the buck men jag vet inte.

Har ni några bra förslag?

/P

Nu kan jag vara fel ute, men jag har inte sett de Orient-modeller jag är intresserad av i någon svensk butik. Stämmer det så kan Du nog ragga en del kunder genom att vara ensam om Orients automatare till bra pris?! (Jag köper iaf en...) :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
percy skrev:
Var ett tag inne på Orient vilket, i mitt tycke, är sjukt mycket bang for the buck men jag vet inte.

Har ni några bra förslag?

/P

Det tror jag mer på! Orient gör riktigt bra klockor för pengarna. Jag har bara läst bra grejer om både deras billigare och dyrare klockor. Att kunna köpa en dressklocka med automatiskt urverk för under 2000kr tror jag även skulle passa din kundkrets om jag tolkat den rätt. Jag har bara haft en Orient, som jag skrivit recenssion om här på forumet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De under 2000kr som är poppis i forumsvängarna är:

Orient Mako
enchufadodepap.jpg


Orient Mako XL
Master+Orient.JPG


Orient Bambino
ORIENT_BAMBINO_WHOLE1.jpg


Men jag gillar även Orient symphony
ER27006B-3.jpg


Även deras dyrare Orient star divers är erkänt bra, men dyrare
img56063324.gif
 

_jonte

Patek
percy skrev:
Var ett tag inne på Orient vilket, i mitt tycke, är sjukt mycket bang for the buck men jag vet inte.

Har ni några bra förslag?

/P

Seikos lite finare linjer som Prospex, Spirit, SARB* och andra Japan_Domestic_Models (JDM). Dock kanske mer på sikt om pengar rullar in som de ska, det går bra nu... liksom :)

Andra:
Citizen
Precista
Smiths
Bernhardt
diverse microbrands...
 
Topp