• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomos solur

Cristian

Rolex
2-Faktor
Såg ett inlägg på annat forum angående dessa solur från Nomos. Cool!
Finns för olika tidzoner Glashutte, Madrid o NY.
image.jpg

Guld
image.jpg
 

horologium

Omega
2-Faktor
Riktigt läckra!

Har jag förstått det rätt att ingen av versionerna är tillräckligt långt österut för Sverige eller är mina solurskunskaper helt enkelt för dåliga? Man kan ju naturligtvis räkna ut hur mycket man behöver kompensera med och använda den ändå men det är ju inte lika coolt. Jaja, när de har en version kalibrerad för .se så får man ju köpa en!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Riktigt läckra!

Har jag förstått det rätt att ingen av versionerna är tillräckligt långt österut för Sverige eller är mina solurskunskaper helt enkelt för dåliga? Man kan ju naturligtvis räkna ut hur mycket man behöver kompensera med och använda den ändå men det är ju inte lika coolt. Jaja, när de har en version kalibrerad för .se så får man ju köpa en!
Ligger inte Madrid (Spanien) eller Dresden..på samma tidzon som Sverige?
 

horologium

Omega
2-Faktor
Tror att det är samma men blir osäker. Varför ha en för Glashutte och en för Madrid det är väl samma zon?
För de ligger inte på samma longitud kanske. Min gissning är att man får kompensera med några minuter (?) för varje grad öster om vad den är kalibrerad för. Men här behöver vi nog en expert... :)
 

Lowe92

Cartier
Kan ju vara samma tidszon men eftersom det är olika breddgrader borde ju solen stå annorlunda vilket gör att de måste kalibreras annorlunda. Eller tänker jag fel?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ascool! Om den går rätt eller om det öht är möjligt att läsa av tiden är ju skit samma. Vi har ju alla klockor på armen som nästan visar rätt tid ändå. Grejen att ha ett solur runt halsen är ju lätt värt priset. Skitgrym helt enkelt! Fick starka vill ha-vibbar av den.
 

Joseph

Cartier
Sjukt hur man kan få ett sådant köpsug när man inte kan finna en enda rationell anledning att bära den. Använder ej ring eller halsband, och ringen är ytterst begränsad så att använda den som klocka kanske man går 1-2 ggr.
 

ScubaKing

Audemars
Låter extremt billigt om den i guld (om den är i guld) kostar 218 Euro, kan omöjligt stämma. Antingen är den inte i guld eller så är priset fel.
 

ScubaKing

Audemars
Den är förgylld med 23 karats guld. Hade det varit i massivt guld hade jag tagit varenda lån jag kunnat och sen köpt på mig ett lager. :greedy:

Tycker ändå det låter väl billigt. Ett känt märke, snygg pryl, guld på stål. För dryga 2 lax. Låter extremt billigt. Speciellt om det är 23k guld förgylld med.
 
Topp