• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

Wiglaf

Omega
Jag kan annars rekommendera denna Tangomat 601 som finns på Nymans i Västerås (pre-owned). Uttagen 2019. 38mm. Dock automat. Men med glasbaksida där man kan beskåda urverket :)
764A2581-4BA8-4B92-9BB7-43F02AEED0BD.jpeg

Snygg och clean, men vill helst ha det manuella verket och en mer färgglad tavla!
 

Wiglaf

Omega
Kan detta vara ett alternativ? 36 mm, handjagare och ingen california dial. Finns i lager!

1650205595672.png


https://timeandtidewatches.com/hands-on-the-ace-x-nomos-club-36-blue-limited-edition/
Ja har funderat på den. Verkar inte bara vara ett alternativ utan det enda alternativet! Möter alla mina kriterier - men hur mångsidiga är färgerna? Hur många olika band kan man ha till den och vad passar den till? Gillar den på NATO som på bilden men det blir ju lite begränsande kanske?
 

Rulle

Audemars
Ja har funderat på den. Verkar inte bara vara ett alternativ utan det enda alternativet! Möter alla mina kriterier - men hur mångsidiga är färgerna? Hur många olika band kan man ha till den och vad passar den till? Gillar den på NATO som på bilden men det blir ju lite begränsande kanske?
min funkar lika bra på det svarta lädret som kommer med också

även sett nån ha på det bruna velourbandet ifrån nomos som blev jätte snyggt!
 

Styrchen

Omega
Ja har funderat på den. Verkar inte bara vara ett alternativ utan det enda alternativet! Möter alla mina kriterier - men hur mångsidiga är färgerna? Hur många olika band kan man ha till den och vad passar den till? Gillar den på NATO som på bilden men det blir ju lite begränsande kanske?
Som ovan skrev så passar svart och brunt nog bra. Sen kanske inte ett gult band skulle vara något höjdare. ;) Det är lite det som är nackdelen med en färgad tavla, det matchar bättre till lite mer neutrala band.
 

Wiglaf

Omega
Som ovan skrev så passar svart och brunt nog bra. Sen kanske inte ett gult band skulle vara något höjdare. ;) Det är lite det som är nackdelen med en färgad tavla, det matchar bättre till lite mer neutrala band.
Jo det är klart. Men det hade varit kul med fler val! Jag har lite svårt att förstå Nomos designval ibland. Varför är de flesta av de snyggaste modellerna limited edition som är omöjliga att få tag på? T.ex. timeless limited Ludwig är skitsnygg och flera limited club är väldigt snygga. Varför är den tomatröda clubben neomatik? Borde inte den färgen passa en mer ungdomlig instegsmodell perfekt? Varför är de nya club campus-modellerna (pink och blue purple) omöjliga att få med glasbaksida när alpha-verket är så otroligt vackert och andra campus-modeller går att få med glasbaksida? Varför finns inte fler instegsmodeller utan California dials? Så många frågor, så få svar...
 

Ricky Spanish

Omega
2-Faktor
Men det kanske är jag som inte fattar.

Den där har jag faktiskt också funderat en hel del på! Verkar vara lite av ett strap monster och det finns något klassiskt och tidlöst över designen. Det är nog bara Kalifornien-tavlan jag tvekar över.
Ja såhär i efterhand skulle jag säga att jag nog hade kört på en 36 utan Cali.
 

dontpanic

Breitling
Har spanat på Nomos Club 38, 10 månaders leveranstid så blir väl en trevlig julklapp då. Saken är den att jag är nästan säker på att jag såg valet att få den med glas-baksida, men verkar borta nu? Eller har jag drömt? Tror det va 200 EU tillägg.

 
Senast ändrad:

Wiglaf

Omega
Har spanat på Nomos Club 38, 10 månaders leveranstid så blir väl en trevlig julklapp då. Saken är den att jag är nästan säker på att jag såg valet att få den med glas-baksida, men verkar borta nu? Eller har jag drömt? Tror det va 200 EU tillägg.

Ett av deras märkliga beslut. Du kan få den mörka med glasbaksida, men inte de mer färgglada. Nomos har så sjukt bra kvalitet och design i grunden, men det känns som de envisas med att irritera många fans med såna här saker. Jag har svårt att tänka mig att de inte skulle sälja hur mkt som helst om de erbjöd en club utan California-tavla i antingen 36 eller 38 mm i många färger och med glasbaksida. Säg för 15 papp eller så. Det skulle vara ett grymt alternativ till Rolex OP mfl. Men av någon anledning vägrar de göra detta.
 

Wiglaf

Omega
Vad sägs om det här upplägget: de skulle kunna ha tre Club-linjer.

Den billigaste skulle vara Club Campus, samma koncept som nu men billigare, 1000 euro. Alla modeller är 36 mm med metallbaksida för det passar konceptet att man ska kunna gravera om man tex tagit en examen. Alla har California-dial för att de ska vara ungdomliga och lekfulla. Här finns de riktigt lekfulla urtavlorna typ tomatröd och orange.

Club Classic, 1500 euro. Manuella, 38 mm, glasbaksida. Här finns en flera färger att välja mellan, men mer stilrent än campus. En vit, en mörk, en silver eller liknande kanske samt lite mer lekfulla kanske typ gul, blå, grön...

Club Neomatik, 2000 euro, som classic men med automatiska verk.
 

dontpanic

Breitling
Ett av deras märkliga beslut. Du kan få den mörka med glasbaksida, men inte de mer färgglada. Nomos har så sjukt bra kvalitet och design i grunden, men det känns som de envisas med att irritera många fans med såna här saker. Jag har svårt att tänka mig att de inte skulle sälja hur mkt som helst om de erbjöd en club utan California-tavla i antingen 36 eller 38 mm i många färger och med glasbaksida. Säg för 15 papp eller så. Det skulle vara ett grymt alternativ till Rolex OP mfl. Men av någon anledning vägrar de göra detta.
Ahaa, då stod jag förmodligen bara på det valet då jag labbade, va synd. Kommer bli en grå, men hade lätt betalt för glasbaksida om det fanns!
 

nept

Panerai
Vad sägs om det här upplägget: de skulle kunna ha tre Club-linjer.

Den billigaste skulle vara Club Campus, samma koncept som nu men billigare, 1000 euro. Alla modeller är 36 mm med metallbaksida för det passar konceptet att man ska kunna gravera om man tex tagit en examen. Alla har California-dial för att de ska vara ungdomliga och lekfulla. Här finns de riktigt lekfulla urtavlorna typ tomatröd och orange.

Club Classic, 1500 euro. Manuella, 38 mm, glasbaksida. Här finns en flera färger att välja mellan, men mer stilrent än campus. En vit, en mörk, en silver eller liknande kanske samt lite mer lekfulla kanske typ gul, blå, grön...

Club Neomatik, 2000 euro, som classic men med automatiska verk.

Så man skulle inte kunna få en 36 mm med normala siffror? Låter ju dumt tycker jag. Aldrig förstått tjusningen med kaliforniska tavlan.
 

Wiglaf

Omega
Så man skulle inte kunna få en 36 mm med normala siffror? Låter ju dumt tycker jag. Aldrig förstått tjusningen med kaliforniska tavlan.
Tanken var väl mest hur det skulle kunna strömlinjeformas utifrån deras nuvarande upplägg. Personligen hade jag förstås gärna sett att det fanns 36mm i massa färger utan Kalifornien...har också svårt för den.
 

dontpanic

Breitling
Med tanke på 10 mån leveranstid på Nomos Club 38 (alla modeller) på Nomos egen sajt, vart skulle ni säga är bästa / säkraste stället att köpa en? Har spanat på Chrono 24 där det finns ett par alternativ (nya) eller är det bättre då att gå via en auktoriserad handlare och se om det finns i lager? Hade gärna haft en till sommaren ☀️
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på 10 mån leveranstid på Nomos Club 38 (alla modeller) på Nomos egen sajt, vart skulle ni säga är bästa / säkraste stället att köpa en? Har spanat på Chrono 24 där det finns ett par alternativ (nya) eller är det bättre då att gå via en auktoriserad handlare och se om det finns i lager? Hade gärna haft en till sommaren ☀️
Kolla FRANKS Ur i Stockholm. Annars så kan jag rekommendera ACE Jewelers. Även Lepage.fr ska vara bra.
 
Senast ändrad:

Styrchen

Omega
Med tanke på 10 mån leveranstid på Nomos Club 38 (alla modeller) på Nomos egen sajt, vart skulle ni säga är bästa / säkraste stället att köpa en? Har spanat på Chrono 24 där det finns ett par alternativ (nya) eller är det bättre då att gå via en auktoriserad handlare och se om det finns i lager? Hade gärna haft en till sommaren ☀️
Rekommenderar starkt Franks ur! Köpte min Nomos där och fick en rimlig rabatt (15%).
 

dontpanic

Breitling
Tack för tips om Franks Ur som hade klockan inne i lager. Jag mailade även Nomos angående glas-baksida och det va inga problem att få alla modeller av klockan med glas-baksida (Nomos Club 38) men va tvungen att lägga ordern via mail. Frågade då även om det gick att byta till glas i efterhand och det gick även det bra, då skulle jag kontakta deras service-avdelning.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kikat efter en Tangente Sport 501/531 (Egentligen godtycklig tangente med 10 ATM vattenresistens) ett tag och är nu påväg att köpa en Nomos Tangente Sport 501.2. Någon här som vet om det är skruvad krona på dessa samt mellan vilka år (ish) 501/531 producerades? Är 15k ett rimligt pris eller hur mkt anser ni att man bör betala?

1658078815972.png
 
Topp