• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Normal gångavvikelse?

TLåbbman

Omega
Är det normalt för en ny (halvår gammal) rolex datejust att dra sig 1-2 minuter i veckan? chronometercertifikationen säger väl att den ska ligga inom några sekunder per dygn. så borde vara för mycket? vad gör man åt det? har man rätt att få den åtgärdad utan kostnad hos AD? måste man gå till den AD man köpte den?
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Att svara om gångavvikelse kräver egentigen ett ganska långt svar då det är mängder av faktorer att ta hänsyn till. Sök på forumet så hittar du mkt bra info.

Det korta svaret är dock att 1-2 minuter per vecka inte är normalt på din klocka. Du kan lämna in den hos valfri AD och det tar några dagar i normalfallet. Du betalar inte för detta.
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Låter som det är dags för ruckning. Gå till AD.

Som referens har min 116200 från dec 2015 fortat sig 90s sedan 9 maj. Det är så det skall se ut!
Blir till att ställa om när det är dags för vintertid.
 
Snabb ytterligare fråga: hur länge "gäller" en chronometer-specifikation? Dvs kan man kräva samma precision efter en service och under hela garantitiden?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Snabb ytterligare fråga: hur länge "gäller" en chronometer-specifikation? Dvs kan man kräva samma precision efter en service och under hela garantitiden?
Ja under hela garantitiden och även under servicegaranti efter service. Under klockans garantitid kan du lämna in den hos valfri ad efter service så ser det lite olika ut. Får du rolex servicekort så har du möjlighet att lämna in den vart som helst. Vissa ad t.ex. Nymans ger dock inte detta utan då är du hänvisad till att lämna in den hos dem under servicegarantin.
 

TLåbbman

Omega
Ja under hela garantitiden och även under servicegaranti efter service. Under klockans garantitid kan du lämna in den hos valfri ad efter service så ser det lite olika ut. Får du rolex servicekort så har du möjlighet att lämna in den vart som helst. Vissa ad t.ex. Nymans ger dock inte detta utan då är du hänvisad till att lämna in den hos dem under servicegarantin.

hur lång är garantitiden på en ny rolex? är den samma world wide? (min är köpt i japan)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Rolex sålda från och med 1 juli 2015 har 5 års garanti. Rolex sålda från juli 2013 fick 3 år garanti när garantitiden förlängdes till 5 år. Rolex sålda innan juli 2013 hade 2 år.
Servicegaranti är 2 år.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Sedan sommaren 2015 garanterar Rolex att alla deras nytillverkade klockor (oavsett modell) skall gå maximalt +2/-2 sekunder/dygn. Lämna in till AD helt enkelt, det går inom garantin. Din relativt nyinköpta Datejust skall ha en tidsavvikelse på+2/-2 sekunder/dygn, inget snack om den saken
 

marw

Panerai
2-Faktor
Sedan sommaren 2015 garanterar Rolex att alla deras nytillverkade klockor (oavsett modell) skall gå maximalt +2/-2 sekunder/dygn. Lämna in till AD helt enkelt, det går inom garantin. Din relativt nyinköpta Datejust skall ha en tidsavvikelse på+2/-2 sekunder/dygn, inget snack om den saken
Nu borde jag skriva det långa svaret om gångavvikelse men orkar inte en fredagskväll som denna. Du har så klart rätt i sak men denna spec bygger på att flera förutsättningar är uppfyllda så som fullt uppdragen klocka och test i fabrik. Det är således inget att hetsa upp sig över om klockan går + tre, fyra eller fem sekunder vid daglig användning och nattvila. Dock ska den så klart inte gå plus 1-2 minuter i veckan som ts klocka gör. Sök på forumet för mer info. Tror @yonsson skrivit flera kloka inlägg.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Njae, jag utgår i första hand från min egna 116710LN inköpt förra året, den går +0,5 sek/dygn varje dag, Har bl a kört med den igång nio månader i sträck och lät den då vila någon/några dagar i veckan (använder inte winder) när jag använde andra klockor i min samling emellanåt. En nyinköpt DJ som används regelbundet skall hålla det av Rolex garanterade tidsintervallet inget annat. För en vanlig användare hade en av Rolex garanterad gångavvikelse på +2/-2 sekunder/dygn inte varit mycket värt annars...
 
Nu borde jag skriva det långa svaret om gångavvikelse men orkar inte en fredagskväll som denna. Du har så klart rätt i sak men denna spec bygger på att flera förutsättningar är uppfyllda så som fullt uppdragen klocka och test i fabrik. Det är således inget att hetsa upp sig över om klockan går + tre, fyra eller fem sekunder vid daglig användning och nattvila. Dock ska den så klart inte gå plus 1-2 minuter i veckan som ts klocka gör. Sök på forumet för mer info. Tror @yonsson skrivit flera kloka inlägg.

Fast asså va? Isf har ju Rolex lämnat en helt meningslös spec.

"min klocka tappar 7 minuter per timme, garanti"
"nä i 3,7 grader celsius och om den ligger vid 44 graders vinkel samt stryks medhårs håller den +2/-2"
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Helt rätt @Bossebäver . Det hade varit något av en PR mardröm för Rolex annars att behöva förklara:
Jo, ni förstår den garanterade gångavvikelsen på +2/-2 sekunder/dygn vi marknadsför för samtliga våra nytillverkade klockor gäller enbart i "kliniska tester", genomförda i våra egna laboratorier under optimala förhållanden och återspeglar inte på något sätt vad våra kunder kan förvänta sig när de använder våra klockor.

Nej, vid vanlig regelbunden användning skall den garanterade gångavvikelsen hållas för en nytillverkad Rolex. Håller inte klockan detta skall den självklart åtgärdas. Lite som att köpa en ny Porsche exempelvis som går 50 km/h långsammare än angivit av Porsche. Tror knappast Porsche skulle svara att angiven maxfart gäller bara när vi själva testar bilen
 

marw

Panerai
2-Faktor
Fast asså va? Isf har ju Rolex lämnat en helt meningslös spec.

"min klocka tappar 7 minuter per timme, garanti"
"nä i 3,7 grader celsius och om den ligger vid 44 graders vinkel samt stryks medhårs håller den +2/-2"
Kolla lite äldre trådar så finner du info om deras spec. Det är inte så att de garanterar att deras klocka oavsett uppdrag, temperatur, användning osv ska gå inom denna spec. Värdelöst eller inte är väl en smakfråga.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Helt rätt @Bossebäver . Det hade varit något av en PR mardröm för Rolex annars att behöva förklara:
Jo, ni förstår den garanterade gångavvikelsen på +2/-2 sekunder/dygn vi marknadsför för samtliga våra nytillverkade klockor gäller enbart i "kliniska tester", genomförda i våra egna laboratorier under optimala förhållanden och återspeglar inte på något sätt vad våra kunder kan förvänta sig när de använder våra klockor.

Nej, vid vanlig regelbunden användning skall den garanterade gångavvikelsen hållas för en nytillverkad Rolex. Håller inte klockan detta skall den självklart åtgärdas. Lite som att köpa en ny Porsche exempelvis som går 50 km/h långsammare än angivit av Porsche. Tror knappast Porsche skulle svara att angiven maxfart gäller bara när vi själva testar bilen
Tyvärr är det inte så enkelt och det är synd om glada rolexägare blir oroliga när deras nya klocka verkar gå plus fyra sekunder per dygn. Det är med all sannolikhet helt ok även om deras spec är 2-2. Dock är inte 1-2 minuter normalt.
 
Kolla lite äldre trådar så finner du info om deras spec. Det är inte så att de garanterar att deras klocka oavsett uppdrag, temperatur, användning osv ska gå inom denna spec. Värdelöst eller inte är väl en smakfråga.

Så det de garanterar är alltså "den KAN gå +2/-2, OM Sverige vinner fotbolls-EM, Donald Trump rakar skallen och Mona Sahlin köper sin egen Toblerone!".

Rolex har isf släppt en helt meningslös certifiering. Synd, för +2/-2 är verkligen rätt schysst.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tycker du drar det lite väl hårt men något åt det hållet. Sen kan man ju tänka att alla faktorer som kan påverka gör det oavsett klocka och fabrikat och desto bättre spec desto mindre avvikelse vid vanlig användning. Jag har haft ganska många klockor och flera är dyrare än en vanlig modern sportrolex. Rolex är dock det fabrikat som håller tiden mest korrekt och detta inkluderat omegas nya urverk. Är prio 1 att klockan ska hålla så exakt tid som möjligt och vara en ren automat så köp en rolex. Finns ju mängder av personer som uppger någon eller några sekunders avvikelse i månaden även om detta sannolikt inte är ett representativt resultat.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Så med samma logik om du trycker gasen i botten på din nya Porsche och den bara går 290 km/h och inte 340 km/h som Porsche marknadsför officiellt så får Porscheägaren snällt finna sig i detta.
Hela poängen med Rolex garanterade gångavvikelse (speciellt numera då vanlig COSC certifiering inte längre är en direkt konkurrensfördel) är att en vanlig användare skall köpa en nytillverkad Rolex och vid normal användning förvänta sig den exakthet som Rolex själva garanterar
 

noeLLY

Cartier
Så med samma logik om du trycker gasen i botten på din nya Porsche och den bara går 290 km/h och inte 340 km/h som Porsche marknadsför officiellt så får Porscheägaren snällt finna sig i detta.
Hela poängen med Rolex garanterade gångavvikelse (speciellt numera då vanlig COSC certifiering inte längre är en direkt konkurrensfördel) är att en vanlig användare skall köpa en nytillverkad Rolex och vid normal användning förvänta sig den exakthet som Rolex själva garanterar
Var på rolex hemsida står det om denna tolerans? Hittar det inte?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
IMG_4333.PNG
 
Tycker du drar det lite väl hårt men något åt det hållet. Sen kan man ju tänka att alla faktorer som kan påverka gör det oavsett klocka och fabrikat och desto bättre spec desto mindre avvikelse vid vanlig användning. Jag har haft ganska många klockor och flera är dyrare än en vanlig modern sportrolex. Rolex är dock det fabrikat som håller tiden mest korrekt och detta inkluderat omegas nya urverk. Är prio 1 att klockan ska hålla så exakt tid som möjligt och vara en ren automat så köp en rolex. Finns ju mängder av personer som uppger någon eller några sekunders avvikelse i månaden även om detta sannolikt inte är ett representativt resultat.

Jag har inga tvivel på hur bra Rolex är på tidshållning. Jag har problem med en uppenbart missledande certifiering som inte backas upp. Det är inget annat än bedrägeri.

"This exclusive designation testifies that the watch has successfully undergone a series of tests conducted by Rolex in its own laboratories according to its own criteria, which exceed watchmaking norms and standards. The certification applies to the fully assembled watch, after casing the movement, guaranteeing superlative performance on the wrist in terms of precision, power reserve, waterproofness and self-winding. The precision of a Rolex Superlative Chronometer after casing is of the order of −2/+2 seconds per day, or more than twice that required of an official chronometer. The Superlative Chronometer status is symbolized by the green seal that comes with every Rolex watch and is coupled with an international five-year guarantee."

Fixar de inte större avvikelser än +2/-2 på garantin så har de bluffat, iaf i mina ögon.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Så med samma logik om du trycker gasen i botten på din nya Porsche och den bara går 290 km/h och inte 340 km/h som Porsche marknadsför officiellt så får Porscheägaren snällt finna sig i detta.
Hela poängen med Rolex garanterade gångavvikelse (speciellt numera då vanlig COSC certifiering inte längre är en direkt konkurrensfördel) är att en vanlig användare skall köpa en nytillverkad Rolex och vid normal användning förvänta sig den exakthet som Rolex själva garanterar
Gör Porschen 340 i uppförsbacke och kraftig motvind? Det tillhör ju den normala användningen att åka i såväl uppförsbacke som kraftig motvind...
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Hmmm jag har skrivit "normal användning" i mina inlägg, att köra i uppförsbacke och kraftig motvind är inte sådan användning vid 99,9 % av vanlig bilkörning så den liknelsen håller inte tyvärr, men jag förstår vart du försöker komma ;)
Men, huvudpunkten att en till tillverkare som gör världens mest välkända klockor garanterar och marknadsför sina produkter med en uttalad garanti att deras klockor skall hålla +2/-2 sekunder/dygn sedan inte behöver hålla detta löfte med hänvisning till att den inte använts i ett av deras egna kontrollerat laboratorium är like märkligt eller hur?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Hmmm jag har skrivit "normal användning" i mina inlägg, att köra i uppförsbacke och kraftig motvind är inte sådan användning vid 99,9 % av vanlig bilkörning så den liknelsen håller inte tyvärr, men jag förstår vart du försöker komma ;)
Men, huvudpunkten att en till tillverkare som gör världens mest välkända klockor garanterar och marknadsför sina produkter med en uttalad garanti att deras klockor skall hålla +2/-2 sekunder/dygn sedan inte behöver hålla detta löfte med hänvisning till att den inte använts i ett av deras egna kontrollerat laboratorium är like märkligt eller hur?
Om vi nu väljer denna liknelse så räcker det ju att det är en ganska kort uppförsbacke och begränsad motvind för att minimala avvikelser ska uppstå. Det är 86400 SEK per dygn och även en kort "uppförsbacke" eller "motvind" kan så klart ge utslag över ett dygn.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ja, men poängen är att när 86400 sekunder gått skall inte klockan avvikit mer än +2/-2 sekunder totalt vid normalt bruk. Såvida du inte är en Navy SEAL bakom fiendens linje med Rolex runt armen eller liknande kommer du vid vardagligt bruk inte hamna i en sådan uppförsbacke som gör att tidsavvikelsen skall kunna bli större än utlovat, en Rolex skall vara konstruerad för att klara av detta. Tillbaka till huvudpunkten, går inte klockan som utlovat kan du under garantin lämna in den till AD för åtgärd. Ingen AD skulle neka dig kontroll/korrigering med hänvisning till att klockan inte använts i Rolex egna laboratorium när avvikelsen uppmättes
 

marw

Panerai
2-Faktor
Ja, men poängen är att när 86400 sekunder gått skall inte klockan avvikit mer än +2/-2 sekunder totalt vid normalt bruk. Såvida du inte är en Navy SEAL bakom fiendens linje med Rolex runt armen eller liknande kommer du vid vardagligt bruk inte hamna i en sådan uppförsbacke som gör att tidsavvikelsen skall kunna bli större än utlovat, en Rolex skall vara konstruerad för att klara av detta. Tillbaka till huvudpunkten, går inte klockan som utlovat kan du under garantin lämna in den till AD för åtgärd. Ingen AD skulle neka dig kontroll/korrigering med hänvisning till att klockan inte använts i Rolex egna laboratorium när avvikelsen uppmättes
Tyvärr är det inte så tillverkarna tar fram sina specifikationer oavsett tillverkare.
 

TLåbbman

Omega
Rolex sålda från och med 1 juli 2015 har 5 års garanti. Rolex sålda från juli 2013 fick 3 år garanti när garantitiden förlängdes till 5 år. Rolex sålda innan juli 2013 hade 2 år.
Servicegaranti är 2 år.

Sedan sommaren 2015 garanterar Rolex att alla deras nytillverkade klockor (oavsett modell) skall gå maximalt +2/-2 sekunder/dygn. Lämna in till AD helt enkelt, det går inom garantin. Din relativt nyinköpta Datejust skall ha en tidsavvikelse på+2/-2 sekunder/dygn, inget snack om den saken

OK, gäller detta world wide? Typ om den är köpt hos AD tokyo, kan jag lämna in den på AD i Shanghai?
 
Topp