• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Normaltid = Läderarmband PÅ - Befria din klocka och sätt färg på vintern!

TicTack

Cartier
Nu när svettperioden officiellt är över och vi har gått in i normaltid så vill jag säga att det är dags att liva upp dina klockor med något lite mer färgglatt än grå metall (jag kan tänka mig ett undantag för "färgad" metall som gulguld).

Vintern är grå och tråkig som den är, så varför inte sätta lite färg på din klocka? I alla fall svart? Say NO to a sea of grayness!

För någonstans runt 300 SEK får du ett Hirsch Duke som ser helt OK ut och passar de flesta klockor. Då de kostar 1/10 av priset för de flesta märkesarmband kan du prova lite olika färger samt byta ofta om armbandet skulle bli sunkigt.

Duke_Group01.jpg



Är du pedant så är din största utgift faktiskt ett ordentligt verktyg för att ta bort din metallänk smidigt och utan repor:
https://www.cousinsuk.com/product/spring-bar-tool-bergeon-6825

R38673_Pic2_cmyk.jpg


De medföljande standardgafflarna passar Omega. Köp till Fine tips fork för Rolex - lika bra att ha båda!

Sedan ett kvalitetsverktyg för att sätta på armbandet
https://www.cousinsuk.com/product/spring-bar-tool-bergeon-6111
L0938Group1_cmyk.jpg




Köp gärna några mikrofiberdukar som du kan ha under klockan när du byter armband (glaset ner mot bordet). Dessa kan du även ha för att torka av klockan. Undvik dock att köra dem i tvättmaskinen, där finns det fint grus från dina kläder...

Ett ytterligare tips är att försöka att alltid ha läderband eller metallband i minst en sida av klockan hela tiden, då kan man stödja mot detta när man jobbar med klockan. Oftast är ett metallarmband lättast att få av om man delar upp det i två delar innan man går på med 6825.

På grund av detta (i vissa fall), att låsa skruvar i armbandet, kan det vara smart att köpa lite Loctite 222
https://www.cousinsuk.com/product/adhesives-loctite-glues?code=C20805

Och så kanske lite verktyg för att justera armbandet (utöver skruvmejslar):
https://www.cousinsuk.com/category/bracelet-adjusting

som den här billiga om du har pinnar i armbandet
https://www.cousinsuk.com/product/pin-remover-screw-in-af-swiss




Rattmuff PÅ!

Jag saknar helt anknytning till företaget jag länkar till ovan, jag har inte handlat där.



Lycka till! :)
 

TicTack

Cartier
Ja just det, glöm inte att kolla att armbandet sitter på ordentligt, att bandstiften gått i 100%.

Och att armbandsbiten med låsbygel sitter kl 12!
 

TicTack

Cartier
Jag brukar dessutom använda klockans originalbandstift om de passar och är fräscha. De som följer med armband är ofta av skiftande kvalitet, och kan i vissa fall gnaga lite fult på boetten om de inte passar "hålen" bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Postat kl 04:12. :D

Är på jakt efter ett 18/16mm i äkta alligator för ett bra pris. Några tips?
 

Maro

Audemars
Hehe antingen har du en grym fylla eller tidiga barn:)

Hur som så tack för en skön guide. Det där verktyget för att ta av band har jag aldrig sett eller tänkt på. Någon som använder det hemma?
 

TicTack

Cartier
Hehe antingen har du en grym fylla eller tidiga barn:)

Hur som så tack för en skön guide. Det där verktyget för att ta av band har jag aldrig sett eller tänkt på. Någon som använder det hemma?
Ja... men det kanske du kunde gissa! :smug:

Jag tröttnade på att repa sönder klockorna när jag bytte band / gjorde rent band.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Bra förslag på 19mm band tas gärna emot. De jag sett hittills kostar nästan lika mycket som Omegas original. Inget fel i det, men då blir bandgarderoben mindre...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Byta kläder på klockorna är svinkul. Bra tips på verktyg, de jag skickat efter har varit av relativt dålig kvalite i stålet, gått av, blivit böjt och skavt m m. Som sagt, tic tack för tipset :)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Blev en liten sejour då jag hittade ett Hirsch Medici i lådan som jag tänkte testa till min AT. Har gått i tankarna på något finare präglat brunt läder men detta får agera testpilot en liten stund.
20141026_110218~2.jpg


Då detaljerna är lika viktiga ändå blev det till att sätta på passande Omega spänne. Har gjort precis samma visa en gång förut för att få på viklåset på ett snyggt sätt. Klipper båda hållarna och limmar igen hålet som den fasta satt i. Sedan klipper jag även den lilla pinnen och låter en del sitta kvar för att fylla ut hålet som syns i lädret. (klippte inte omega spännet...)
20141026_111351~2.jpg


Funkar rätt bra men flyger det med klockan?
20141026_111704~2.jpg


Inte hundra procent nöjd, tror det får bli utan böjda ändar nästa gång.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Blev en liten sejour då jag hittade ett Hirsch Medici i lådan som jag tänkte testa till min AT. Har gått i tankarna på något finare präglat brunt läder men detta får agera testpilot en liten stund.
20141026_110218~2.jpg


Då detaljerna är lika viktiga ändå blev det till att sätta på passande Omega spänne. Har gjort precis samma visa en gång förut för att få på viklåset på ett snyggt sätt. Klipper båda hållarna och limmar igen hålet som den fasta satt i. Sedan klipper jag även den lilla pinnen och låter en del sitta kvar för att fylla ut hålet som syns i lädret. (klippte inte omega spännet...)
20141026_111351~2.jpg


Funkar rätt bra men flyger det med klockan?
20141026_111704~2.jpg


Inte hundra procent nöjd, tror det får bli utan böjda ändar nästa gång.
Tycker det funkar kanon!! :)
 

ruchac

Omega
Tjena Yonsson! Du letar efter ett matt svart alligatorarmband för max ett kex?
Finns på urtid.com för under den summan, Rios Prestige och Rios Imperial,
tror det är riktigt fin kvalitet för pengen.
 

TicTack

Cartier
Tips på hemsida för köp av Hirsch eller liknande till bra pris?

Googla, så hittar du en stor säljare som mer eller mindre kör deras listpriser. Jag har inte hittat någonstans som kör låga priser, om det inte handlar om utgångna modeller. Finns det någon budgetförsäljare?

Hirsch verkar ha bra koll på sina återförsäljare...

Ebay.de eller liknande kanske man kan göra fynd på knappt använda exemplar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tips på hemsida för köp av Hirsch eller liknande till bra pris?
Googla, så hittar du en stor säljare som mer eller mindre kör deras listpriser. Jag har inte hittat någonstans som kör låga priser, om det inte handlar om utgångna modeller. Finns det någon budgetförsäljare?

Hirsch verkar ha bra koll på sina återförsäljare...

Ebay.de eller liknande kanske man kan göra fynd på knappt använda exemplar.
Trams att det inte går att hitta billigare

Köpte Hirsch Regent för 69 pund från en engelsk nätshop (http://www.watchesbytimepiece.com) och i Sverige kostar samma band 1495kr....
 

TicTack

Cartier
Trams att det inte går att hitta billigare
Köpte Hirsch Regent för 69 pund från en engelsk nätshop (http://www.watchesbytimepiece.com) och i Sverige kostar samma band 1495kr....
Nu efterfrågade jag inte en meningslös jämförelse i pris med din lokala handlares uppblåsta priser...

Jag efterfrågade en riktig budgetförsäljare...

Företaget du länkade till tar 69 GBP för det armbandet du nämner.

Hirschs största och officiella internetförsäljare watchobession som kör "listpriser" på i princip allt tar för samma armband 75 GBP.

Alltså en skillnad på hela 6 GBP... Tar man hänsyn till att företaget du nämner har cirka 3 GBP dyrare frakt till Sverige krymper avståndet till 3 GBP billigare. Hirsch Duke har samma pris på båda ställen, alltså dyrare med frakt från firman du nämner.

Alltså är det långt ifrån en budgetförsäljare du hittat. De kör samma priser som watchobsession, som är första träff på google på
hirsch straps
och är Hirschs lydiga officiella återförsäljare.

Så sluta TRAMSA själv och försök igen att svara på min fråga.



Googla, så hittar du en stor säljare [watchobsession] som mer eller mindre kör deras listpriser. Jag har inte hittat någonstans som kör låga priser, om det inte handlar om utgångna modeller. Finns det någon budgetförsäljare?

Hirsch verkar ha bra koll på sina återförsäljare...

Ebay.de eller liknande kanske man kan göra fynd på knappt använda exemplar.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Nu efterfrågade jag inte en meningslös jämförelse i pris med din lokala handlares uppblåsta priser...

Jag efterfrågade en riktig budgetförsäljare...

Företaget du länkade till tar 69 GBP för det armbandet du nämner.

Hirschs största och officiella internetförsäljare watchobession som kör "listpriser" på i princip allt tar för samma armband 75 GBP.

Alltså en skillnad på hela 6 GBP... Tar man hänsyn till att företaget du nämner har cirka 3 GBP dyrare frakt till Sverige krymper avståndet till 3 GBP billigare. Hirsch Duke har samma pris på båda ställen, alltså dyrare med frakt från firman du nämner.

Alltså är det långt ifrån en budgetförsäljare du hittat. De kör samma priser som watchobsession, som är första träff på google på
hirsch straps
och är Hirschs lydiga officiella återförsäljare.

Så sluta TRAMSA själv och försök igen att svara på min fråga.
Whooooohaaaaaa.

Din pellejöns.

Gå in och kolla i vilken svensk butik som helst så kommer du upptäcka att bandet kostar ca 1500 kr i Sverige.

Så det är nog snarare så att priset i Sverige är högre än i tex Uk. Och i svensk jämförelse blir den jag länkade till en budgetförsäljare. Men du ville väl betala 10kr för bandet - då först blir det en "budgetförsäljare"


Men om du nu är så påläst så kan väl DU länka bra priser, och inte spy ur dig en massa TRAMS när vi andra tipsar om BÄTTRE priser
 
Topp