• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NORQAIN - nu i Sverige

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
NORQAIN är ett ungt märke (startades 2018) som nu också finns i Sverige.
Klockmaster Globen är först ut och jag fick möjligheten att träffa representanterna och klämma på klockorna härom dagen.
Om ni i vissa modeller ser likheter med ett annat märke så är det inte så konstigt då Ted Schneider finns med i bakgrunden.

DSC-3864.jpg


Tre modellserier; Adventure (sportiga kronografer och trehandare), Freedom (mer klassiska sextiotalsinspirerade) samt Independence.
Både herr och damklockor. Man använder uteslutande mekaniska ETA eller Sellita verk. Alla har kupade safirglas med dubbel AR och täta till 100m.
De som tilltalade mig var kronograferna med kontrasterande småtavlor (grå och svart adventure 44mm) och 42mm Freedom 60.

DSC-3889.jpg

Tyvärr fanns inte dessa IRL, men Svante har i butiken om man vill klämma.

DSC-3849.jpg

DSC-3816.jpg

DSC-3818.jpg

DSC-3826.jpg

DSC-3850.jpg

Norqain sponsrar NHL Allstar matcherna och Viktor Hedman signade några boxar hos Svante som de första köparna kommer få till sina klockor.

IMG-20191108-WA0000.jpg


Övriga var inte jättespeciella tycker jag även om tavelmönstret är lite kul.
DSC-3769.jpg

DSC-3774.jpg

DSC-3776.jpg

DSC-3810.jpg

DSC-3854.jpg

DSC-3836.jpg


Alla klockor har också en "plåt" på sidan där man kan få graverat vilken text man vill.
DSC-3813.jpg

DSC-3814.jpg

DSC-3858.jpg


Svenska ambassadören, Mathias Hargin, framgångsrik slalomåkare:
DSC-3869.jpg

DSC-3885.jpg
 

0-500

Cartier
NORQAIN är ett ungt märke (startades 2018) som nu också finns i Sverige.
Klockmaster Globen är först ut och jag fick möjligheten att träffa representanterna och klämma på klockorna härom dagen.
Om ni i vissa modeller ser likheter med ett annat märke så är det inte så konstigt då Ted Schneider finns med i bakgrunden.

DSC-3864.jpg


Tre modellserier; Adventure (sportiga kronografer och trehandare), Freedom (mer klassiska sextiotalsinspirerade) samt Independence.
Både herr och damklockor. Man använder uteslutande mekaniska ETA eller Sellita verk. Alla har kupade safirglas med dubbel AR och täta till 100m.
De som tilltalade mig var kronograferna med kontrasterande småtavlor (grå och svart adventure 44mm) och 42mm Freedom 60.

DSC-3889.jpg

Tyvärr fanns inte dessa IRL, men Svante har i butiken om man vill klämma.

DSC-3849.jpg

DSC-3816.jpg

DSC-3818.jpg

DSC-3826.jpg

DSC-3850.jpg

Norqain sponsrar NHL Allstar matcherna och Viktor Hedman signade några boxar hos Svante som de första köparna kommer få till sina klockor.

IMG-20191108-WA0000.jpg


Övriga var inte jättespeciella tycker jag även om tavelmönstret är lite kul.
DSC-3769.jpg

DSC-3774.jpg

DSC-3776.jpg

DSC-3810.jpg

DSC-3854.jpg

DSC-3836.jpg


Alla klockor har också en "plåt" på sidan där man kan få graverat vilken text man vill.
DSC-3813.jpg

DSC-3814.jpg

DSC-3858.jpg


Svenska ambassadören, Mathias Hargin, framgångsrik slalomåkare:
DSC-3869.jpg

DSC-3885.jpg
Har velat se dessa i Verkligheten så tack för tipset.
Blir en tur till Globen:)
 

PNM

Panerai
Vill inte vara negativ men att gå igenom denna samling klockor kändes ungefär som att vada i kvicksand.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag noterade att Norqain har släppt en ny serie som de kallar Wild One. Vad jag förstår är detta resultatet av samarbetet med Jean-Claude Biver. Personligen tycker jag att det är många delar som är intressant med detta.

  • Kul med ovanliga materialval. Norteq, som de kallar sin kolkomposit, och gummi för sina stötdämpande egenskaper.
  • Ett robust urverk, vad det verkar, från Tudors Kenissi med 70 timmars gångreserv.
  • Tydligen stöttålig upp till 5000 G enligt dem själva.

Cool klocka tycker jag, även om den ser ut att vara för stor för mig. Hoppas på fler släpp längre fram i lite mindre storlekar.


EB758834-2B6C-46C6-BD29-34300C5776EB.jpeg

DFF79555-28FD-45FF-AF0B-2BB2C2ABCD9A.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Svarar delvis på min egen fundering här. Enligt den här artikeln från Time and Tide säger Jean-Claude själv att det kommer fler klockor i serien, i olika storlekar. Han menar också att en länk i Norteq skulle var möjlig att tillverka, samt att man på sikt tittar på att tillverka delar av urverket i materialet. Det kommer bli intressant att följa den utvecklingen!
 
Topp