• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

NOS - New Old Stock - Service

Mauritz

Guld
Om man köper en NOS klocka åt oss säga 20-25 år gammal, så har jag fått för mig att man bör serva den typ per omgående.
Slitdelar etc. behövs förmodligen inte bytas ut, mina tankar går till oljan som kanske är som sirap efter så lång tid.
Är det ett måste? vad anser Ni?

Generellt skulle jag säga att det beror på om det är syntetiska oljor eller inte. Pratar vi 20-25 år så hade jag definitivt servat, förutsatt att jag faktiskt skulle använda klockan frekvent.

Tja.. som Yonsson skrev att skulle man använda klockan så är väl oljorna hårda osv och klockan behövs servas men oftast köper man en gammal NOS klocka för att den är ( och även skall fortsätta vara ) just NOS och bara ligga i samlingen .
Dvs som samlarobjekt skulle jag inte ha servat den utan låtit den vara så oanvänd och orörd som möjligt men om man köper klockan för skickets skull och tänkt använda den som bruksklocka ,absolut !!

Tillbaka
Topp