• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NOS Roamer & Facit

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Tjäna...

Var på Nyköpings Bomässa igår & träffade en trevlig herre & tilliga urmakare - Jan på Westrings Klockor. Han håller till i Gamla Bryggeriet i Nyköping. Nå´n som känner till honom?
Tipsade honom om KS, så Jan, om du ser detta, så skriv gärna en rad.

Han hade ett flertal NOS klockor i sin lilla monter. Han hade köpt/tagit över en gammal klockbutik med massor av godis i. Ett gäng gamla OMegor bl.a. & denna härliga Roamer som jag föll pladask för:
bild-71.JPG


Notera prismärkningen på baksidan. Rea! ;)

bild-73.JPG


Även denna gamla goding fanns att beskåda:

bild-72.JPG


Vad tror ni om dessa?
Lämplig prislapp?
 

nifag

Cartier
Roamern var riktigt fin! De brukar inte gå för några skyhöga priser på ebay, men denna är förstås i sjukt mycket bättre skick än de allra flesta där. Fixoflex brukar väl tala gott om dessa så han kanske kan uttala sig om vad man bör betala.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, jag har några Roamer! Det är framförallt 44 stenarna som brukar vara heta internationellt! Alla Roamer tycker jag
dock är mycket prisvärda och oftast av mycket god kvalitet! Stingraydykaren har nu hittat ett nytt hem hos Ariste!:)

Blev det någon affär!?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
315:- För Roamern i det skicket är ju ren stöld!!! Grattis till en as-ball klocka! :)

Btw. Är det en elektro-mekanisk klocka?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
:)

Tom. den spröda remmen var original. Den behövde dock bytas...

315 spänn var nog priset back in the days... Vi kom aldrig så långt som att sätta ett pris. Tänkte höra här vad som kan vara rimligt.

Jo, jag förstod det som att det var ett ekektro-mekaniskt verk. Måste läsa på lite om den tekniken. Nån som vill ge en snabbgenomgång?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag skulle nog säga att om det är en handlare som ska sälja den med lite garanti och så, så ligger den nog på minst 1500-2000:- kanske även upp till en tusenlapp till.

Tekniken fungerar så som jag har förståt det, som en vanlig mekanisk. Fast istället för fjäder så sitter det ett batteri med en motor som "puffar" på balansen. Den tickar alltså lika trevligt som en handjagare/automat fast du behöver inte oroa dig för att dra upp den, eller sätta den i windern :)
 
C

China

Guest
:)

Tom. den spröda remmen var original. Den behövde dock bytas...

315 spänn var nog priset back in the days... Vi kom aldrig så långt som att sätta ett pris. Tänkte höra här vad som kan vara rimligt.

Jo, jag förstod det som att det var ett ekektro-mekaniskt verk. Måste läsa på lite om den tekniken. Nån som vill ge en snabbgenomgång?

Verket i Roamern är ett ESA 9154 Dynotron, du hittar mer info och bra länkar om olika urverk i tråden nedan.

https://klocksnack.se/threads/lär-oss-om.12116/#post-216677
 
Topp