• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Not Just a Quartz

mega

Rolex
En del av er har kanske läst just denna artikel eller känner till all bakgrund om Grand Seikos quartzare, för er som inte gör det:
http://timelessluxwatches.com/reviews/not-just-quartz-grand-seiko-9f-movement

Har fått lite annan syn på dessa själlösa batteridrivna ur efter läsningen, ingenting verkar ha lämnats åt slumpen och bara det absolut bästa i material och teknikväg duger. Kanske att jag gillar det mer nu eftersom jag är lite tekniknördig vad gäller precision.
Lite kul också att dom ser till att sekunvisaren alltid pekar rätt på indexen, en sak som verkligen stör mig annars.

Nästan så jag känner suget efter en GS quartzare komma krypandes längs med ryggraden, hade jag stått i en butik vet jag inte om jag hade kunnat sansa mig...
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Spring Drive anser jag vara mer intressant i så fall. Där har man ju tagit bort den mest sårbara delen hos quartz (batteriet) respektive mekaniska verk (gången) och gjort en kompromiss mellan de båda.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spring Drive anser jag vara mer intressant i så fall. Där har man ju tagit bort den mest sårbara delen hos quartz (batteriet) respektive mekaniska verk (gången) och gjort en kompromiss mellan de båda.
Men problemet är att de fortfarande behöver service ungefär som en vanlig mekanisk klocka och inte håller HAQ-tid.

9F-urverken är ju förutom bättre tidhållare och i princip servicefria även mycket mer stötsäkra än spring drive. Det enda SD vinner över 9F är coolhetsfaktorn och att de har flytande sekundvisare. Sen är ju SD-urverken tjockare också.

Båda har sin charm.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Men problemet är att de fortfarande behöver service ungefär som en vanlig mekanisk klocka och inte håller HAQ-tid.

9F-urverken är ju förutom bättre tidhållare och i princip servicefria även mycket mer stötsäkra än spring drive. Det enda SD vinner över 9F är coolhetsfaktorn och att de har flytande sekundvisare. Sen är ju SD-urverken tjockare också.

Båda har sin charm.

Ääääh, ska man tänka så så är ju allt annat än en digital klocka med radiokontrollering och solceller irrelevant.

Att dom inte är lika exakta som dom bästa quartzarna stämmer såklart. Mest handlar det väl om att jag inte riktigt gillar tanken på att sätta ett billigt, fult och potentiellt läckande batteri i ett i övrigt så fint och påkostat verk. En sjukt trist komponent helt enkelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ääääh, ska man tänka så så är ju allt annat än en digital klocka med radiokontrollering och solceller irrelevant.

Att dom inte är lika exakta som dom bästa quartzarna stämmer såklart. Mest handlar det väl om att jag inte riktigt gillar tanken på att sätta ett billigt, fult och potentiellt läckande batteri i ett i övrigt så fint och påkostat verk. En sjukt trist komponent helt enkelt.
Dagens batteri tar ju väldigt lång tid på sig innan de läcker. Sen var det ju du och inte jag som tog upp SD som jämförelse.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Dagens batteri tar ju väldigt lång tid på sig innan de läcker. Sen var det ju du och inte jag som tog upp SD som jämförelse.

Säg det till Renata ;)

Anledningen till att jag tog upp SD är bara att jag tycker det är ett roligare alternativ till en dyr quartz om man ändå inte bryr sig om "romantiken" hos en helt mekanisk klocka, där man slipper batteriet men får jämförlig precision. Jag vet att Seiko snackar om serviceintervaller på fyra år eller liknande vad gäller SD, men ser ingen anledning till varför dom inte skulle klara uppåt åtminstone femton utan problem. Det är ju gångpartiet som är det kritiska vad gäller oljning, och det är just det man tagit bort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
188910_m.jpg

Sen gillar jag att batteriet är billigt och tycker inte det är fult.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror också de klarar långa serviceintervaller th0m , men faktum kvarstår; SD somnar efter 72 timmar. Har absolut inget emot SD. Har ägt och kommer äga fler klockor med SD, men ur användarsynpunkt är 9F bättre. Ser även tjockleken lite som ett bekymmer. Gillar klockor som är 9-10mm tjocka.

Kanske släpper de ett handjagat SD-urverk som är tunnare. Hade varit nice.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Verkligen inte bara en kvarts. Skulle gärna slänga en på armen men skulle låta bli att googla bilder på urverket ändå:p
 
Topp