• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NTH Näcken

pix87

Omega
7E177AA1-DB7E-42C7-B2C6-57FFED278D95.jpeg
Tänkte se om någon har kunskap om Näcken. Tycker dom ser riktigt fina ut och nu när jag letade runt efter nästa inköp så ramlade jag över märket men insåg att jag har ingen koll på vad det är riktigt. Lägger in en bild så ni vet vilken modell jag pratar om:)
 

pix87

Omega
Aldrig hört talas om men om man kollar runt lite på nätet verkar det vara ytterligare ett företag som "inspireras" av andra. Spara pengarna och köp nåt annat tycker jag.
Screenshot_20180117-213613.png
Ja det är ju både lite tudor och rolex inspirerat ser man, men man undrar ju om det finns någon historia bakom märket
 

Zandibar

Cartier
7E177AA1-DB7E-42C7-B2C6-57FFED278D95.jpeg
Tänkte se om någon har kunskap om Näcken. Tycker dom ser riktigt fina ut och nu när jag letade runt efter nästa inköp så ramlade jag över märket men insåg att jag har ingen koll på vad det är riktigt. Lägger in en bild så ni vet vilken modell jag pratar om:)
Vad undrar du?

TGV som är ganska omtyckt på KS har förespråkat Näcken. NTH är ett mikromärke, d.v.s. litet företag, oftast en person som driver det.
Klockan är tunn (11,5mm) och har dessutom en vattentäthet på 300m. Vilket är riktigt bra. Inuti sitter ett Miyota 9015-urverk. Ett pålitligt urverk av klockföretaget Citizen, men vissa kan tycka att det förlorar lyxstatusen. För 5000 kronor är det en helt ok deal. Tror de flesta förespråkar att du köper en Seiko eller Certina i den här prisklassen, men jag tycker NTH gör fina klockor och om du tycker om den ska du köpa den. Sen att den är en homage kanske ligger den till fatet i de flestas ögon på det här forumet. Som sagt, köp det du gillar och tänk inte på det andra tycker enär jag känner på mig att den här tråden kommer myllra med folk som kommer dra Homage-snacket och kalla klockan skräp. :)
 

pix87

Omega
Vad undrar du?

TGV som är ganska omtyckt på KS har förespråkat Näcken. NTH är ett mikromärke, d.v.s. litet företag, oftast en person som driver det.
Klockan är tunn (11,5mm) och har dessutom en vattentäthet på 300m. Vilket är riktigt bra. Inuti sitter ett Miyota 9015-urverk. Ett pålitligt urverk av klockföretaget Citizen, men vissa kan tycka att det förlorar lyxstatusen. För 5000 kronor är det en helt ok deal. Tror de flesta förespråkar att du köper en Seiko eller Certina i den här prisklassen, men jag tycker NTH gör fina klockor och om du tycker om den ska du köpa den. Sen att den är en homage kanske ligger den till fatet i de flestas ögon på det här forumet. Som sagt, köp det du gillar och tänk inte på det andra tycker enär jag känner på mig att den här tråden kommer myllra med folk som kommer dra Homage-snacket och kalla klockan skräp. :)
Tack för mycket bra info:) ja helt rätt man ska köpa det man själv tycker är snyggt:) ändå tycker jag det är kul å veta vad andra tycker om saken ;)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
7E177AA1-DB7E-42C7-B2C6-57FFED278D95.jpeg
Tänkte se om någon har kunskap om Näcken. Tycker dom ser riktigt fina ut och nu när jag letade runt efter nästa inköp så ramlade jag över märket men insåg att jag har ingen koll på vad det är riktigt. Lägger in en bild så ni vet vilken modell jag pratar om:)
Ser ut att ha rätt kass finish, vilket aldrig är kul.
 

Kugghjul

Panerai
Vad undrar du?

TGV som är ganska omtyckt på KS har förespråkat Näcken. NTH är ett mikromärke, d.v.s. litet företag, oftast en person som driver det.
Klockan är tunn (11,5mm) och har dessutom en vattentäthet på 300m. Vilket är riktigt bra. Inuti sitter ett Miyota 9015-urverk. Ett pålitligt urverk av klockföretaget Citizen, men vissa kan tycka att det förlorar lyxstatusen. För 5000 kronor är det en helt ok deal. Tror de flesta förespråkar att du köper en Seiko eller Certina i den här prisklassen, men jag tycker NTH gör fina klockor och om du tycker om den ska du köpa den. Sen att den är en homage kanske ligger den till fatet i de flestas ögon på det här forumet. Som sagt, köp det du gillar och tänk inte på det andra tycker enär jag känner på mig att den här tråden kommer myllra med folk som kommer dra Homage-snacket och kalla klockan skräp. :)
:)

Jag skulle titta väldigt noga på vad man kan få för ny Citizen för de pengarna, eller tex begagnad Longines eller Certina.

Uppskattat begagnatvärde i nyskick: 2000 kr om du har tur.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bara att den heter näcken går bort för egen del :D Säkert ok för pengen men vid försäljning lär du förlora mkt. Skulle hellre klor borealis bull Shark :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
:)

Jag skulle titta väldigt noga på vad man kan få för ny Citizen för de pengarna, eller tex begagnad Longines eller Certina.

Uppskattat begagnatvärde i nyskick: 2000 kr om du har tur.

Tycker Certina och longines är rätt överskattade ny i 5-10k klassen (iaf dykarna), lever mer på swiss made än finish i mitt tycke. Kontra vad som finns att tillgå i den prisklassen både nytt som begagnat, de är ju inte dåliga men inte wow direkt. Nya precidrive är ju dock väldigt fin design på!
 
Senast ändrad:

pix87

Omega
Det står i en artikel att Lew & Huey är grundare till NTH och dom är väl från USA (rätta mej om jag har fel) och då fallerade denna grejen lite för mej, jag trodde detta var ett svenskt märke å tänkte att det vore kul att ha en svensktillverkad klocka som dessutom är döpt till Näcken. Men det lutar istället åt en seiko så får man väl spara ihop till en Sjöö Sandström senare:cigar:
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Det står i en artikel att Lew & Huey är grundare till NTH och dom är väl från USA (rätta mej om jag har fel) och då fallerade denna grejen lite för mej, jag trodde detta var ett svenskt märke å tänkte att det vore kul att ha en svensktillverkad klocka som dessutom är döpt till Näcken. Men det lutar istället åt en seiko så får man väl spara ihop till en Sjöö Sandström senare:cigar:
Trodde också det var svenskt först. Modellen (Näcken) har fått sitt namn efter en svensk ubåt. Passade väl bra in på en dykare.
 
Tycker det är en Nice klocka som inte hymlar med att vara inspererad av andra klassikerk. Har hållt på med klocker snart 10 år och tycker att många märken i stort har modeller som liknar varandra... Gör man nåt bra och genomtänkt så all lycka till dig .... och ja TGV e grym bra koll på allt från billiga till dyra high end klockor
Om inte annat så kan ju ingen annan än rolex göra en subbe då... vilken tråkig värld


...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Största synden är väl att klockan lyckas vara tråkigare än de klockor den tagit designelement från.
Sen ser ju finishen tveksam ut.

Vad undrar du?

TGV som är ganska omtyckt på KS har förespråkat Näcken. NTH är ett mikromärke, d.v.s. litet företag, oftast en person som driver det.
Klockan är tunn (11,5mm) och har dessutom en vattentäthet på 300m. Vilket är riktigt bra. Inuti sitter ett Miyota 9015-urverk. Ett pålitligt urverk av klockföretaget Citizen, men vissa kan tycka att det förlorar lyxstatusen. För 5000 kronor är det en helt ok deal. Tror de flesta förespråkar att du köper en Seiko eller Certina i den här prisklassen, men jag tycker NTH gör fina klockor och om du tycker om den ska du köpa den. Sen att den är en homage kanske ligger den till fatet i de flestas ögon på det här forumet. Som sagt, köp det du gillar och tänk inte på det andra tycker enär jag känner på mig att den här tråden kommer myllra med folk som kommer dra Homage-snacket och kalla klockan skräp. :)
TGV är trevlig att titta och lyssna på, men han har något slags samarbete med NTH. (Minns inte vilken video han nämner det i) precis som han hade ett med Squale som han också hyllat.
Lite som Hodinkee som mer eller mindre är en reklamkanal för stora märken och deras egen shop men leker journalister. Välproducerat och trevligt, men inte en objektiv källa för information.
 
Topp