• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nu är det igång!

john b

Rolex
Vad är det som är igång?

Jo, stora quartz-testet är här.


Japan mot Schweiz. Gammalt mot nytt. Avancerat mot enkelt.

Ett flångans superduperETA i Omegan. Thermo etc perpetual cal etc.
Ett sprillans Grand Seiko Thermo etc, garanterat +- 10 sekunder per år.
Ett 35 år gammalt seiko superior. P sin tid det mest avancerade som fanns. Skall gå +-5 / år
En ball citizendykare med analog djupmätare (dubbelt så tung och tuff som vanliga bonn-aqualanden(vilken jag också har en av så bli inte arga för att jag sågar den))
En ny Citizen Chronomaster, enda quartzen som tillverkas idag i serieproduktion med specen +-5 sekunder per år.
En gammal Oysterquarts. Men genomgången av Rolex med betyget tipptopp.

Tog typ tjugo minuter att synka dem. Blev inte perfekt men nu går alla inom en halv sekund från fröken ur (litar inte på atomur online)

DSC_7794.jpg



Om jag får tippa på sannolik vinnare blir det Citizen Chronomaster.


Får jag be om största möööjliggaaaa tysssssssss....
 

Simpatico

Rolex
Kan bli en riktigt kul tråd detta.
Väntar med spänning på slutresultatet.

En tråd som i andra sammanhang så skulle det lyftas ett å annat ögonbryn och med handen göra cirkelformad rörelse i tinningsområdet. Men här fullkommligt normal och hyllad tråd. I like KS.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Detta kommer bli roligt att följa!
Man slutar aldrig förvånas över vad folk här på KS hittar på. Att ens komma på idén och lägga tjugo minuter på det skall du ha en eloge för :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Blir kul att följa! Gjorde nått halvhjärtat försök när jag synkade alla klockor senast vid omställningen till sommartid. Efter några månader var det min budget Certina som diffade minst. Störde mig på att den var mer exakt än Oysterquartzen. :shifty:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig varit mycket för tålamod, tar tex pulsen genom att gångra med sex. ;)
Det vill man inte höra en läkare säga. :D

Kolla, nu fick du mig att dansa happy happy joy joy-dansen!!
happy-happy-joy-joy-o.gif

Jag tror det största testet blir att se vilken du säljer först/sist. :D
Den kvarts-GS jag behöll längst diffade 1 sekund/6 månader, så detta kan ta tid!
Jag är väldigt intresserad av herrns förhoppningsvisa framtida jämförelse mellan GSen och "the Citizen". Det kryllar ju inte direkt av sådana Citizens.
 

john b

Rolex
Jag tror det största testet blir att se vilken du säljer först/sist. :D
Den kvarts-GS jag behöll längst diffade 1 sekund/6 månader, så detta kan ta tid!
Jag är väldigt intresserad av herrns förhoppningsvisa framtida jämförelse mellan GSen och "the Citizen". Det kryllar ju inte direkt av sådana Citizens.

Jo detta kommer ta tid.
Har lite annat att sälja och inget som lockar så kan bli långsiktigt test... :D

Blir nog lite foton och tankar ang japansk modern heq. Möjligen på engelska.
 
Topp